Παρασκευή 26 Απριλίου 2024
Γιγάντιο ηφαίστειο ανακαλύφθηκε στο βυθό έξω από τη Σικελία

Ένα τεράστιο υποθαλάσσιο ηφαίστειο, με βάση έκτασης 750 τετραγωνικών χιλιομέτρων, ανακαλύφθηκε έξω από τη Σικελία στη θαλάσσια περιοχή της Φερδιναδέας, ενός μυστηριώδους νησιού που αναδύθηκε για λίγο το 1831 και προκάλεσε διακρατικές διαμάχες.

Στη διάρκεια μελέτης γύρω από την ηφαιστειογενή Φερδινανδέα, η οποία βρίσκεται σήμερα σε βάθος επτά μέτρων, Ιταλοί γεωλόγοι διαπίστωσαν ότι το βυθισμένο νησί και τα μικρά υποθαλάσσια ηφαίστεια που υπάρχουν στην περιοχή, είναι στην πραγματικότητα κορυφές ενός τεράστιου υποκείμενου ηφαιστείου.

Όπως αναφέρει το Reuters, το νέο ηφαίστειο βαφτίστηκε Εμπεδοκλής, από τον Έλληνα φιλόσοφο που σύμφωνα με το θρύλο αυτοκτόνησε πέφτοντας στην Αίτνα.

Ο Τζιοβάνι Λανζαφάμε, επικεφαλής των ερευνητών στο Εθνικό Ινστιτούτο Γεωφυσικής και Ηφαιστειολογίας, δήλωσε ότι ο Εμπεδοκλής έχει ύψος πάνω από 600 μέτρα, ενώ η βάση του στον πυθμένα έχει διαστάσεις 25 επί 30 χιλιόμετρα. Πρόκειται επομένως για το μεγαλύτερο υποθαλάσσιο ηφαίστειο της Ιταλίας.

Στην περιοχή του Εμπεδοκλή, κοντά στα επίσης ηφαιστειογενή Αιολικά νησιά, έχουν αναφερθεί υποβρύχιες εκρήξεις από τον 3ο αιώνα π.Χ, ενώ η Φερδινανδέα έχει αναδυθεί αρκετές φορές σύμφωνα με τις ιστορικές αναφορές.

Το ηφαιστειογενές νησί είχε ξεπηδήσει από τη θάλασσα τελευταία φορά στις 2 Ιουλίου 1831. Η ύπαρξή του προκάλεσε διπλωματικές αψιμαχίες μεταξύ πολλών κρατών (Βρετανία, Ισπανία, Σικελία), πριν βυθιστεί ξανά έξι μήνες αργότερα.

Το πετρώδες νησί αναδύθηκε σε ύψος 70 περίπου μέτρων πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας και είχε περιφέρεια πέντε χιλιομέτρων. Τότε η Βρετανία πρόβαλε δικαιώματα ιδιοκτησίας του νησιού το οποίο ονόμασε Νησί Γκράχαμ, ενώ ο βασιλιάς της Σικελίας Φερδινάρδος ΙΙ το ονόμασε Φερδινανδέα.

Έξαλλοι στη Μακάμπι: «Λέει ψέματα ο Αταμάν»

Πηγή της Μακάμπι απαντά σε όσα της προσάπτει ο Εργκίν Αταμάν.

Παρασκευή 26 Απριλίου 2024