Πέμπτη 16 Μαϊου 2024
Για ασφαλές σεξ, η μελίγκρα συμβουλεύεται το δελτίο καιρού

«Αγάπη μου ας το αφήσουμε, προαισθάνομαι βροχή». Αυτή φαίνεται ότι είναι μια συχνή δικαιολογία που επικαλούνται οι μελίγκρες και άλλα έντομα για να αποφύγουν το σεξ. Σύμφωνα με την τελευταία μελέτη, τα έντομα αποφεύγουν τις συνευρέσεις όταν πέφτει η ατμοσφαιρική πίεση, ένδειξη ότι έρχονται βροχές.

Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύεται στην ηλεκτρονική επιθεώρηση PLoS ONE, τα έντομα αποφεύγουν τις συνευρέσεις όταν πέφτει η ατμοσφαιρική πίεση πριν από τις βροχοπτώσεις. Το ίδιο συμβαίνει όταν το βαρόμετρο ανέβει απότομα, ένδειξη ότι έρχονται ισχυροί άνεμοι.

«Τα πτηνά, οι νυχτερίδες, ακόμα και τα ψάρια, έχει παρατηρηθεί ότι αντιδρούν στις αλλαγές της ατμοσφαιρικής πίεσης» λέει στο δικτυακό τόπο του περιοδικού Science η Μαρία Πεναφλόρ του Πανεπιστημίου του Σάο Πάολο στη Βραζιλία, μέλος της ερευνητικής ομάδας. «Αυτή είναι η πρώτη φορά που η συμπεριφορά αυτή μελετάται στα έντομα» υπερηφανεύεται.

Οι ερευνητές στο εργαστήριο της Πεναφλόρ ξεκίνησαν τη μελέτη όταν παρατήρησαν αλλαγές στη συμπεριφορά των εντόμων με τα οποία πειραματίζονταν -παρόλο που τα πειραματόζωα εκτρέφονταν σε συνθήκες σταθερής θερμοκρασίας, υγρασίας και φωτισμού. Αποφάσισαν λοιπόν να διερευνήσουν αν τα έντομα αντιδρούσαν στην πτώση της ατμοσφαιρικής θερμοκρασίας για να προστατευτούν από την επερχόμενη βροχή.

Σε συνεργασία με συναδέλφους τους στο Πανεπιστήμιο του Δυτικού Οντάριο στον Καναδά, οι ερευνητές μελέτησαν αρχικά το σκαθάρι Diabrotica speciosa που προσβάλλει τις κολοκυθιές και συγγενή φυτά. Χρησιμοποιώντας δεδομένα από έναν τοπικό μετεωρολογικό σταθμό, επιβεβαίωσαν ότι τα αρσενικά σκαθάρια αντιδρούσαν λιγότερο στις φερομόνες των θηλυκών όταν η ατμοσφαιρική πίεση βρισκόταν σε πτώση.

Η έρευνα συνεχίστηκε με τη βοήθεια ενός θαλάμου ελεγχόμενης πίεσης. Σε αυτό το πείραμα χρησιμοποιήθηκε η νυχτοπεταλούδα Pseudaletia unipuncta και η αφίδα (μελίγκρα) Macrosiphum euphorbiae, η οποία προσβάλλει συνήθως την πατατιά.

Και τα δύο έντομα έδειξαν παρόμοιες αντιδράσεις με τα σκαθάρια: τα θηλυκά έπαυαν να εκπέμπουν φερομόνες στον αέρα, ενώ τα αρσενικά παρουσίαζαν υποτονικές αντιδράσεις σε αυτές τις ερεθιστικές ουσίες.

Επιπλέον, η ίδιες συμπεριφορές παρατηρούνταν όταν η ατμοσφαιρική πίεση αυξανόταν απότομα, μεταβολή που προμηνύει ισχυρούς ανέμους.

Προφανώς, τα έντομα αντιδρούν στις μεταβολές της πίεσης για να προστατευτούν από τις καιρικές συνθήκες -η συνεύρεση υπό συνθήκες καταιγίδας θα ήταν μάλλον επικίνδυνη για τόσο μικρά πλάσματα.

Οι ερευνητές δεν γνωρίζουν πώς τα έντομα αντιλαμβάνονταν τις μεταβολές, υποθέτουν όμως ότι τα πειραματόζωα βασίζονται σε τριχοειδής υποδοχείς στον εξωσκελετό τους.

Επισημαίνουν επίσης ότι τα έντομα που μελετήθηκαν ανήκουν σε διαφορετικές οικογένειες, γεγονός που υποδηλώνει ότι το βιολογικό βαρόμετρο είναι διαδεδομένο εργαλείο στον κόσμο των εντόμων.

Βαγγέλης Πρατικάκης

Καζάνι που… βράζει ο λαός του Παναθηναϊκού: «Μας έχει ξεφτιλίσει ο Τούρκος και ο Αλαφούζος που τον έφερε» (pics)

Έξαλλοι οι οπαδοί του Παναθηναϊκού μετά τη συντριβή στην Τούμπα – Οργισμένα σχόλια στα social media – Ξεσηκωμός για το συλλαλητήριο της Κυριακής.

Πέμπτη 16 Μαϊου 2024