Σάββατο 18 Μαϊου 2024
weather-icon 21o
Από την Αθήνα στο Χόλιγουντ: Συνέντευξη με τον Αλέξι Κάιε Κάμπελ

Από την Αθήνα στο Χόλιγουντ: Συνέντευξη με τον Αλέξι Κάιε Κάμπελ

Ο Αλέξι Κάιε Κάμπελ δεν είναι άλλος ένας σεναριογράφος που εργάζεται στο Χόλιγουντ. Γεννημένος στην Ελλάδα, όπου έμεινε μέχρι τα 18 του, ο σεναριογράφος και θεατρικός συγγραφέας -ένα από τα μεγαλύτερα ταλέντα του σύγχρονου βρετανικού θεάτρου- υπογράφει το σενάριο της ταινίας Γυναίκα από Χρυσό, όπου πρωταγωνιστεί η σπουδαία Έλεν Μίρεν. Ο ελληνικής καταγωγής σεναριογράφος μιλά στο in.gr... 

Τον παίρνω τηλέφωνο στο σπίτι του στο Λονδίνο. Ξαφνιάζομαι όταν το σηκώνει και μου μιλά ελληνικά. Το όνομά του (Αλέξι Κάιε Κάμπελ) με έχει προετοιμάσει για μία αγγλόφωνη συνομιλία.

Αλλά ο Αλέξης γεννήθηκε στην Αθήνα, όπου και μεγάλωσε. Στα 18 του φεύγει για τις ΗΠΑ και μετά για την Αγγλία, όπου ξεκινά να εργάζεται ως ηθοποιός. Το μεγάλο του μεράκι είναι, όμως, η συγγραφή και τα θεατρικά του έργα σημειώνουν τεράστια επιτυχία, αναδεικνύοντάς τον σε ένα από τα μεγαλύτερα ταλέντα του βρετανικού θεάτρου.

Ανάμεσα στις μεγάλες του θεατρικές επιτυχίες το Pride και η ελληνικού τίτλου Απολογία.

Μας παρουσιάζει τον εαυτό του: «Μεγάλωσα στην Αθήνα. Ο πατέρας μου ήταν Έλληνας και η μητέρα μου είναι Αγγλίδα. Πήγα δημοτικό σε ελληνικό σχολείο και μετά πήγα σε αγγλικό σχολείο στην Αθήνα. Όταν ήμουν 18 ετών έφυγα, αλλά τα αδέλφια μου μένουν στην Ελλάδα, η μητέρα μου έχει ένα σπίτι στη Σύρο, οπότε έχω έντονους δεσμούς με την Ελλάδα. Έρχομαι συχνά, δύο τρεις φορές τον χρόνο. Εδώ είναι τα αδέλφια μου, έχω φίλους. Αγαπάω πολύ την Ελλάδα. Όταν έφυγα πήγα στην Αμερική, στο Πανεπιστήμιο της Βοστόνης, με υποτροφία και όταν αποφοίτησα πήγα στην Αγγλία και έγινα ηθοποιός. Εργάστηκα ως ηθοποιός για πολλά χρόνια. Πάντα έγραφα, αλλά το γράψιμο έγινε το επάγγελμά μου αρκετά αργά, όταν ήμουν 40 ετών. Γράφω θεατρικά έργα και το Γυναίκα από Χρυσό είναι το πρώτο μου σενάριο για κινηματογράφο».

Η ταινία Γυναίκα από Χρυσό, της οποίας έχει γράψει το σενάριο, αφηγείται την ιστορία της Μαρία Άλτμαν, μιας εβραϊκής καταγωγής Αυστριακής. Στο σπίτι της Άλτμαν στη Βιέννη κρεμόταν ο διάσημος πίνακας του Κλιμτ«Portrait of Adele Bloch-Bauer I» που απεικόνιζε τη θεία της. Ο πίνακας εκλάπη μετά την εισβολή των Ναζί, για να καταλήξει σε Μουσείο της Βιέννης.

Πολλά χρόνια αργότερα, η Άλτμαν θα ξεκινήσει μια «σταυροφορία» για την επιστροφή του πίνακα και θα βρει απέναντί της την αυστριακή κυβέρνηση.

Το σενάριο υπήρξε ανάθεση από τους παραγωγούς και τον σκηνοθέτη Σάιμον Κέρτις. «Τα γεγονότα που αφηγείται η ταινία είναι πραγματικά, αλλά πρέπει να βρεις έναν τρόπο να τα κάνεις κινηματογραφικά» λέει ο σεναριογράφος.

«Αυτό που περισσότερο με ενδιέφερε ήταν η επιστροφή της Μαρία Άλτμαν στη Βιέννη. Η Βιέννη πριν από τον πόλεμο ήταν κέντρο της τέχνης και της δημιουργικότητας. Ήταν το άξιο ταίρι του Παρισιού. Μέσα σε αυτόν τον κόσμο, οι εβραίοι έπαιξαν πολύ σημαντικό ρόλο. Ήταν ενσωματωμένοι σε αυτή την κοινωνία. Μετά το Άνσλους, την προσάρτηση της Αυστρίας, αυτός ο κόσμος εξαφανίστηκε, δεν υπήρχε πια. Αυτό ήταν για μένα το κλειδί αυτής της ιστορίας» λέει ο Αλέξι Κάιε Κάμπελ.

Η μάχη για την επιστροφή του πίνακα δεν ήταν εύκολη. «Η Μαρία Άλτμαν ήταν οκτώ χρόνια στα δικαστήρια. Πολλές οικογένειες απλά εγκατέλειψαν την προσπάθεια. Αυτό θέλουν, βέβαια, και αυτοί που έχουν τα έργα, τα μουσεία ή το κράτος. Να ξεχαστεί το θέμα. Σε αυτή την περίπτωση, η Μαρία Άλτμαν δεν το ξέχασε, το πολέμησε» λέει.

Πώς ήταν το να βλέπει τα λόγια που έγραψε, ερμηνευμένα από τη σπουδαία Έλεν Μίρεν; «Ήταν αρκετά ακριβή παραγωγή, οπότε χρειάζεται να έχεις έναν ηθοποιό σταρ στην ταινία. Όταν η Έλεν Μίρεν είπε ναι, ενθουσιαστήκαμε. Ήταν εξαιρετική, δουλέψαμε μαζί και στις πρόβες και στα γυρίσματα. Είναι σταρ. Με κάποια σαν αυτή δεν είναι σύμπτωση: δουλεύει κάθε μέρα σκληρά, είναι απίστευτη επαγγελματίας. Ήταν θαυμάσιο να τη βλέπεις, είναι υπέροχη στην ταινία. Σε αυτό το θέμα είμαι εξαιρετικά τυχερός, όχι μόνο στην ταινία, αλλά και στο θέατρο. Δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο για έναν σεναριογράφο από το να βλέπει έναν ηθοποιό να παίρνει αυτό που έχει γράψει και να το εξελίσσει».

Η Γυναίκα από Χρυσό είναι μια ιστορία που εμπεριέχει κάτι πανανθρώπινο και σύγχρονο, όπως παραδέχεται ο σεναριογράφος της ταινίας. Μοιραία από τη συζήτηση δεν θα μπορούσε να λείψει το θέμα των γερμανικών αποζημιώσεων.

«Είναι παγκόσμιο, αυτό το αίσθημα του να έχεις κάτι που το έχουν πάρει από σένα. Και ο αγώνας να πάρεις πίσω αυτό που σου ανήκει είναι κάτι πανανθρώπινο» σημειώνει ο ελληνικής καταγωγής σεναριογράφος.

Ποια είναι, όμως, η δική του άποψη για το θέμα των αποζημιώσεων; «Είναι περίπλοκο. Από τη μία, είναι πολύ θετικό να προχωράμε μπροστά, δεν μπορούμε πάντα να κοιτάμε πίσω, αλλά από την άλλη -και αυτό επίσης το αισθάνομαι έντονα- είναι ότι αυτή η επανόρθωση γίνεται πολύ εύκολα με τα λόγια και είναι δύσκολη στις πράξεις. Άλλο να το λες και άλλο να το κάνεις» απαντά.

«Στο θέμα των επανορθώσεων στον τομέα της τέχνης, η περίπτωση της Μαρία Άλτμαν ήταν η εξαίρεση. Στις περισσότερες περιπτώσεις τα έργα δεν έχουν δοθεί πίσω. Αυτή ήταν μια εξαιρετική περίπτωση. Πολλές χιλιάδες οικογένειες δεν πήραν ποτέ πίσω αυτά που κλάπηκαν από τους Ναζί. Πιστεύω ότι κάπου πρέπει να υπάρξει μια επανόρθωση» συμπληρώνει.

Το ζήτημα των επανορθώσεων στην τέχνη δεν περιορίζεται στους Ναζί, αλλά εκτείνεται και στις περιπτώσεις κλεμμένων αρχαιοτήτων. Ποια είναι η θέση του για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα;

«Στο θέμα των Γλυπτών είμαι εντελώς Έλληνας. Είμαι μισός Άγγλος, μισός Έλληνας, ζω μία σχιζοφρενική κατάσταση, αλλά στο θέμα αυτό είμαι 100% Έλληνας, δεν έχω κανέναν διχασμό. Πιστεύω ότι τα Γλυπτά πρέπει να επιστρέψουν στην Ελλάδα, πιστεύω ότι αυτός ο αγώνας πρέπει να συνεχιστεί, διότι αυτά τα έργα είναι αναπόσπαστο κομμάτι ενός από τα πιο σπουδαία μνημεία της παγκόσμιας κληρονομιάς, του πιο εμβληματικού κτιρίου του κόσμου. Πρέπει να τα δει κανείς δίπλα στον Παρθενώνα» λέει εμφατικά.

«Μου αρέσει πολύ η ζωή στην Ελλάδα, η θάλασσα, τα νησιά. Η Ελλάδα έχει κάτι άλλο. Είναι οι ρίζες μου. Γράφω στα αγγλικά, αλλά η καρδιά μου είναι στην Ελλάδα. Έχω γράψει ένα θεατρικό έργο που θα ανέβει του χρόνου στο Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας, το οποίο λαμβάνει χώρα στην Ελλάδα τη δεκαετία του 1960 και του 1970. Είναι το πιο πολιτικό μου έργο. Εκτυλίσσεται στο παρελθόν, αλλά θεωρώ ότι μιλά για την κρίση στην Ελλάδα του σήμερα. Στην ουσία του, αφορά τις απαρχές της σύγχρονης κρίσης. Γράφω λοιπόν για την Ελλάδα, απλά το κάνω στα αγγλικά» λέει ο Αλέξι Κάιε Κάμπελ.

Όσο για τα επόμενα σχέδιά του, εκτός από το θεατρικό που ετοιμάζει για το Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας, βρίσκεται σε συζητήσεις για δύο ταινίες, ενώ έχει διασκευάσει και το πιο πρόσφατο θεατρικό του έργο, το Bracken Moore για να γίνει ταινία από την βρετανική εταιρεία παραγωγής Working Title.

* Η ταινία «Γυναίκα από Χρυσό» θα προβάλλεται από την Πέμπτη 30 Απριλίου στις αίθουσες σε διανομή Odeon.

Αγγελική Στελλάκη

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ

Sports in

ΑΕΚ- Ολυμπιακός 68-100: Πέρασε στα ημιτελικά και τώρα… Final 4 (vid)

Ο Ολυμπιακός επιβλήθηκε της ΑΕΚ με 100-68 και προκρίθηκε στα ημιτελικά της Basket League. Πλέον στρέφει την προσοχή του στο Final Four της Euroleague.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 18 Μαϊου 2024