Πέμπτη 25 Απριλίου 2024
Σκελετός του πρώτου πιθήκου που περπάτησε ίσως ανακαλύφθηκε στην Αιθιοπία

Τον πρώτο γνωστό πρόγονο του ανθρώπου που περπατούσε όρθιος ενδέχεται να ανακάλυψε ομάδα ερευνητών από τις ΗΠΑ και την Αιθιοπία. Το δίποδο πλάσμα ζούσε σε λιβάδια στο Κέρας της Αφρικής πριν από 3,8 έως 4 εκατομμύρια χρόνια, νωρίτερα από τη γνωστή «Λούσι».

«Αυτό που μπορούμε να πούμε είναι ότι πρόκειται για το παλαότερο γνωστό δίποδο [θηλαστικό] του κόσμου» αναφέρει ο Μπρους Λάτιμερ, διευθυντής του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας του Κλίβελαντ και μέλος της ερευνητικής ομάδας.

H Λούσι ανακαλύφθηκε το 1974 και κατατάχθηκε στο είδος Australopithecus afarensis. Ζούσε πριν από περίπου 3,2 εκατ. χρόνια, περπατούσε στα δύο πόδια και είχε ύψος μόλις 1,2 μέτρα.

Πρόσφατα, επίσης στην Αιθιοπία, ανακαλύφθηκαν τα οστά ενός ακόμα αρχαιότερου προγόνου του ανθρώπου, του Ardipithecus ramidus, ενός μεταβατικού πλάσματος με ανάμεικτα χαρακτηριστικά που έζησε πριν από 4,5 εκατ. χρόνια. Πιστεύεται ότι δεν περπατούσε όρθιος.

Τα νέα ευρήματα (μια κνήμη, οστά του αστράγαλου, πλευρά, σπόνδυλοι, οστά της πυέλου και των ώμων και άλλα οστά από την περιοχή Μιλέ) χρονολογούνται κάπου ενδιάμεσα στον Α.ramidus και τον A.afarensis και ίσως αποτελούν το συνδετικό τους κρίκο, εκτιμούν οι ερευνητές.

Το παράδοξο, σχολιάζει ο Λάτιμερ, είναι ότι το νέο πλάσμα είναι ψηλότερο από τη Λούσι, παρόλο που είναι αρχαιότερο.

Τα ευρήματα αποτελούν μόλις τον τέταρτο τμηματικό σκελετό άνω των τριών εκατ. ετών που έχουν ανακαλυφθεί. Ήρθαν μάλιστα στο φως μόλις 60 χιλιόμετρα από το σημείο όπου βρέθηκε η Λούσι.

Το νέο είδος δεν έχει ονομαστεί και τα συμπεράσματα της έρευνας δεν έχουν ακόμα υποβληθεί για δημοσίευση σε επιστημονική επιθεώρηση.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ,Associated Press