Σάββατο 27 Απριλίου 2024
Το μεγαλύτερο τηλεσκόπιο ακτίνων γάμμα εγκαινιάζεται στην Ισπανία

Κοσμικές εκρήξεις και αρχέγονα ουράνια σώματα γίνονται ορατά χάρη στο MAGIC, το μεγαλύτερο αυτόνομο παρατηρητήριο ακτίνων γάμμα του κόσμου. Οι καθρέπτες του, με εβδαδόν 240 τετρ. μέτρα, ίσως μάλιστα ανιχνεύσουν και τον απόηχο της Μεγάλης έκρηξης.

Κοσμικές εκρήξεις και αρχέγονα ουράνια σώματα γίνονται ορατά χάρη στο MAGIC, το μεγαλύτερο αυτόνομο παρατηρητήριο ακτίνων γάμμα του κόσμου. Οι καθρέπτες του, με εβδαδόν 240 τετρ. μέτρα, θα στραφούν προς γαλαξιακά κέντρα και και άστρα που πεθαίνουν -ίσως μάλιστα ανιχνεύσουν και τον απόηχο της Μεγάλης έκρηξης.

Όπως εξηγεί ο δικτυακός τόπος του περιοδικού Nature, το MAGIC (Major Atmospheric Gamma Imaging Cherenkov) εγκαινιάστηκε το Σάββατο στο Παρατηρητήριο Roque de Los Muchachos του Λα Πάλμα, ενός από τα Κανάρια Νησιά.

Οι ακτίνες γάμμα είναι η πλέον ισχυρή μορφή ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας. Παράγονται στο χώρο γύρω από μαύρες τρύπες, στο κέντρο γαλαξιών, αλλά και από μακρινές άγνωστες πηγές που εκπέμπουν περιοδικούς παλμούς ακτινοβολίας σαν διαστημικοί φάροι. Οι εκλάμψεις ακτίνων γάμμα, σύντομες λάμψεις ακτινοβολίας που συνοδεύουν τη βαρυτική κατάρρευση ετοιμοθάνατων άστρων, είναι οι πιο ισχυρές εκρήξεις του Σύμπαντος.

Το MAGIC σχεδιάστηκε για να μελετήσει τις ασθενέστερες -και άρα πιο απομακρυσμένες- πηγές ακτίνων γάμμα. «Θα μπορούμε να κοιτάξουμε οκτώ δισεκατομμύρια έτη φωτός προς τα πίσω» αναφέρει ο Εκαρντ Λορεντς του Ινστιτούτου Φυσικής Max Planck στο Μόναχο.

Το νέο τηλεσκόπιο ίσως μάλιστα μπορέσει να ανιχνεύσει ακτινοβολία γάμμα που παρήχθη κατά τη Μεγάλη Έκρηξη και να προσφέρει έτσι νέα στοιχεία για τη γέννηση του Σύμπαντος.

Το MAGIC δεν καταγράφει τις ίδιες τις ακτίνες γάμμα, αλλά τη λεγόμενη ακτινοβολία Τσερέκνοβ, η οποία εκπέμπεται κατά τη διάσπαση ατόμων στη γήινη ατμόσφαιρα από τις ακτίνες γάμμα.

Οι πρώτοι ανιχνευτές ακτίνων γάμμα αναπτύχθηκαν τη δεκαετία του 1980. Σήμερα τέσσερα επίγεια τηλεσκόπια και ένα σε τροχιά μελετούν αυτή την περιοχή του φάσματος.

Πρώτος στόχος για το MAGIC έχει οριστεί ο αστερισμός του Καρκίνου, μια από τις σημαντικότερες πηγές ακτίνων γάμμα στον Κόσμο, η οποία θα χρησιμοποιεί για τη βαθμονόμηση του νέου τηλεσκοπίου.

Σπανούλης: H ζημιά από έναν πρώην συμπαίκτη του (vid)

Ο Σπανούλης ήταν αδύνατο να του βάλει φρένο και ο Σερμαντίνι με αυτό το περίεργο στυλ έφτασε τους 21 πόντους, έχοντας 7/8 δίποντα.

Σάββατο 27 Απριλίου 2024