Λύση στο μυστήριο

Μικρή πρωτεΐνη παίζει ρόλο-κλειδί στη νόσο του Χάντινγκτον

Ο ρόλος της πρωτεΐνης εξετάστηκε σε ασθενείς και πειραματόζωα   (Φωτογραφία:  Associated Press )
in.gr audio player
Ουάσινγκτον

Αμερικανοί επιστήμονες βρήκαν σε μια μικρή πρωτεΐνη την απάντηση σε ένα μυστήριο δεκαετιών: γιατί η κληρονομική νόσος του Χάντινγκτον εκδηλώνεται σε όλο το σώμα αλλά καταστρέφει μόνο τον εγκέφαλο.

Η νόσος του Χάντινγκτον είναι γνωστό προκαλείται από μεταλλάξεις στο γονίδιο μιας άλλης πρωτεΐνης που ονομάστηκε «χαντινγκτίνη». Η ελαττωματική πρωτεΐνη παράγεται και συσσωρεύεται σε όλα τα κύτταρα του σώματος, περιέργως όμως επηρεάζει μόνο τους νευρώνες του εγκεφάλου που ελέγχουν τις κινήσεις.

«Ήταν ανέκαθεν μυστήριο γιατί [...] μόνο ο εγκέφαλος, και μόνο ένα συγκεκριμένο τμήμα του εγκεφάλου, το ραβδωτό σώμα, εκφυλίζεται» από την ασθένεια» σχολιάζει ο Σόλομον Σνάιντερ του Πανεπιστημίου Τζον Χόπκινς.

Η έρευνά του, που δημοσιεύεται στο περιοδικό Science, αποκαλύπτει το ρόλο της μικρής πρωτεΐνης Rhes, η οποία απαντάται μόνο στους κινητικούς νευρώνες. Η Rhes αποκαλύπτεται ότι έχει την ιδιότητα να συνδέεται με τα ελαττωματικά μόρια της χαντινγκτίνης, προκαλώντας την καταστροφή των νευρικών κυττάρων.

Ο ρόλος της πρωτεΐνης ανακαλύφθηκε με τη μελέτη ασθενών και γενετικά τροποποιημένων ποντικών που εκδηλώνουν τη νόσο.

Η νόσος του Χάντινγκτον παραμένει σήμερα ανίατη. Προκαλεί σταδιακή απώλεια του ελέγχου των κινήσεων, νοητική έκπτωση, συμπεριφορικές διαταραχές και τελικά θάνατο.

«Τώρα που βρήκαμε το βασικό ένοχο, υπάρχει το δυναμικό να αναπτύξουμε φάρμακα που στοχεύουν στην πρωτεΐνη και είτε προλαμβάνουν τα συμπτώματα είτε τα επιβραδύνουν» ελπίζει ο Δρ Σνάιντερ.

Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από Associated Press