Πέμπτη 02 Μαϊου 2024
Επιστήμονες «ανασταίνουν» βακτήρια ηλικίας 250 εκατομμυρίων ετών

Αμερικανοί επιστήμονες κατάφεραν να «αναστήσουν» βακτήρια ηλικίας 250 εκατομμυρίων ετών, τα οποία πιστεύεται ότι είναι οι αρχαιότεροι ζωντανοί οργανισμοί πάνω στη Γη. Ζούσαν εκατομμύρια χρόνια πριν από τους δεινόσαυρους και βρίσκονταν σε κατάσταση προσωρινής νάρκης μέσα σε κρύσταλλο άλατος σε υπόγεια σπηλιά βάθους 609 μέτρων, κοντά στο Κάρλσμπατ του Νέο Μεξικό των ΗΠΑ.

«Από βιολογική άποψη η ανακάλυψη θεωρείται εξαιρετικά σημαντική, διότι η παρουσία ενός αρχέγονου ζωντανού οργανισμού θα μας βοηθήσει στην αποκάλυψη πολλών βιολογικών και γεωλογικών μυστικών, κάτι που δεν μπορούσαμε να ελπίζουμε στο παρελθόν» δήλωσε στο Reuters ο δρ. Ράσελ Βρίλαντ, μικροβιολόγος του Πανεπιστήμιου Ουέστ Τσέστερ της Πενσιλβάνια, ο οποίος ανακάλυψε τα βακτήρια.

Το γεγονός ότι ο Βρίλαντ και οι συνάδελφοί του κατάφεραν να επαναφέρουν τις ζωτικές λειτουργίες στο «ναρκωμένο» βακτήριο, που έχει την ονομασία Bacillus 2-9-3, τους έδωσε τη δυνατότητα να πιστεύουν ότι οι βακτηριακοί σπόροι μπορούν να ζουν εκατοντάδες ή χιλιάδες εκατομμύρια χρόνια, χωρίς να αντιμετωπίσουν κανένα απολύτως πρόβλημα.

Τα βακτήρια είχαν παγιδευτεί μέσα σε ένα μικροσκοπικό κρυσταλλικό θύλακα άλατος. Ήταν τελείως προστατευμένα από το περιβάλλον, κλεισμένα μέσα σε μία κάψα που είχαν σχηματίσει τα ίδια. Ύστερα από κάποιο χρονικό διάστημα κατάφεραν να τεθούν σε ένα είδος νάρκης, που τους έδωσε τη δυνατότητα να επιβιώσουν έως σήμερα.

Οι επιστήμονες με προσεκτική γεώτρηση κατάφεραν να εξάγουν μια σταγόνα μέσα από τον κρύσταλλο, όπου βρίσκονταν τα βακτήρια, και χωρίς να τα μολύνουν τα τοποθέτησαν σε ειδικά αποστειρωμένα και στεγανοποιημένα σωληνάρια που περιείχαν θρεπτικές ουσίες. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι ύστερα από μικρό χρονικό διάστημα τα βακτήρια όχι μόνο «ξύπνησαν», αλλά και μεγάλωσαν.

Η ασυνήθιστα μεγάλη ηλικία των βακτηρίων φέρνει στο προσκήνιο άλλο ένα βασικό ερώτημα: άραγε είναι δυνατόν μερικοί οργανισμοί να επιβιώνουν για μεγάλο χρονικό διάστημα, ώστε να τους επιτρέπεται να ταξιδεύουν από πλανήτη σε πλανήτη;

«Εάν ένας οργανισμός έχει εγκλειστεί σε κρύσταλλο και με κάποιον τρόπο εκσφενδονιστεί μακριά από τον πλανήτη εξαιτίας μιας τυχαίας πρόσκρουσης, υπάρχει πιθανότητα να επιβιώσει όχι μόνο από πλανήτη σε πλανήτη, αλλά και από ηλιακό σύστημα σε ηλιακό σύστημα» τονίζει ο Βρίλαντ.

Οι επιστήμονες αυτήν τη στιγμή συγκρίνουν τα βακτήρια αυτά με άλλα μικρότερης ηλικίας και συνεχίζουν την προσπάθεια ανακάλυψης αρχαιότερης ζωής πάνω στη Γη. Ήδη εξετάζονται δείγματα βακτηριδίων 500 και 800 εκατομμυρίων ετών, ενώ μικροοργανισμοί που βρέθηκαν επίσης σε κρυστάλλους άλατος το 1960, ηλικίας 650 εκατομμυρίων ετών, βρίσκονται υπό αμφισβήτηση από πολλές ομάδες επιστημόνων.

Μπροστά του μόνο τελικοί

Ο Ολυμπιακός έφυγε από τον Καρβαλιάλ, πήγε στον Μεντιλίμπαρ και τα αποτελέσματα δείχνουν απολύτως ορατά.

Πέμπτη 02 Μαϊου 2024