Σάββατο 04 Μαϊου 2024
Τα μικρόβια του σώματος περισσότερα από τα ανθρώπινα κύτταρα

Ένα πλούσιο οικοσύστημα που περιλαμβάνει 182 είδη βακτηρίων ανακαλύφθηκε στην τελευταία απογραφή του ανθρώπινου δέρματος. Τα μικρόβια είναι ουσιαστικά μέρος του σώματός μας, επισημαίνουν οι ερευνητές, καθώς είναι δέκα φορές περισσότερα από τα ανθρώπινα κύτταρα.

Ένα πλούσιο οικοσύστημα που περιλαμβάνει 182 είδη βακτηρίων ανακαλύφθηκε στην τελευταία απογραφή του ανθρώπινου δέρματος. Τα μικρόβια είναι ουσιαστικά μέρος του σώματός μας, επισημαίνουν οι ερευνητές, καθώς είναι δέκα φορές περισσότερα από τα ανθρώπινα κύτταρα.

Οι επιστήμονες γνώριζαν βέβαια ότι το ανθρώπινο σώμα φιλοξενεί πολλούς διαφορετικούς κατοίκους, ορισμένοι από αυτούς μόνιμοι, άλλοι παροδικοί επισκέπτες. Τώρα, όμως, μοριακές τεχνικές επιτρέπουν την λεπτομερέστερη απογραφή τους με βάση το γενετικό τους υλικό.

Ο μικροβιολόγος Μάρτιν Μπλέιζερ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης ανέλυσε δείγματα δέρματος από τους πήχεις έξι εθελοντών, τριών ανδρών και τριών γυναικών.

Ζωολογικός κήπος

«Ταυτοποιήσαμε γύρω στα 182 είδη» δήλωσε στο Reuters ο μικροβιολόγος, ο οποίος παρουσιάζει τα αποτελέσματά του στο Proceedings of the National Academy of Sciences. «Βασιζόμενοι σε αυτούς τους αριθμούς, εκτιμούμε ότι πιθανότατα υπάρχουν πάνω από 250 είδη στο δέρμα».

«Συγκριτικά», συνεχίζει ο Μπλέιζερ, «ένας καλός ζωολογικός κήπος μπορεί να έχει 100 ή 200 είδη».

Τα βακτήρια είναι μονοκύτταροι οργανισμοί, αρκετά μικρότερα από τα κύτταρα των ζώων, και πιστεύεται ότι ήταν οι πρώτοι οργανισμοί που εμφανίστηκαν στη Γη. «Τα μικρόβια ζουν μέσα στα ζώα πιθανώς για ένα δισεκατομμύριο χρόνια. Και τα μικρόβια που έχουμε στο σώμα μας δεν βρίσκονται εκεί τυχαία. Έχουν εξελιχθεί μαζί μας» σχολιάζει ο Μπλέιζερ.

Τονίζει ότι, παρόλο που ορισμένοι μικροοργανισμοί είναι παθογόνοι, οι περισσότεροι συμβιώνουν μαζί μας και μας παρέχουν τις υπηρεσίες τους. Τα μικρόβια που ζουν στο πεπτικό σύστημα, για παράδειγμα, μας επιτρέπουν να χωνεύουμε τροφές που δεν θα μπορούσαμε να διασπάσουμε μόνοι μας, και μας παρέχουν έτσι θρεπτικά συστατικά.

Οι ερευνητές, που σε προηγούμενες μελέτες τους είχαν εξετάσει τα μικρόβια του οισοφάγου και του στομάχου, τονίζουν ότι τα ανθρώπινα κύτταρα στο σώμα είναι ουσιαστικά δέκα φορές λιγότερα από τα (πολύ μικρότερα) βακτήρια.

Το 8% των βακτηρίων που ανακαλύφθηκαν στο δέρμα ήταν άγνωστα μέχρι σήμερα. Τα δύο φύλα φαίνεται να έχουν διαφορές ως προς τα βακτήρια που φιλοξενούν, ενώ ακόμα και στον ίδιο άνθρωπο ο μικροβιακός πληθυσμός μπορεί να μεταβάλλεται με το χρόνο.

Ορισμένα γένη βακτηρίων είναι πάντως μόνιμοι κάτοικοι. Στα γένη αυτά περιλαμβάνονται τα Staphylococcus, Streptococcus, Propionibacteria και Corynebacteria.

Ολυμπιακός: Η «τρελή» πορεία, η πρόκληση και τα ελληνικά νιάτα

Το μέλλον χαμογελά πλατιά και υπόσχεται ακόμη περισσότερα.

Σάββατο 04 Μαϊου 2024