Πέμπτη 02 Μαϊου 2024
Καλλιεργημένα αγγεία θα μπορούσαν να χρησιμοποιούνται στο μπαϊπάς

Αμερικανική εταιρεία βιοτεχνολογίας ολοκλήρωσε τις προκαταρκτικές δοκιμές καλλιεργημένων αιμοφόρων αγγείων για επεμβάσεις μπαϊπάς, τα οποία θα μπορούσαν ίσως να αντικαταστήσουν τα μοσχεύματα που πρέπει να λαμβάνονται σήμερα από τους ίδιους τους ασθενείς.

Στις επεμβάσεις μπαϊπάς (αορτοστεφανιαίας παράκαμψης), η βουλωμένη αρτηρία της καρδιάς αντικαθίσταται από ένα τμήμα φλέβας που εξάγεται χειρουργικά από άλλο σημείο του σώματος, συνήθως από το μηρό.

Ο ασθενής μπορεί όμως να αντιμετωπίσει προβλήματα αν πρέπει να υποβληθεί σε αλλεπάλληλες επεμβάσεις, ή αν τα αγγεία του δεν είναι αρκετά υγιή για να χρησιμοποιηθούν ως μοσχεύματα.

Μια λύση θα ήταν η καλλιέργεια αιμοφόρων αγγείων από κύτταρα του ίδιου του ασθενή. Αυτό είναι σήμερα τεχνικά εφικτό, ωστόσο η διαδικασία καλλιέργειας διαρκεί πολλούς μήνες και το κόστος μπορεί να ξεπεράσει τα 15.000 ευρώ ανά αγγείο.

Η εταιρεία Humacyte, με έδρα τη Νότιο Καρολίνα, πιστεύει ότι σύντομα θα έχει τη λύση: δοκίμασε στο εργαστήριο και σε πειραματόζωα αγγεία διαφόρων διαμέτρων τα οποία δημιούργησε με πρώτη ύλη κύτταρα από πτωματικούς δότες.

Σε πρώτη φάση, οι ερευνητές απομόνωσαν πτωματικά κύτταρα λείων μυικών ινών, όπως αυτές που επενδύουν τις αρτηρίες για να τις βοηθούν να πάλλονται. Στη συνέχεια, τα κύτταρα αφέθηκαν να αναπτυχθούν πάνω σε μια «σκαλωσιά» από πολυγλυκολικό οξύ, το υλικό από το οποίο κατασκευάζονται τα ράμματα που διαλύονται μόνα τους και δεν χρειάζεται να αφαιρεθούν.

Οκτώ με δέκα εβδομάδες αργότερα, η σκαλωσιά διαλύεται και τα κύτταρα του σωλήνα απομακρύνονται με ειδικά απορρυπαντικά. Αυτό που απομένει είναι ένας σωλήνας από κολλαγόνο, ο οποίος μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μόσχευμα χωρίς να προκαλεί αντιδράσεις του ανοσοποιητικού συστήματος.

Επιπλέον, τα καλλιεργημένα αγγεία μπορούν να διατηρηθούν σε φυσιολογικό ορό για τουλάχιστον ένα χρόνο, οπότε θα περίμεναν έτοιμα για χρήση όταν ο ασθενής τα χρειαστεί.

Τα καλλιεργημένα αγγεία δοκιμάστηκαν σε μπαμπουίνους και σκύλους και δεν παρουσίασαν προβλήματα στους έξι μήνες που διήρκεσε η δοκιμή, αναφέρουν οι ερευνητές στο Science Translational Medicine. Στη μελέτη συμμετείχαν ερευνητές της Humacyte, του Πανεπιστημίου Duke, του Πανεπιστημίου της Ανατολικής Καρολίνα και του Πανεπιστημίου Γέιλ.

Η Σάνον Νταλ, διευθύντρια Επιστημονικών Επιχειρήσεων στη Humacyte επισήμανε στο AFP ότι τα αγγεία της εταιρείας της θα μπορούσαν να έχουν κι άλλες χρήσεις πέρα από το μπαϊπάς.

Όπως είπε, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν σε νεφροπαθείς που χρειάζονται αιμοκάθαρση αλλά δεν έχουν αρκετά υγιή αγγεία για τη σύνδεση των μηχανημάτων.

Οι κλινικές δοκιμές σε ανθρώπους προγραμματίζεται να ξεκινήσουν «σύντομα», είπε.

«Βόμβες» για Αταμάν: «Κάποιοι παίκτες του Παναθηναϊκού δεν τον θέλουν…»