Σάββατο 11 Μαϊου 2024
weather-icon 21o
Κλεμμένα έργα των Γκογκέν και Μπονάρ βρέθηκαν σε κουζίνα στην Ιταλία

Κλεμμένα έργα των Γκογκέν και Μπονάρ βρέθηκαν σε κουζίνα στην Ιταλία

Δύο πίνακες, ένας του Πολ Γκογκέν και ένας του Πιερ Μπονάρ, οι οποίοι είχαν κλαπεί στο Λονδίνο τη δεκαετία του 1970, βρέθηκαν στην κουζίνα ενός Ιταλού από τους καραμπινιέρους, ανακοίνωσε την Τετάρτη το ιταλικό υπουργείο Πολιτισμού. Οι πίνακες είχαν κλαπεί από σπίτι εύπορης οικογένειας και στη συνέχεια οι κλέφτες τους... ξέχασαν σε τρένο, όπου τους βρήκαν οι εργαζόμενοι των σιδηροδρόμων. Ένας φιλότεχνος εργάτης της Fiat τους αγόρασε έναντι... 23 ευρώ και τους κρέμασε στην κουζίνα του σπιτιού του.

Δύο πίνακες, ένας του Πολ Γκογκέν και ένας του Πιερ Μπονάρ, οι οποίοι είχαν κλαπεί στο Λονδίνο τη δεκαετία του 1970, βρέθηκαν στην Ιταλία από τους καραμπινιέρους, ανακοίνωσε την Τετάρτη το ιταλικό υπουργείο Πολιτισμού.

«Πρόκειται για πίνακες σημαντικής ιστορικής και καλλιτεχνικής αξίας» δήλωσε ο αρχηγός των καραμπινιέρων, στρατηγός Μαριάνο Μόσα, ο οποίος είπε ότι μόνο το έργο του Πολ Γκογκέν (1848-1903) αξίζει πολλές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ.

Ο πίνακας «Φρούτα σε τραπέζι ή νεκρή φύση με σκυλάκι» φιλοτεχνήθηκε από τον Γκογκέν το 1889 και ήταν αφιερωμένος στην Κόμισσα του Νιμάλ. Οι αρχικές διαστάσεις του ήταν 49 x 54 εκατοστά, όμως οι κλέφτες τον έκοψαν μειώνοντας το μέγεθός του στα 46,5 x 53 εκατοστά.

Ο δεύτερος πίνακας, που παρουσιάστηκε επίσης στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν ο υπουργός Πολιτισμού της Ιταλίας Ντάριο Φραντσεσκίνι και ο στρατηγός Μόσα, είναι η «Γυναίκα με τις δύο πολυθρόνες» (διαστάσεων 44 x 54 εκ.) του Πιερ Μπονάρ (1867-1947), που δεν φέρει ημερομηνία.

Οι δύο πίνακες κλάπηκαν το 1970 από το σπίτι της οικογένειας Μαρκ-Κένεντι στο Λονδίνο.

«Πρόκειται για μια ιστορία πραγματικά συναρπαστική, απίστευτη» είπε ο Φραντσεσκίνι. Η ιστορία, που θυμίζει σενάριο ταινίας, είναι «πρωτοφανής», πρόσθεσε.

Τα έργα είχαν ξεχαστεί μέσα σε ένα τρένο που πραγματοποιούσε το δρομολόγιο από το Παρίσι για το Τορίνο.

Βρέθηκαν από υπαλλήλους των ιταλικών σιδηροδρόμων, οι οποίοι δεν γνώριζαν την αξία τους και τους παρέδωσαν στο γραφείο απολεσθέντων όπου έμειναν στα αζήτητα για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Το 1975 η υπηρεσία τους έβγαλε σε πλειστηριασμό και αγοράστηκαν, έναντι του γελοίου ποσού των 45.000 λιρετών -σήμερα αντιστοιχεί σε 23 ευρώ- από έναν φιλότεχνο εργάτη της Fiat.

Ο νέος ιδιοκτήτης των έργων τα κρέμασε αρχικά στην κουζίνα του σπιτιού του στο Τορίνο και όταν συνταξιοδοτήθηκε τα μετέφερε στη Σικελία. Κοσμούσαν τους τοίχους του επί 40 χρόνια, μέχρι να τους εντοπίσει η αστυνομία χάρη σε μια εκτενή έρευνα που έφτασε μέχρι τη Σιγκαπούρη.

Οι καραμπινιέροι ξεκίνησαν την έρευνά τους όταν ήρθαν στα χέρια τους φωτογραφίες των έργων και αντιλήφθηκαν ότι επρόκειτο πιθανότατα για πίνακες των δύο Γάλλων ιμπρεσιονιστών ζωγράφων.

Οι ιταλοί καραμπινιέροι έχουν στη διάθεσή τους τη μεγαλύτερη τράπεζα δεδομένων του κόσμου με κλεμμένα έργα (σχεδόν 5,7 εκατομμύρια αντικείμενα).

Μετά από έναν πρώτο έλεγχο διαπιστώθηκε ότι τα δύο έργα δεν ήταν καταγεγραμμένα ως κλεμμένα. Ωστόσο η έρευνα, με επικεφαλής τον αντεισαγγελέα της Ρώμης Τζανκάρλο Καπάλντο, δεν μπήκε στο αρχείο.

Ψάχνοντας σε καταλόγους μουσείων και οίκων δημοπρασιών, ακόμη και στο Internet, οι καραμπινιέροι έπεσαν πάνω σε μια λεπτομέρεια που τους κίνησε την περιέργεια: ο πίνακας του Γκογκέν περιλαμβανόταν σε έναν κατάλογο του 1964, όμως δεν υπήρχε πλέον στον κατάλογο του 2001.

Οι ιταλοί αστυνομικοί έκαναν τη σύνδεση με τους ιδιοκτήτες των πινάκων όταν βρήκαν δύο άρθρα που είχαν δημοσιευτεί το 1970 στους New York Times και σε μια εφημερίδα της Σιγκαπούρης και αφορούσαν την κλοπή των δύο έργων από το Λονδίνο.

Το μόνο που απέμενε ήταν να εντοπιστεί ο νέος κάτοχός τους, ο σικελός συνταξιούχος εργάτης, και «να πειστεί» να τους παραδώσει τα διακοσμητικά του σπιτιού του ώστε να επιστραφούν στους νόμιμους ιδιοκτήτες.

Η έρευνα δεν έχει τελειώσει ακόμη, τόνισε ο Μόσα, καθώς θα πρέπει ακόμη να διευκρινιστεί ποιοι ήταν οι δράστες της κλοπής και πώς έφτασαν οι πίνακες από το Λονδίνο στο Παρίσι και από εκεί στο τρένο όπου τους βρήκαν αργότερα οι υπάλληλοι των σιδηροδρόμων.

Τον Ιανουάριο, ο στρατηγός Μόσα, με την ευκαιρία των εγκαινίων της έκθεσης 100 έργων τέχνης που εντοπίσθηκαν από τις υπηρεσίες του, είχε υπενθυμίσει ότι «ο τζίρος από το παράνομο εμπόριο έργων τέχνης καταλαμβάνει την τέταρτη θέση παγκοσμίως, έπειτα από αυτό των όπλων, των ναρκωτικών και των χρηματοοικονομικών προϊόντων».

Πολλοί μεταξύ αυτών ταξιδεύουν τακτικά για να εκπαιδεύουν αστυνόμους συναδέλφους τους στον εντοπισμό έργων που έχουν κλαπεί ή εξαχθεί παράνομα.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ,ΑΠΕ/Γαλλικό

Sports in

Κλοπ: «Το κόρνερ του Άρνολντ με την Μπαρτσελόνα είναι η πιο απίστευτη στιγμή στο ποδόσφαιρο» (vid)

Ο Γιούρκεν Κλοπ αναφέρθηκε στην στιγμή που εκείνος πιστεύει ότι ήταν η πιο απίστευτη στην ιστορία του ποδοσφαίρου.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 11 Μαϊου 2024