Ντοκιμαντερίστες - ντετέκτιβ

17ο ΦΝΘ: Ιστορίες ενός εγκλήματος

17ο ΦΝΘ: Ιστορίες ενός εγκλήματος
Στο «Ποιος άρπαξε τον Τζόνι» γίνεται μια προσπάθεια ψύχραιμης προσέγγισης μιας πολύκροτης στις ΗΠΑ υπόθεσης  
in.gr audio player
Θεσσαλονίκη
Ιστορίες εγκλημάτων βρίσκονται συχνά στο επίκεντρο των ντοκιμαντέρ. Υποθέσεις που απασχόλησαν τα μέσα ενημέρωσης, άλυτα μυστήρια ή εγκλήματα που προκάλεσαν σοκ στις τοπικές κοινωνίες είναι θέματα με τα οποία ασχολείται συχνά το ντοκιμαντέρ.

Έχοντας, πάντως, αποτελέσει αντικείμενο εκμετάλλευσης από την τηλεόραση, οι ιστορίες εγκλημάτων μοιάζουν να μην μπορούν να πουν σχεδόν τίποτα καινούριο, εγκλωβισμένες συνήθως σε μία φόρμα τρομολαγνική, με ελάχιστη διεισδυτική διάθεση στο τι κάνει έναν άνθρωπο να προχωρήσει σε ένα έγκλημα ή στα αίτια πίσω από τις αντιδράσεις μιας κοινωνίας.

Στο «Ποιος άρπαξε τον Τζόνι» που προβλήθηκε χθες, Δευτέρα, στο Ολύμπιον, γίνεται μια προσπάθεια ψύχραιμης προσέγγισης μιας πολύκροτης στις ΗΠΑ υπόθεσης. Της εξαφάνισης του Τζόνι Γκος στην Αϊόβα πριν από 30 χρόνια. Η εξαφάνισή του οδήγησε σε μία τεράστια εκστρατεία για την ευαισθητοποίηση του κοινού, σε μία άνευ προηγουμένου σύγκρουση με τις αρχές και σε μια σειρά αλλαγών στη νομοθεσία που είχαν ως στόχο την μεγαλύτερη ασφάλεια των παιδιών. Ο Τζόνι υπήρξε το πρώτο παιδί, το πρόσωπο του οποίου τοποθετήθηκε στις συσκευασίες γάλακτος.

Η ιστορία της εξαφάνισης του Τζόνι έχει υπάρξει μια από τις πιο παράξενες υποθέσεις. Στη διάρκεια των ετών που ακολούθησαν διάφοροι άνθρωποι ισχυρίστηκαν ότι είχαν δει το νεαρό αγόρι, ενώ ένας άνδρας υποστήριξε ότι βοήθησε στην απαγωγή του.

Ο σκηνοθέτης Μάικλ Γκαλίνσκι, ένας από τους τρεις σκηνοθέτες της ταινίας, βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη για να μιλήσει για την ταινία με τους θεατές.

Ερωτηθείς εάν πιστεύει την ιστορία της μητέρας του αγοριού, της Νορίν –η οποία κάποτε δήλωσε ότι την επισκέφθηκε ο Τζόνι- ο Μ.Γκαλίνσκι είπε ότι ο ίδιος την πιστεύει, ενώ οι συν-σκηνοθέτες του όχι και τόσο. Τόνισε ότι στόχος ήταν να της δοθεί η ευκαιρία να μιλήσει και όχι να γίνει μια προσπάθεια να αποδείξουν ότι λέει αλήθεια ή ψέματα. Αυτή είναι η ιστορία της Νορίν, πρόσθεσε.

Η επιμονή της Νορίν οδήγησε σε αλλαγές στην κοινωνία (οι γονείς δεν άφηναν πια τα παιδιά τους να πάνε μόνα στο σχολείο ή να παίξουν πιο αργά στον δρόμο), η οποία έγινε υπερβολικά προστατευτική και είχε ως αποτέλεσμα να δημιουργηθεί μία «κουλτούρα φόβου» στις ΗΠΑ.

Όσον αφορά την άρνηση των αρχών να συνεργαστούν, ο σκηνοθέτης είπε ότι είχαν κάνει αίτημα να λάβουν από το FBI πληροφορίες για την υπόθεση. Μετά από 1,5 χρόνο έφτασε στα χέρια τους ένα σπασμένο cd. Όταν πήραν τηλέφωνο για να ενημερώσουν, η απάντηση ήταν ότι θα έπρεπε να κάνουν ξανά την αίτηση από την αρχή…

Στη λογική μιας τηλεοπτικής σειράς κινείται το «Κλήση Έκτακτης Ανάγκης» που ασχολείται με τη δολοφονία ενός άνδρα σε μία επαρχιακή πόλη της Φινλανδίας. Χωρίς επαρκή στοιχεία, η αστυνομία αποφασίζει να συλλάβει τη σύζυγό του και ακολουθεί μία σειρά κατηγοριών και καταγγελιών που βασίζονται σε αμφισβητήσιμους χειρισμούς της αστυνομίας. Το ντοκιμαντέρ δεν καταφέρνει να ερευνήσει σε βάθος την υπόθεση, αντιμετωπίζοντας μάλλον επιφανειακά το θέμα του.

Το ντοκιμαντέρ «Εγκλωβισμένη – Οι δίκες της Πάμελα Σμαρτ» ασχολείται με την πρώτη δίκη που προβλήθηκε εξ ολοκλήρου στην τηλεόραση και ασχολείται με την έντονη προβολή της υπόθεσης, προβολή που οδήγησε σε μία νέα κουλτούρα στον τρόπο αντιμετώπισης των εγκλημάτων.

Στις «Ιστορίες ενός κρυφού δολοφόνου» που προβάλλεται ξανά σήμερα, Τρίτη, ο Νικ Μπρούμφιλντ ασχολείται με τη σύλληψη του Τζόνι Φράνκλιν Τζούνιορ για μία σειρά δολοφονιών με περισσότερα από 100 θύματα που έλαβε χώρα στη διάρκεια 25 χρόνων.

Αποστολή: Αγγελική Στελλάκη

Newsroom ΔΟΛ

14o
14%
meteorologos.gr

Θεσσαλονίκη