Σάββατο 27 Απριλίου 2024
Νέες έρευνες παρουσιάζουν τον Αρη ξηρό και «νεκρό» πλανήτη

Οι επιστήμονες του U.S. Geological Survey (USGS), που μελετούν τον Αρη από τα δεδομένα του μη επανδρωμένου διαστημόπλοιου Mars Global Surveyor, ανακάλυψαν ορυκτά, τα οποία περικλείουν ενδείξεις για το παρελθόν του πλανήτη. Το ορυκτό ολιβίνης -άλατα σιδηρομαγνησίου που υπάρχουν άφθονα στους μετεωρίτες τύπου χονδριτών και αλλοιώνονται εύκολα με την παρουσία του νερού- βρέθηκε σε αφθονία στην επιφάνεια του Αρη. Η μεγάλη αφθονία της ολιβίνης φανερώνει τη μικρή ποσότητα νερού σε ολόκληρο τον πλανήτη και καταμαρτυρεί την ψυχρή και ξηρή γεωλογική ιστορία του.

Οι νέοι επιφανειακοί χάρτες του Αρη, που αναπτύχθηκαν από τους επιστήμονες του USGS με τη βοήθεια 500 τρισεκατομμυρίων bits δεδομένων, επιτρέπουν στους ειδικούς τη λεπτομερέστατη μελέτη των ορυκτών ολόκληρης της επιφάνειας.

«Η τεράστια εξάπλωση της ολιβίνης -περίπου 2,5 τρισ. τετραγωνικά μέτρα- μαρτυρεί τη χαμηλή χημική αλλοίωση του Αρη, την ύπαρξη δηλαδή μικρής ποσότητας νερού στη διάρκεια ολόκληρης της ιστορίας του» δήλωσε ο δρ. Ρότζερ Κλαρκ, κατά την ετήσια σύσκεψη της Αμερικανικής Αστρονομικής Εταιρείας στην Πασαντίνα της Καλιφόρνια.

«Αυτές οι πληροφορίες έρχονται σίγουρα σε αντίθεση με τις μέχρι στιγμής θεωρίες για έναν Αρη πιο θερμό και υγρό, κάτι που όλοι θα θέλαμε. Είμαστε όμως αναγκασμένοι να δεχτούμε τα αποτελέσματα των ερευνών μας και να προσγειωθούμε στην πραγματικότητα» προσθέτει.

Οι μεγάλες ποσότητες ολιβίνης του Αρη εντοπίστηκαν από τους δρ. Κλαρκ και Τοντ Χόεφεν, με τη βοήθεια των δεδομένων που μετέδωσε στη Γη το Φασματόμετρο Θερμικής Ακτινοβολίας (TES, Thermal Emission Spectrometer) του Mars Global Surveyor. Η ολιβίνη, ένα πράσινο ορυκτό που χρησιμοποιείται και μερικές φορές στα κοσμήματα, βρέθηκε σε αφθονία κοντά σε ηφαιστειογενείς περιοχές του Αρη.

Έως αυτήν τη στιγμή και έπειτα από 18 μήνες χαρτογράφησης της επιφάνειας του Αρη, το TES έχει καταγράψει τα 3/4 της συνολικής επιφάνειας, ενώ του απομένουν ακόμα οι δύο πόλοι που είναι γεμάτοι με παγωμένο διοξείδιο του άνθρακα.

Ωστόσο, ο δρ. Κλαρκ, μαζί με μεγάλη μερίδα σημαντικών επιστημόνων, δηλώνει ότι δεν αποκλείει την ύπαρξη νερού κάτω από την επιφανειακή κρούστα του Αρη, αλλά μονάχα σε παγωμένη μορφή και σε πολύ μικρές ποσότητες.

Σπανούλης: H ζημιά από έναν πρώην συμπαίκτη του (vid)

Ο Σπανούλης ήταν αδύνατο να του βάλει φρένο και ο Σερμαντίνι με αυτό το περίεργο στυλ έφτασε τους 21 πόντους, έχοντας 7/8 δίποντα.

Σάββατο 27 Απριλίου 2024