Παρασκευή 26 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Σκάφος σε τροχιά γύρω από τη Σελήνη επέζησε πρόσκρουσης μετεωροειδούς

Σκάφος σε τροχιά γύρω από τη Σελήνη επέζησε πρόσκρουσης μετεωροειδούς

Περίεργες παραμορφώσεις σε μια εικόνα που μετέδωσε ο δορυφόρος LRO της NASA, ο οποίος κινείται σε τροχιά γύρω από τη Σελήνη, μαρτυρούν ότι η κάμερα του σκάφους δέχτηκε χτύπημα από ένα αδέσποτο πετραδάκι που κινείτο με ταχύτητα 7 χιλιομέτρων το δευτερόλεπτο, ανακοίνωσε η NASA. Η κάμερα, πάντως, αποδείχθηκε πολύ ανθεκτική.

Περίεργες παραμορφώσεις σε μια εικόνα που μετέδωσε ο δορυφόρος LRO της NASA, ο οποίος κινείται σε τροχιά γύρω από τη Σελήνη, μαρτυρούν ότι η κάμερα του σκάφους δέχτηκε χτύπημα από ένα αδέσποτο πετραδάκι που κινείτο με ταχύτητα 7 χιλιομέτρων το δευτερόλεπτο, ανακοίνωσε η NASA. Η κάμερα, πάντως, αποδείχθηκε πολύ ανθεκτική.

Το σπάνιο περιστατικό πρόσκρουσης μετεωροειδούς συνέβη το 2014, τα ευρήματα όμως παρουσιάζονται μόλις τώρα από τους υπεύθυνους της αποστολής.

To LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter, Αναγνωριστικός Δορυφόρος της Σελήνης) εκτοξεύτηκε το 2009 για να χαρτογραφήσει το φεγγάρι, και ιδιαίτερα τους πόλους, και να εντοπίσει ορυκτούς πόρους και κατάλληλες θέσεις για την προσσελήνωση μελλοντικών αποστολών.

Ο δορυφόρος διαθέτει δύο ασπρόμαυρες κάμερες με τηλεφακό και μια ευρυγώνια κάμερα που δίνει έγχρωμες εικόνες.

Στις 13 Οκτωβρίου 2014, μία από τις δύο ασπρόμαυρες κάμερες, οι οποίες συλλέγουν εικόνες γραμμή προς γραμμή καθώς ο δορυφόρος κινείται σε σχέση με τη Σελήνη, μετέδωσε μια φωτογραφία με περίεργες παραμορφώσεις σε σχήμα ζιγκ-ζαγκ, ένδειξη ότι η κάμερα είχε ταρακουνηθεί βίαια.

Η ανάλυση των δεδομένων του σκάφους έδειξε ότι εκείνη την ώρα οι ηλιακοί συλλέκτες και η κεραία του σκάφους δεν κινούνταν και επομένως δεν θα μπορούσαν να είχαν προκαλέσει τη δόνηση. Επιπλέον, η επίμαχη παραμόρφωση δεν εμφανίστηκε στις εικόνες της δεύτερης ασπρόμαυρης κάμερας.

«Η μόνη λογική εξήγηση είναι ότι η κάμερα χτυπήθηκε από μετεωροειδές» λέει ο Μαρκ Ρόμπινσον του Πολιτειακού Πανεπιστημίου της Αριζόνα, το οποίο συμμετείχε στην κατασκευή του LRO.

Για να προσδιορίσουν κατά προσέγγιση το μέγεθος και την ταχύτητα του εισερχόμενου αντικειμένου, ο Ρόμπινσον και οι συνεργάτες του χρησιμοποίησαν ένα μαθηματικό μοντέλο που είχε αναπτυχθεί προκειμένου να εκτιμηθεί η συμπεριφορά του LRO κατά την εκτόξευση, όταν εκτίθεται σε ισχυρές δονήσεις.

Το μοντέλο έδειξε ότι οι παραμορφώσεις της εικόνας είναι σύμφωνες με αυτές που θα προκαλούσε η πρόσκρουση ενός μετεωροειδούς που είχε διάμετρο 0,8 χιλιοστά, ταχύτητα 7 χιλιομέτρων το δευτερόλεπτο και πυκνότητα πέτρας.

«Η κάμερα χτυπήθηκε αλλά επέζησε για να συνεχίσει την εξερεύνηση του φεγγαριού» σχολιάζει ο Ρόμπινσον.

Και όλα αυτά χάρη στον στιβαρό σχεδιασμό της κάμερας, επισημαίνει.

Επιμέλεια: Βαγγέλης Πρατικάκης

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ

Sports in

Αρχές του 2025 το νέο φτηνό ηλεκτρικό αυτοκίνητο

Η αλλαγή των σχεδίων της εταιρείας λειτούργησε θετικά για τις μετοχές της Tesla, που κινούνταν έντονα ανοδικά καταγράφοντας κέρδη έως και 10%

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Παρασκευή 26 Απριλίου 2024