Οι στόχοι

Μακριά από τους στόχους οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις

Μακριά από τους στόχους οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις
(Φωτογραφία: Eurokinissi)
Πολύ μακριά βρίσκεται η Ελλάδα από τους ευρωπαϊκούς στόχους που έχει θέσει η Κομισιόν για τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις. Σύμφωνα με έκθεση 15μελούς Επιτροπής Ειδικών που έχει στα χέρια του, εδώ και περίπου ένα δίμηνο, ο επίτροπος Ενέργειας κ. Μιγκουέλ Αρίας Κανιέτε, κρίνεται ως επείγουσα η διερεύνηση της κατασκευής νέων ηλεκτρικών διασυνδέσεων στην Ελλάδα και σε άλλα κράτη-μέλη όπου η χωρητικότητα των διασυνδέσεων υπολείπεται (άνω του 30%) της αιχμής της ετήσιας ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας καθώς και της εγκατεστημένης ονομαστικής ισχύος έργων ΑΠΕ.

Για να αντεπεξέλθει η Ελλάδα στον στόχο που έχει βάλει τόσο ο ίδιος ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας όσο και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για αναβάθμιση της Ελλάδας σε «ενεργειακό κόμβο» της Νοτιοανατολικής Μεσογείου, θα πρέπει άμεσα να υλοποιηθούν όσα έργα ηλεκτρικών διασυνδέσεων έχουν ήδη ξεκινήσει και να σχεδιαστούν νέα.

Από την Κομισιόν, όπως αναφέρει το ΒΗΜΑ, έχουν τεθεί δεσμευτικοί στόχοι σχετικά με την ικανότητα διακίνησης ενέργειας μέσω των διασυνδέσεων κάθε χώρας (10% της εγκατεστημένης ισχύος τους για το 2020 και 15% για το 2030).

Το Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας σήμερα συνδέεται με το ευρωπαϊκό μέσω γραμμών μεταφοράς με τα συστήματα της Αλβανίας, της Βουλγαρίας και της πΓΔΜ, καθώς και μέσω της υποβρύχιας διασύνδεσης με το σύστημα της Ιταλίας. Τον Απρίλιο του 2015, σε εμπορική λειτουργία εισήλθαν και οι διασυνδέσεις του τουρκικού συστήματος με το ελληνικό.

Σε ό,τι αφορά την επέκταση των «ελληνικού ενδιαφέροντος» διεθνών διασυνδέσεων, ο ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας) βραχυπρόθεσμα δίνει προτεραιότητα στη δημιουργία δεύτερης γραμμής μεταφοράς μεταξύ Ελλάδας (Νέα Σάντα) και Βουλγαρίας (Maritsa East 1).

Η κατασκευή νέας διασύνδεσης είχε μελετηθεί από κοινού με τη βουλγαρική πλευρά από το 2002. Η κατασκευή της από ελληνικής πλευράς είναι εύκολα υλοποιήσιμη, δεδομένου ότι το τμήμα εντός ελληνικού εδάφους είναι σχετικά μικρό (της τάξεως των 30 χλμ.). Το έργο έχει συμπεριληφθεί στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ENTSO-Ε (Ευρωπαϊκό Δίκτυο Διαχειριστών Μεταφοράς Ηλεκτρισμού) και έχει κριθεί ως Εργο Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (Project of Common Interest - PCI) από την ΕΕ.

Επίσης, έχει υποβληθεί στην ΕΕ από ιδιωτική εταιρεία, στο πλαίσιο των PCIs, το έργο «EuroAsia Interconnector» που συνίσταται στη διασύνδεση Ισραήλ - Κύπρος - Κρήτη - Ηπειρωτική Ελλάδα.

Παράλληλα, ο ΑΔΜΗΕ, σε συνεργασία με τις αλβανικές αρχές, ξεκίνησε να εξετάζει την αναβάθμιση της λειτουργικής εκμετάλλευσης της γραμμής Μούρτος - Bistrica, η οποία σήμερα πρακτικά δεν αξιοποιείται. Επίσης, έχει διαπιστωθεί αναγκαιότητα ενίσχυσης της ικανότητας μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ του ελληνικού συστήματος και του συστήματος της πΓΔΜ.

in.gr

14o
14%
meteorologos.gr

Θεσσαλονίκη