Παρασκευή 26 Απριλίου 2024
weather-icon 21o

Δεν υιοθετούν οι πιστωτές την ελληνική λίστα μεταρρυθμίσεων

Με επιφύλαξη αντιμετωπίζουν οι θεσμοί πολλές από τις νέες προτάσεις μεταρρυθμίσεων που κατέθεσε χθες Τετάρτη στην Ομάδα των Βρυξελλών (Brussels Group) η ελληνική κυβέρνηση και οι οποίες οδηγούν σε εκτιμώμενο πρωτογενές πλεόνασμα άνω του 3% του ΑΕΠ για το 2015. Τα περισσότερα από τα μέτρα που προτείνει η κυβέρνηση θεωρούνται από την τρόικα υπερεκτιμημένα ως προς την εισοδηματική τους απόδοση, ενώ ζήτημα γεννάται με το τι τελικά θα γίνει με τον ΕΝΦΙΑ, κάτι που δεν αποσαφηνίζεται στη κυβερνητική λίστα.

Με επιφύλαξη αντιμετωπίζουν οι θεσμοί πολλές από τις νέες προτάσεις μεταρρυθμίσεων που κατέθεσε χθες Τετάρτη στην Ομάδα των Βρυξελλών (Brussels Group) η ελληνική κυβέρνηση και οι οποίες οδηγούν σε εκτιμώμενο πρωτογενές πλεόνασμα άνω του 3% του ΑΕΠ για το 2015.

Ως θετικό αναγνωρίζεται από την πλευρά των ΔΝΤ, ΕΕ και ΕΚΤ πως πλέον η συζήτηση γίνεται στη βάση των στόχων του αρχικού προγράμματος και έχει εγκαταλειφθεί η «ασάφεια» σε σχέση με το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος. Θα πρέπει να τονισθεί πως μέχρι την παρελθούσα Παρασκευή και πριν την εκκίνηση των συζητήσεων του Brussels Group η κυβέρνηση μιλούσε για πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ για το 2015.

Πάντως, η νέα λίστα μεταρρυθμίσεων που αποκάλυψαν χθες οι Financial Times δεν έχει τύχει επεξεργασίας από τις τεχνικές ομάδες των θεσμών στην Αθήνα αν και έχει περιέλθει μερικώς σε γνώση των υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών – δεν συντάχθηκε από αυτές-.

Ουσιαστικά, όπως τονίζουν ανώτατα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, επιδίωξη της κυβέρνησης είναι να υιοθετήσει την αρχική της διακήρυξη για διατήρηση του 70% των παρεμβάσεων του Μνημονίου και αντικατάσταση του εναπομείναντος 30% με νέες ισοδύναμες παρεμβάσεις. Η σχετική λίστα που κατά την κυβέρνηση βασίζεται στο πλαίσιο της συμφωνίας της 20ης Φεβρουαρίου προβλέπει τρία διαφορετικά σενάρια για την διαμόρφωση του πρωτογενούς πλεονάσματος το 2015.

Το πρώτο σενάριο προβλέπει πως εάν δεν ληφθούν πρόσθετα μέτρα φέτος το πρωτογενές πλεόνασμα θα ανέλθει στο 1,2% του ΑΕΠ, έναντι στόχου Μνημονίου 3% του ΑΕΠ. Αυτό με την παραδοχή ότι η οικονομία θα αναπτυχθεί κατά 1,4% του ΑΕΠ και ο αποπληθωρισμός θα συγκρατηθεί στο 0,5%.

Το δεύτερο σενάριο προβλέπει πως το πρωτογενές πλεόνασμα θα ανέλθει στο 3,1% του ΑΕΠ, με την λήψη εισπρακτικών μέτρων που θα αποδώσουν κατ’ ελάχιστο 4,68 δισ. ευρώ, αλλά και την πραγματοποίηση πρόσθετων δαπανών 1,14 δισ. ευρώ.

Το τρίτο σενάριο προβλέπει πως το πρωτογενές πλεόνασμα θα ανέλθει στο 3,9% του ΑΕΠ, με την λήψη εισπρακτικών μέτρων που θα αποδώσουν το μέγιστο ύψους 6,61 δισ. ευρώ, αλλά και την πραγματοποίηση πρόσθετων δαπανών 1,14 δισ. ευρώ.

Η ελληνική κυβέρνηση εκτιμά πως από τις αποκρατικοποιήσεις θα εισπράξει 1,5 δισ. ευρώ το 2015 και ότι στην βάση των προαναφερθέντων πρωτογενών πλεονασμάτων τοποθετεί τις χρηματοδοτικές ανάγκες για φέτος στα 19 δισ. ευρώ, έναντι 21,7 δισ. ευρώ της προηγούμενης εκτίμησης.

Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να επισημανθεί πως ΔΝΤ,ΕΕ και ΕΚΤ τρέχουν μοντέλα που τοποθετούν τις εφετινές χρηματοδοτικές ανάγκες πάνω από τα 26 δισ. ευρώ.

Πολλές οι ασάφειες

Τα περισσότερα από τα μέτρα που προτείνει η κυβέρνηση θεωρούνται από την τρόικα υπερεκτιμημένα ως προς την εισοδηματική τους απόδοση. Ωστόσο, ζήτημα γεννάται με το τι τελικά θα γίνει με τον ΕΝΦΙΑ, κάτι που δεν αποσαφηνίζεται στη κυβερνητική λίστα, καθώς όπως προκύπτει από αυτή ο Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτητών Ακινήτων φέρεται να περιλαμβάνεται κανονικά στο σενάριο βάσης που οδηγεί σε πλεόνασμα 1,2%.

Εάν ο εν λόγω φόρος αντικατασταθεί με άλλο φόρο ακινήτων μικρότερης εισπρακτικής απόδοσης, που δεν θα φέρει τα 2,65 δισ. ευρώ που απέδωσε ο ΕΝΦΙΑ, τότε αυτή η απώλεια θα πρέπει να αντικατασταθεί με άλλα μέτρα. Στη λίστα που κοινοποιήθηκε χθες στο Brussels Group δεν υπήρξε όμως κάποια αναφορά, και αυτό επισημάνθηκε αρμοδίως.


Ο κατάλογος των προτεινόμενων μέτρων περιλαμβάνει:

  • Την εντατικοποίηση των ελέγχων για τα εμβάσματα στο εξωτερικό και τις offshore εταιρείες.
  • Την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων, καπνικών προϊόντων και οινοπνευματωδών ποτών.
  • Την ενίσχυση της νομοθεσίας για τις ενδο-ομιλικές συναλλαγές.
  • Καθιέρωση λοταρίας ως κίνητρο για τη συλλογή αποδείξεων.Καταπολέμηση φορολογικής απάτης στον ΦΠΑ.
  • Βελτίωση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού.
  • Έσοδα από τη νέα ρύθμιση των 100 δόσεων.
  • Διάφορα μέτρα για την αύξηση των φορολογικών εσόδων.
  • Εφαρμογή του φόρου στις τηλεοπτικές διαφημίσεις.
  • Ενίσχυση του φόρου πολυτελείας που επιβάλλεται σε μεγάλα αυτοκίνητα, σκάφη και πισίνες.
  • Εκλογίκευση του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος , με την κατάργηση φοροαπαλλαγών, αύξηση των ανώτατων συντελεστών φορολογίας εισοδήματος, ενιαία κλίμακα φόρου για όλα τα εισοδήματα, επαναφορά αφορολογήτου.
  • Καταπολέμηση φοροδιαφυγής των ελεύθερων επαγγελματιών και ατομικών επιχειρήσεων.
  • Κίνητρα για την πληρωμή οφειλών που έχουν προέλθει από φορολογικούς ελέγχους. Τα πρόστιμα και οι προσαυξήσεις θα μειώνονται κατά 35-50% για όσους φορολογούμενους δεχθούν την πληρωμή όλου του ποσού χωρίς να προσφύγουν σε δίκη.
  • Κλείσιμο εκκρεμών υποθέσεων φορολογίας κεφαλαίου.
  • Έσοδα από πολιτιστικές δραστηριότητες.
  • Αδειοδότηση ιντερνετικού στοιχηματισμού.
  • Δημόσιοι διαγωνισμοί για την παροχή αδειών στα τηλεοπτικά μέσα.
  • Επαναφορά της 13ης σύνταξης για τους χαμηλοσυνταξιούχους από το Δεκέμβριο του 2015.
  • Κατάργηση της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος για τις επικουρικές συντάξεις που θα οδηγούσε σε μείωση συντάξεων έως 80%.
  • Διατήρηση των όρων χορήγησης του ΕΚΑΣ.
  • Αλλαγή του τρόπου υπολογισμού του εφάπαξ.
  • Ενοποίηση ασφαλιστικών ταμείων στη βάση αναλογιστικών μελετών.
  • Κατάργηση των προώρων συντάξεων με σεβασμό κατοχυρωμένων συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων.
  • Τέλος στις εθελούσιες εξόδους για τις τράπεζες και της ΔΕΚΟ.
  • Ενοποίηση του κατώτατου μισθού για εργάτες και υπαλλήλους, κατάργηση της διαφοροποίησης μισθών με βάση την ηλικία.
  • Επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων με αναβάθμιση του Οργανισμού Μεσολάβησης.
  • Διερεύνηση της δυνατότητας δημιουργίας εταιρείας διαχείρισης κεφαλαίων για τα κόκκινα δάνεια, με δημόσιο χαρακτήρα με χρήση κεφαλαίων του ΤΧΣ.
  • Προστασία της πρώτης κατοικίας από πλειστηριασμούς με βάση εισοδηματικά, περιουσιακά και κοινωνικά κριτήρια.

Θανάσης Κουκάκης

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ

Sports in

Παναθηναϊκός – Μακάμπι Τελ Αβίβ 95-79: Ξέσπασε και ισοφάρισε σε 1-1

Ο Παναθηναϊκός πάτησε… γκάζι μετά το πρώτο δεκάλεπτο και επικράτησε με 95-79 της Μακάμπι, με τους Πράσινους να ισοφαρίζουν σε 1-1 τη σειρά των playoffs.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Παρασκευή 26 Απριλίου 2024