Σάββατο 27 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Πρέπει να απαλλαγούμε από την αντίληψη της ποινικοποίησης του κέρδους, λέει η ΔΗ.ΣΥΜ.

Πρέπει να απαλλαγούμε από την αντίληψη της ποινικοποίησης του κέρδους, λέει η ΔΗ.ΣΥΜ.

Η ανεργία έχει ήδη εκτοξευθεί στο 21,8%, ιστορικό υψηλό. Πολλοί θεωρούν την εκτίναξη αυτή χειροπιαστή απόδειξη της αποτυχίας της συνταγής των μνημονίων και της ελλιπούς γνώσης για την ελληνική πραγματικότητα των σχεδιαστών τους. Συμμερίζεστε την άποψη; Που αποδίδετε την έκρηξη της ανεργίας; Ήταν κάτι που είχε προβλεφθεί και θυσιάστηκε ως «παράπλευρη απώλεια» ή ξέφυγε; Δύο […]

Η ανεργία έχει ήδη εκτοξευθεί στο 21,8%, ιστορικό υψηλό. Πολλοί θεωρούν την εκτίναξη αυτή χειροπιαστή απόδειξη της αποτυχίας της συνταγής των μνημονίων και της ελλιπούς γνώσης για την ελληνική πραγματικότητα των σχεδιαστών τους. Συμμερίζεστε την άποψη; Που αποδίδετε την έκρηξη της ανεργίας; Ήταν κάτι που είχε προβλεφθεί και θυσιάστηκε ως «παράπλευρη απώλεια» ή ξέφυγε;

Δύο χρόνια μετά το πρώτο μνημόνιο είναι σαφές πλέον ότι η τρόικα δεν γνώριζε τις ελληνικές ιδιαιτερότητες. Δεν είχε κατανοήσει το βαθμό στον οποίο η ελληνική οικονομία στηρίζεται στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, δεν είχε αντιληφθεί την ανάγκη ενίσχυσης των παραγωγικών τομέων και γενικά δεν είχε επαφή με την ελληνική πραγματικότητα π.χ ως προς τη διοίκηση και τη λειτουργία του κράτους, η οποία απέχει σε μεγάλο βαθμό από το πρότυπο των δυτικών κρατών.

Όλα αυτά σε συνδυασμό με την απουσία μέτρων στήριξης της οικονομίας και της αγοράς, επέτειναν ακόμα περισσότερο την ύφεση.

Κατά τη γνώμη μου η τρόικα ήξερε πως τα μέτρα που επιβάλει θα οδηγήσουν σε ανεργία. Άλλωστε αποτελεί παγκόσμιο φαινόμενο της οικονομίας ότι η ύφεση φέρνει και άνοδο της ανεργίας. Αυτό που δεν είχε ίσως αντιληφθεί είναι το μέγεθος και τη διάσταση που θα λάμβανε το φαινόμενο, λόγω της μη επαφής της με την ελληνική πραγματικότητα.

Η ίδια η τρόικα κατά καιρούς εκφράζει την ανησυχία της για την αύξηση της ανεργίας παρουσιάζοντας την μάλιστα ως μία από τις βασικές αιτίες αποτυχίας των στόχων. Όμως την ίδια στιγμή επιμένει σε μέτρα λιτότητας και περικοπές, που βαθαίνουν την ύφεση και «γεννούν» ανεργία. Φαίνεται δε να αδιαφορεί για την έκρηξη της ανεργίας και στις υπόλοιπες υπερχρεωμένες χώρες του Νότου. Στις αντιφάσεις αυτές ειδικοί βλέπουν βαθύτερο σχέδιο πλήρους απορρύθμισης της αγοράς εργασίας και μετατροπής της Ελλάδας -και όχι μόνο- σε χώρα πάμφθηνου εργατικού δυναμικού. Εσείς πώς τις ερμηνεύετε;

Η λογική ότι η ανταγωνιστικότητα της χώρας θα αυξηθεί, με τη μετατροπή της αγοράς εργασίας σε αγορά φτηνών εργατικών χεριών έχει αποδειχθεί στην πράξη αδιέξοδη. Καμία χώρα όπου ελήφθησαν υφεσιακά μέτρα, με μειώσεις μισθών κλπ και υψηλή ανεργία δεν έχει παρουσιάσει οικονομική ανάκαμψη με κυριότερο παράδειγμα τις πρώην ανατολικές χώρες πχ Βουλγαρία, Ρουμανία κλπ. όπου παρόλο που οι μισθοί είναι χαμηλοί, δεν γνώρισαν και δεν γνωρίζουν ανάπτυξη από επενδύσεις μέχρι και σήμερα.

Αν υπάρχει σχέδιο ή όχι και μάλιστα με τη μορφή της συνωμοσιολογίας σε βάρος της χώρας, όπως προβάλλεται από κάποια κόμματα δεν το γνωρίζω. Εκείνο που γνωρίζω είναι πως η παγκόσμια ύφεση έχει επιβάλλει ρυθμίσεις και αλλαγές στο εργασιακό καθεστώς πολλών χωρών, είναι λογικό η αρχή να γίνεται από αδύναμες οικονομίες, όπως η ελληνική. Αν είχαμε ισχυρή οικονομία, αν είχαμε πάρει μέτρα πολύ πριν μας χτυπήσει την πόρτα η κρίση τότε δεν θα είχαμε φτάσει σε αυτό το σημείο που βρισκόμαστε σήμερα.

Είτε λοιπόν υπάρχει σχέδιο, είτε δεν υπάρχει, ένα είναι βέβαιο: πρέπει να ενισχύσουμε την παραγωγή. Αν δεν το κάνουμε αυτό τότε η κατάσταση θα επιδεινώνεται. Και σε αυτό ο ρόλος του κράτους είναι καθοριστικός. Το κράτος πρέπει να στηρίξει και να δώσει ώθηση σε τομείς, όπως η γεωργία και η κτηνοτροφία, ο τουρισμός, οι οποίοι πρέπει να αποτελέσουν την αιχμή του δόρατος, στην προσπάθεια για την ανάκαμψη και την ανάπτυξη της χώρας. Πρέπει να γίνει ολοκληρωμένος σχεδιασμός στη λογική της παροχής κινήτρων προκειμένου να υπάρξουν επενδύσεις και ενασχόληση των νέων με τους εν λόγω τομείς.

Τα τελευταία βίαια μέτρα (μείωση κατώτατου μισθού, πλήρης αποδυνάμωση κλαδικών συμβάσεων κ.ά) παρουσιάστηκαν και ως μέτρα για τη μείωση ή έστω την ανάσχεση της ανεργίας. Επιχείρημα που διατύπωσε η κυβέρνηση είναι ότι χωρίς αυτά που έκανε η ανεργία θα ήταν σε πολύ υψηλότερα επίπεδα. Ευσταθεί ο ισχυρισμός;

Με τα δεδομένα που έχουμε, είναι πιθανό εάν δεν είχαν ληφθεί αυτά τα μέτρα η κατάσταση να ήταν ακόμα χειρότερη. Δυστυχώς, η χώρα μας βρίσκεται σε τέτοια κατάσταση που σε όλες τις αποφάσεις που λαμβάνονται και στις πολιτικές που χαράσσονται επικρατεί η λογική «το μη χείρον βέλτιστον».

Κυρίως όμως τα μέτρα παρουσιάστηκαν ως αναγκαία για την ενίσχυση μακροπρόθεσμα της ανταγωνιστικότητας. Παρότι οι μελέτες από αυτή του ΙΝΕ/ΓΣΕΕ μέχρι του ΙΟΒΕ αποδεικνύουν ότι το κόστος εργασίας έχει ελάχιστη ευθύνη για την χαμηλή ανταγωνιστικότητα, η κυβέρνηση επιμένει. Που βρίσκεται η αλήθεια, θα ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα μέσω του περιορισμού του κόστους εργασίας;

Οι μελέτες έχουν δείξει πως το μεγαλύτερο πρόβλημα στην ανάπτυξη της χώρας και στην προσέλκυση επενδύσεων είναι η κακή λειτουργία του κράτους. Ακολουθεί η διαφθορά και τρίτος παράγοντας είναι οι μισθοί και τα εργασιακά ζητήματα. Επομένως αν δεν υπάρξει αλλαγή, κανένα μέτρο που αφορά στα εργασιακά δεν θα επιφέρει τα αναμενόμενα αποτελέσματα, γιατί υπάρχουν άλλοι παράγοντες πιο σημαντικοί που ευθύνονται για τη χαμηλή ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας.

Ερώτημα που τίθεται είναι ακόμη τι είδους ανταγωνιστικότητα επιδιώκεται; Ποιας επιχειρηματικής φιλοσοφίας και πρακτικής επενδυτές καλούνται στην Ελλάδα;

Όποιος θέλει και μπορεί να επενδύσει στην Ελλάδα είναι ευπρόσδεκτος, στη βάση πάντα των κανόνων της ελεύθερης αγοράς και στη λογική τόσο της προστασίας της χώρας μας, αλλά και της ταυτόχρονης προστασίας των επενδυτών. Πρέπει να απαλλαγούμε από την αντίληψη της ποινικοποίησης του κέρδους.

Ωστόσο αυτό που είναι αναγκαίο να κάνουμε ως χώρα προκειμένου να δημιουργήσουμε ευνοϊκό περιβάλλον για την προσέλκυση επενδυτών και την αναστροφή της παρούσας κατάστασης που λειτουργεί αποτρεπτικά είναι:

1. Να δημιουργήσουμε ένα συγκεκριμένο επενδυτικό πλαίσιο.

2. Να άρουμε τα 240 αντικίνητρα που σχετίζονται με τη λειτουργία του κράτους, όπως η γνωστή σε όλους μας γραφειοκρατία.

3. Να αναπτύξουμε σταθερό φορολογικό σύστημα, που να ευνοεί τις επενδύσεις.

Πολλές ελπίδες για ανάπτυξη και δημιουργία θέσεων εργασίας εναποτίθενται στην απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων και στα έργα μέσω ΕΣΠΑ. Μπορούν να συμβάλλουν στην αποτελεσματική αντιμετώπιση της ανεργίας; Βλέπετε να έχει αλλάξει κάτι στο σχεδιασμό τους που να εγγυάται ότι θα έχουν καλύτερο αποτέλεσμα από τα αντίστοιχα προγράμματα που εφαρμόστηκαν στο παρελθόν;

Σίγουρα το ΕΣΠΑ αποτελεί μια ελπίδα για την ανάπτυξη και τη διαχείριση θέσεων εργασίας. Ευελπιστώ ότι έχουμε μάθει από τα λάθη του παρελθόντος και ότι δεν θα επαναλάβουμε όσα έγιναν τις προηγούμενες δεκαετίες με την κατασπατάληση δισεκατομμυρίων και το φαγοπότι «ημετέρων».

Πέρα όμως από το ΕΣΠΑ, θέλω να τονίσω πως η ανάπτυξη πρέπει να στηριχτεί στον ιδιωτικό τομέα. Μέχρι σήμερα ο βαθμός της ανάπτυξης βασιζόταν σε μεγάλο βαθμό στις επενδύσεις του δημοσίου τομέα. Ακόμα και οι ιδιωτικές επενδύσεις στηρίζονταν σε χρηματοδοτήσεις από το κράτος. Αυτή η λογική δεν είναι δυνατόν να συνεχιστεί, όπως αποδείχτηκε στην πράξη.

Επομένως, είναι αναγκαίο να ληφθούν μέτρα τόσο για τη στήριξη του ιδιωτικού τομέα και των παραγωγικών δυνάμεων όσο και για την προσέλκυση επενδύσεων, τα οποία αναπτύχθηκαν διεξοδικά στην προηγούμενη ερώτηση.

Ποιο είναι το σχέδιο και τα συγκεκριμένα μέτρα που προτείνετε για την αντιμετώπιση της ανεργίας, η οποία φέτος προβλέπεται να ξεπεράσει και το 22%;

Η Δημοκρατική Συμμαχία από την πρώτη στιγμή της συγκρότησής της πρότεινε συγκεκριμένα μέτρα για την αντιμετώπιση της ανεργίας και την στήριξη της απασχόλησης που συνοψίζονται στα εξής:

  • Να επιδοτείται η εργασία και όχι η ανεργία, με μείωση των υψηλών ασφαλιστικών εισφορών κατά 10% και κατά 50% τα πρώτα τρία χρόνια για νέες επιχειρήσεις και για επιχειρήσεις που δημιουργούν νέοι κάτω από 30 ετών.
  • Nα ενεργοποιηθούν προγράμματα στήριξης της επιχειρηματικότητας και της απασχόλησης μέσω του ΕΣΠΑ.
  • Nα προχωρήσουν όλες οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις για τη μείωση του κράτους και της παρέμβασής του στην οικονομία.
  • Να ενισχυθεί ο ιδιωτικός τομέας, μέσω της άρσης των αντικινήτρων που εμποδίζουν την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων (γραφειοκρατία, υψηλή φορολογία κ,.α) και να δημιουργηθεί ευνοϊκό περιβάλλον για την προσέλκυση επενδύσεων που θα δώσουν νέες θέσεις εργασίας.
  • Να στηριχθούν οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που προσφέρουν τις περισσότερες από τις θέσεις εργασίας της αγοράς.
  • Να επιδοτηθούν μη ελκυστικές θέσεις εργασίας, που καλύπτονται από μαύρη εργασία (κυρίως λαθρομετανάστες) & συμβάσεις ορισμένου χρόνου με μειωμένες αποδοχές και ασφαλιστικές εισφορές για νεοεισερχόμενους στην αγορά εργασίας και μακροχρόνια άνεργους.
  • Να γίνει πιο αυστηρή η νομοθεσία για τη «μαύρη» και ανασφάλιστη εργασία.
  • Να απελευθερωθεί η αγορά εργασίας.
  • Όχι μόνο επανακατάρτιση στους ανέργους αλλά και παροχή νέας γνώσης στους εργαζόμενους και τους επιχειρηματίες. Κουπόνια κατάρτισης για όλους τους παραγωγικούς ανθρώπους στη χώρα.
  • Να προστατευθούν τα δικαιώματα των εργαζομένων σε επιχειρήσεις που έλαβαν κρατικές ή κοινοτικές επιδοτήσεις και διακόπτουν τη λειτουργία τους.

Πάντως δεδομένου του επιπέδου που έχει φτάσει η ανεργία, ο αριθμός των ανέργων θα παραμένει για αρκετά χρόνια ακόμη υψηλός. Τι προτείνετε για την προστασία των ανέργων και των οικογενειών τους;

Η Δημοκρατική Συμμαχία έχει καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για τους ανέργους:

  • Να μην γίνει άλλη περικοπή στο επίδομα ανεργίας και να εξεταστεί η δυνατότητα, όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν, να επανέλθει στα προηγούμενα επίπεδα.
  • Να δίνεται κοινωνική ενίσχυση 400 ευρώ το μήνα σε 500.000 νοικοκυριά, τα οποία βρίσκονται κάτω από τα όρια της φτώχειας και το κύριο εισόδημα του νοικοκυριού προέρχεται από μέλος που είναι κάτω των 60 ετών.
  • Να μειωθεί ο ΦΠΑ σε βασικά είδη διαβίωσης.
  • Όσοι τίθενται εκτός εργασίας, παράλληλα με τα προγράμματα επανακατάρτισης, να λαμβάνουν ενίσχυση από τον ΟΑΕΔ για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, η οποία θα μειώνεται σταδιακά.
  • Να στηριχθούν ειδικές ομάδες πληθυσμού όπως οι μακροχρόνια άνεργοι και οι μητέρες μονογονεϊκών οικογενειών, με ειδικά προγράμματα του ΟΑΕΔ.
  • Να απλουστευτούν οι διαδικασίες για τη χορήγηση Βιβλίου Υγείας Απόρου.

Μέγα ζήτημα όμως είναι και η ποιότητα των θέσεων εργασίας που θα προκύψουν από την όποια ανάπτυξη. Ποιες είναι οι προτάσεις σας για την αντιμετώπιση της έκρηξης των ευέλικτων μορφών εργασίας με χαμηλούς μισθούς και ελάχιστα εργασιακά δικαιώματα;

Πρόκειται για πολύ ευαίσθητο ζήτημα. Οι ευέλικτες μορφές απασχόλησης δημιουργούν κινητικότητα στην αγορά εργασίας και πολλοί τις θεωρούν αναγκαίες σε καιρούς κρίσης, όπως τη δεδομένη στιγμή που η ανεργία καλπάζει στην Ελλάδα. Από την άλλη, είναι γεγονός ότι χωρίς συγκεκριμένο πλαίσιο, που να προασπίζεται τα εργασιακά δικαιώματα, μπορεί να οδηγηθούμε σε μη επιθυμητές καταστάσεις. Για το λόγο αυτό είναι αναγκαίο να βρεθεί η χρυσή τομή, ώστε και η αγορά εργασίας να τονωθεί, αλλά και να μην οδηγηθούμε σε εργασιακό μεσαίωνα.

Πώς μπορούν να εξασφαλισθούν οι αναγκαίοι πόροι για την υλοποίηση των μέτρων που προτείνετε για την αντιμετώπιση της ανεργίας και την προστασία των ανέργων;

Δυστυχώς οι κυβερνήσεις των τελευταίων ετών δεν εξάντλησαν όλες τις δυνατότητες εξεύρεσης πόρων πριν προχωρήσουν σε περικοπές στους μισθούς και τις συντάξεις.

Οι πηγές αυτές παραμένουν ακόμα ανεκμετάλλευτες και είναι απαραίτητο να χρησιμοποιηθούν για την αντιμετώπιση φαινομένων όπως η ανεργία, για τη στήριξη της αγοράς και κυρίως της κοινωνίας, που έχει επωμιστεί το μεγαλύτερο βάρος των μέτρων που ελήφθησαν για την αντιμετώπιση της κρίσης.

Oι αναγκαίοι πόροι είναι λοιπόν δυνατόν να προκύψουν από:

  • Μείωση των δαπανών του σπάταλου κράτους.
  • Μείωση όλων των μη επενδυτικών καταναλωτικών δαπανών του δημοσίου. Προτεραιότητα στη μείωση να έχουν-και για λόγους συμβολικούς- οι κάθε είδους κομματικές και πολιτικές δαπάνες (μείωση της χρηματοδότησης κόμματων και της Βουλής των Ελλήνων κατά 40%, κ.λπ.).
  • Μεταφορά πόρων από την κοινωνική κλοπή (ψεύτικα επιδόματα, ψεύτικες αναπηρικές συντάξεις, συντάξεις σε άτομα που έχουν πεθάνει) στα νοικοκυριά χωρίς εισοδήματα.
  • Από τις αποκρατικοποιήσεις. Μόνο ο ΟΣΕ στοιχίζει στο Δημόσιο 2,5 δισ. ευρώ.
  • Αξιοποίηση των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ.
  • Αξιοποίηση της περιουσίας του Δημοσίου που λιμνάζει πχ Ολυμπιακά ακίνητα- Μείωση του αριθμού και του ύψους των μισθωμάτων που πληρώνει το Δημόσιο.

Με τα σημερινά δεδομένα τι χειρότερο πρέπει να περιμένουν οι εργαζόμενοι από τον Ιούνιο και μετά; Η τρόικα επαναφέρει συνεχώς το θέμα περαιτέρω μειώσεων 15% στους μισθούς στο διάστημα 2012-14, ενώ έχουν συμφωνηθεί και η μείωση των δημοσίων υπαλλήλων κατά 150.000 μέχρι το 2015. Από τι άλλο κινδυνεύουν;

Εάν δεν επιδείξουμε τόλμη, εάν δεν γίνουν οι μεταρρυθμίσεις, εάν δεν μειωθούν τα λειτουργικά ελλείμματα, εάν δεν στρέψουμε την οικονομία προς την παραγωγή τότε λογικά θα πάμε σε νέες μειώσεις που όχι απλά θα είναι επώδυνες για το λαό, αλλά είναι βέβαιο πως θα μας οδηγήσουν στην καταστροφή.

Είναι λοιπόν στο χέρι του ελληνικού λαού με την ψήφο του στις 6 Μαΐου να στηρίξει εκείνες τις δυνάμεις που μπορούν με ειλικρίνεια, να προχωρήσουν γρήγορα και αποτελεσματικά στην υλοποίηση των αναγκαίων μέτρων, ώστε να προστατευτεί η χώρα μας από μια κατάσταση που δύσκολα θα έχει επιστροφή.

Η Δημοκρατική Συμμαχία προτείνει συγκεκριμένες λύσεις που δεν ξεφεύγουν από τον ευρωπαϊκό προσανατολισμό της χώρας, λύσεις που στηρίζονται στην κοινή λογική και στην εμπειρία των στελεχών της, το σύνολο των οποίων διαθέτουμε ένσημα και έχουμε δουλέψει στην ελεύθερη αγορά. Συνεπώς έχουμε τη δυνατότητα να γνωρίζουμε από πρώτο χέρι και τις ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομίας.

Το ζητούμενο είναι να διασφαλίσουμε την ευρωπαϊκή πορεία της χώρας, χωρίς να προσθέσουμε άλλα βάρη στον ελληνικό λαό και να οικοδομήσουμε μια αξιοπρεπή Ελλάδα για την οποία θα είμαστε περήφανοι εμείς και τα παιδιά μας.

Εκ μέρους της ΔΗ.ΣΥΜ απάντησε ο υπεύθυνος Τομέα Απασχόλησης, Γιώργος Κοντογιάννης, υποψήφιος Β’ Αθηνών

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ

Sports in

Ολυμπιακός: «Ραντεβού» με την ιστορία – Κόντρα στη Φερεντσβάρος για την πρόκριση στον τελικό

Ο Ολυμπιακός δίνει το πιο σημαντικό ματς του στη σεζόν, καθώς αντιμετωπίζει τη Φερεντσβάρος (16:30), με στόχο την ιστορική πρόκριση στον τελικό του EHF European Cup

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 27 Απριλίου 2024