Παρασκευή 26 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Η «Φόνισσα» του Παπαδιαμάντη ξαναζωντάνεψε στη Σκιάθο

Η «Φόνισσα» του Παπαδιαμάντη ξαναζωντάνεψε στη Σκιάθο

Η «Φόνισσα», ένα από τα καλύτερα έργα του σκιαθίτη συγγραφέα Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, που δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο περιοδικό «Παναθήναια» το 1903, ξαναζωντάνεψε την Τρίτη στη Σκιάθο, με την παρουσίαση αποσπασμάτων από την ομώνυμη όπερα του Γιώργου Κουμεντάκη που θα ανέβει τον Νοέμβριο από την Εθνική Λυρική Σκηνή στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Η «Φόνισσα», ένα από τα καλύτερα έργα του σκιαθίτη συγγραφέα Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, που δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο περιοδικό «Παναθήναια» το 1903, ξαναζωντάνεψε την Τρίτη στη Σκιάθο, με την παρουσίαση αποσπασμάτων από την ομώνυμη όπερα του Γιώργου Κουμεντάκη.

Η όπερα θα ανέβει τον Νοέμβριο από την Εθνική Λυρική Σκηνή στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, σε λιμπρέτο Γιάννη Σβώλου, σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη και σκηνικά Πέτρου Τουλούδη.

Στο κατάμεστο ανοιχτό θεατράκι μπροστά από το «Δασκαλειό», όπως ονομάζει ο Παπαδιαμάντης το σχολείο στο οποίο φοίτησε, ακούστηκαν για πρώτη φορά αποσπάσματα από την νέα όπερα του Κουμεντάκη, ενώ για το έργο μίλησαν η καθηγήτρια Φιλολογίας Γεωργία Φαρίνου-Μαλαματάρη, ο μουσικοκριτικός Γιάννης Σβώλος, ο Γιώργος Κουμεντάκης, ο Μύρων Μιχαηλίδης, ο Αλέξανδρος Ευκλείδης και ο πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου «Η Σκιάθος» Θοδωρής Τζούμας.

«Άφησα τη μουσική να περιπλανηθεί και να εκφράσει αβίαστα και ελεύθερα τον ψυχισμό της Φραγκογιαννούς, φτάνοντας εκεί που δεν μπορεί να φτάσει η λογική. Προσπάθησα, λοιπόν, να πλησιάσω τις κρυφές πτυχές μιας ψυχοπαθολογικής, ψυχονευρωτικής; δυναμικής; αυταρχικής; σίγουρα σύνθετης προσωπικότητας που παίρνει μορφή μέσα από την συγκλονιστική λογοτεχνική προσέγγιση του μέγιστου Παπαδιαμάντη» είπε ο Γιώργος Κουμεντάκης και συμπλήρωσε:

«Γιατί η Φραγκογιαννού-Φόνισσα σήμερα; Τι είναι αυτό που τη συνδέει περισσότερο με την σημερινή πραγματικότητα; Νομίζω η έλλειψη αγάπης. Έχει δει να υψώνεται γύρω της ο φόβος, το ψέμα, το μίσος, η απελπισία, αλλά όχι η αγάπη. Δεν υπάρχουν όνειρα, μόνο εφιάλτες. Η προβολή της παντοδυναμίας πάνω στους αδύναμους, ανήμπορους ανθρώπους για μια ζωή χωρίς νόημα και η ίδια απέραντη μοναξιά, τότε και τώρα».

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Μύρωνας Μιχαηλίδης, μιλώντας για την προτεραιότητά του να τονώσει την ελληνική λυρική δημιουργία, τόνισε: «Ο Γιώργος Κουμεντάκης αξιοποιεί στο συνθετικό του έργο σημαντικές τάσεις της σύγχρονης διεθνούς μουσικής δημιουργίας, συνδυάζοντάς τις με χαρακτηριστικά ελληνικά παραδοσιακά ιδιώματα. Αυτό είναι που του εξασφαλίζει ήδη μια αναγνωρισιμότητα ύφους -ζητούμενο και πολλές φορές ανέφικτο από πολλούς σύνθετες, που εγκλωβίζονται στον ακαδημαϊσμό ή τον μανιερισμό, αυτό που χρειάζεται ο δρόμος της μουσικής δημιουργίας στη χώρα μας. Και αυτό είναι που θέλει να ωθήσει, να ενισχύσει και να αναδείξει, μέσα και από αυτή την ανάθεση, η Εθνική Λυρική Σκηνή».

Ο Γιάννης Σβώλος, που έγραψε το λιμπρέτο της νέας όπερας, μίλησε για την μετουσίωση του λογοτεχνικού κειμένου σε λιμπρέτο, σημειώνοντας:

«Όταν γύρω στο 2009 πρότεινα στον Γιώργο Κουμεντάκη τη σύνθεση μιας όπερας επάνω στη Φόνισσα του Παπαδιαμάντη, δικό μου κίνητρο ήταν το ενδιαφέρον για τον θερμό ψυχολογικό πυρήνα της νουβέλας, η αναμέτρηση με τις συσσωρευμένες φορτίσεις του εμβληματικού αυτού έργου στη διαχρονία και η περιέργεια να το δω και να το ακούσω μελοποιημένο σε μια σύγχρονη μουσική γλώσσα. Όλα αυτά ξεκίνησαν από το συναγερμό που προκάλεσε μέσα μου η παρακολούθηση της Γενούφας του Γιάνατσεκ στο Φεστιβάλ του Γκλάινμπορν στα τέλη της δεκαετίας του ’90. Αυτό που επιχειρήσαμε να δημιουργήσουμε, ο καθένας στο δικό του πεδίο, ήταν μια σύγχρονη Literaturoper. Δηλαδή μια όπερα απ’ ευθείας βασισμένη σε ένα λογοτεχνικό έργο».

«Για έναν σκηνοθέτη όπερας είναι εξαιρετικά σπάνιο να δουλεύει πάνω σε ένα έργο του οποίου ο συνθέτης βρίσκεται εν ζωή. Από την άλλη ένα νέο έργο που δεν έχει ποτέ ξανά παρουσιαστεί, ούτε ηχογραφηθεί, ούτε έχει πάρει μια συγκεκριμένη μορφή, ενέχει μεγάλες δυσκολίες και κινδύνους για τον σκηνοθέτη που επιχειρεί να το φέρει επί σκηνής» είπε ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Ευκλείδης.

Στην όπερα του Γιώργου Κουμεντάκη τη Φραγκογιαννού ερμήνευσε η μετζοσοπράνο Ειρήνη Τσιρακίδου, τον ρόλο του Αστυνόμου ο Νίκος Στεφάνου, της Κρινιώς η Νίκη Χαζιράκη και του Ειρηνοδίκη ο Βαγγέλης Μανιάτης.

Συμμετείχε παραδοσιακό πολυφωνικό σύνολο αποτελούμενο από την Ειρήνη Δερέμπεη, τη Μαρία Μελαχροινού, τη Μάρθα Μαυροειδή και τη Μαρία Κώττη. Το ενόργανο σύνολο διεύθυνε ο αρχιμουσικός Νίκος Βασιλείου και αποτελούνταν από τους Νίκο Νικόπουλο (Φλάουτο), Γιάννη Σαμπροβαλάκη (Κλαρινέτο) και Κώστα Ράπτη (Μπαγιάν).

Οι καλεσμένοι στο συμπόσιο είχαν επίσης την ευκαιρία να δουν από κοντά τη σπηλιά της Φόνισσας και το βράχο όπου η Φραγκογιαννού πνίγηκε, «το πέραμα του Αγίου Σώστη, εις τον λαιμόν τον ενώνοντα τον βράχον του ερημητηρίου με την ξηράν, εις το ήμισυ του δρόμου, μεταξύ της θείας και της ανθρωπίνης δικαιοσύνης» όπως χαρακτηριστικά γράφει ο Παπαδιαμάντης, καθώς και να επισκεφθούν το σπίτι του συγγραφέα που συντηρείται όπως και η μνήμη του έργου του, χάρη στη δουλειά και το μεράκι του Πολιτιστικού Συλλόγου «Η Σκιάθος».

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ,ΑΠΕ-ΜΠΕ

Sports in

Ολυμπιακός: Σίνα, Μουζακίτης και Χαράλαμπος Κωστούλας στην καλύτερη 11άδα του Youth League

Τρεις παίκτες του Ολυμπιακού συμπεριλήφθηκαν από την ιστοσελίδα Football talent Scout στην καλύτερη 11άδα της διοργάνωσης.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Παρασκευή 26 Απριλίου 2024