Πέμπτη 09 Μαϊου 2024
weather-icon 21o
Ύστατο «χαίρε» στο σκηνοθέτη Λευτέρη Βογιατζή

Ύστατο «χαίρε» στο σκηνοθέτη Λευτέρη Βογιατζή

Το απόγευμα της Τετάρτης αποχαιρέτησε ο κόσμος του θεάτρου τον σπουδαίο σκηνοθέτη και ηθοποιό Λευτέρη Βογιατζή, που πέθανε τη Μεγάλη Πέμπτη σε ηλικία 68 ετών. Από τις 12 το μεσημέρι ώς τις 4 το απόγευμα η σορός του εκτίθετο σε λαϊκό προσκύνημα στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων, το χώρο που δημιούργησε και λάτρεψε, στην Κυψέλη. Η πολιτική τελετή ταφής έγινε από το Α' Νεκροταφείο.

Το απόγευμα της Τετάρτης αποχαιρέτησε ο κόσμος του θεάτρου τον σπουδαίο σκηνοθέτη και ηθοποιό Λευτέρη Βογιατζή, που πέθανε τη Μεγάλη Πέμπτη σε ηλικία 68 ετών.

Από τις 12 το μεσημέρι ώς τις 4 το απόγευμα η σορός του εκτίθετο σε λαϊκό προσκύνημα στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων, το χώρο που δημιούργησε και λάτρεψε, στην Κυψέλη.

Η πολιτική τελετή ταφής έγινε από το Α’ Νεκροταφείο, ενώ δεν εκφωνήθηκαν -κατόπιν επιθυμίας του ίδιου- επικήδειοι.

Το φέρετρο ήταν σκεπασμένο με τζάμι. Με το κοστούμι του Τίνκερ από το «Καθαροί πια». Και το πρόσωπο του Ρουτ από το «Θερμοκήπιο». Τα φώτα στην πλατεία του Θεάτρου της οδού Κυκλάδων σβηστά. Οι θεατές καθισμένοι. Αλλοι έμπαιναν και έβγαιναν. Οι προβολείς της σκηνής εστίαζαν στο φέρετρο (μέσα στο σκηνικό για το «Θερμοκήπιο» που δεν πρόλαβε να ξανανεβάσει). Στην άκρη του ένα στεφάνι. Η κορδέλα έγραφε «Για όσα είπες δίχως λόγια» με υπογραφή Νενάκι -από τη σύντροφο της ζωής του τηνΕιρήνη Λεβίδηη οποία καθισμένη εκεί, στην πρώτη σειρά, στο κέντρο, κοιτούσε τη σκηνή. Ενα τριαντάφυλλο και ο «Οιδίπους Τύραννος», το έργο που θα ανέβαζε το καλοκαίρι, έπιαναν άλλη μια θέση από το κοινό.

Σιωπή και πόνος. Δακρυσμένα μάτια και βουβά βλέμματα. Οι συνεργάτες του, οι ηθοποιοί, οι φίλοι, οι γείτονες, οι θεατές. Από τις δώδεκα σήμερα το μεσημέρι, Τετάρτης (8 Μαΐου), η πόρτα του θεάτρου της οδού Κυκλάδων ήταν ανοιχτή: Η σορός τουΛευτέρη Βογιατζή ήταν εκεί. Για την τελευταία παράσταση. Τέθηκε σε λαϊκό προσκύνημα, προτού ταφεί στο Α΄ Νεκροταφείο.
Οι δικοί του άνθρωποι ή όσοι ένοιωθαν δικοί του, ήταν εκεί: Με πρώτο τον στενό του συνεργάτηΛευτέρη Παυλόπουλοκαι την Τζένη Μαστοράκη. Η Αμαλία Μουτούση, ο Νίκος Κουρής, ο Δημήτρης Ημελλος, ο Γιώργος Γάλλος, η Κατερίνα Ευαγγελάτου, ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς ηΦωτεινή Τσαλίκογλου, ηΖυράννα Ζατέλη, η Αλκη Ζέη, ο Γιώργος Βέλτσος. Ηταν εκεί επίσης ηΞένια Καλογεροπούλου, ο Μένης Κουμανταρέας οΒαγγέλης Θεοδωρόπουλος και ο γενικός διευθυντής του Μεγάρου Μουσικής ΑθηνώνΓιάννης Μάνος

Μια ζωή παράσταση…

Ο Λευτέρης Βογιατζής γεννήθηκε στην Αθήνα το 1945. Σπούδασε αγγλική φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, παρακολούθησε για δύο χρόνια το Ράινχαρτ Σεμινάρ στη Βιέννη και τελείωσε τη Σχολή Κ.Μιχαηλίδη στην Αθήνα.

«Μικρός ήμουν το καλό παιδί στην οικογένεια, από σύμβαση. Κλειστός, εσωστρεφής. Ήταν σαν να είχα ένα σύννεφο μπροστά μου. Είχα ανάγκη να διαλυθεί. Όταν ασχολήθηκα με το θέατρο κατάλαβα ότι η μεγαλύτερη ευκολία είναι η ιδιάζουσα σκηνική συμπεριφορά, γιατί αρέσει. Πρέπει όμως να είναι μεγάλου βεληνεκούς ο καλλιτέχνης για να είναι το ιδιάζον, κάτι πραγματικά ξεχωριστό. Καλύτερα λοιπόν να το σβήσεις, να αρχίσεις από την αρχή και να προσπαθήσεις να είσαι κανονικός. Μεγάλη λέξη. Τι είναι το κανονικός; Ξέρω ‘γω; Κανονικός. Αυτό» είχε πει σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Καθημερινή.

Στο θέατρο εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1973, στον ρόλο της Γιαγιάς, στον «Κυριακάτικο Περίπατο», σε σκηνοθεσία Γ. Μιχαηλίδη. Ακολούθησαν συνεργασίες με τον Σπύρο Ευαγγελάτο, και αργότερα με την Ελεύθερη Σκηνή, σε μια προσπάθεια ανανέωσης του επιθεωρησιακού κώδικα, καθώς και με την Έλλη Λαμπέτη.

Τα χρόνια αυτά, έπαιξε πολλούς ρόλους του κλασικού κυρίως ρεπερτορίου, μεταξύ άλλων: τον ‘Αλφρεντ, στις «Ιστορίες από το Δάσος της Βιέννης», την επώνυμη ηρωίδα στη «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη, τον Ευρυπίδη στους «Βατράχους», τον Ταρτούφο, στον «Ταρτούφο» του Μολιέρου κ.ά.

Το 1981 ίδρυσε την Εταιρία Θεάτρου «Η ΣΚΗΝΗ» με τη συνεργασία έξι ακόμα ηθοποιών. Από το 1982 έως το 1987 που λειτούργησε η «ΣΚΗΝΗ», ο Λευτέρης Βογιατζής σκηνοθέτησε και έπαιξε στα έργα: «Η Σπασμένη στάμνα» του Χ. φον Κλάιστ, «Οι Αγροίκοι» του Κάρλο Γκολντόνι, «Συμφορά από το πολύ μυαλό» του Α. Γκριμπογιέντοφ, «Σε φιλώ στη μούρη…» του Γ. Διαλεγμένου για το οποίο τιμήθηκε με το βραβείο σκηνοθεσίας Κάρολου Κουν για την περίοδο 1986-87.

Το 1988 ίδρυσε τη «Νέα Σκηνή», όπου με τη συμμετοχή νέων ηθοποιών, παρουσίασε συστηματικά έργα που καλύπτουν το τρίπτυχο: κλασικό έργο, σύγχρονο έργο αιχμής και νεοελληνικό έργο.

Παράλληλα, το 1989, στην απαρχή της ενασχόλησής του με το αρχαίο ελληνικό δράμα, ιδρύει το Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος, σκηνοθετώντας την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή. Μια Αντιγόνη κλειστού χώρου, όπου κυριάρχησε «η ένταση του τραγικού ψιθύρου».

Με τους μαθητές του εργαστηρίου, συνεχίζει τη διερεύνησή του στον ελληνικό ποιητικό λόγο και την «παιδική ηλικία του θεάτρου», ανεβάζοντας αυτή τη φορά την αναγεννησιακή κρητική κωμωδία «Κατσούρμπος», του Γ. Χορτάτζη.

Επιστρέφοντας στους επαγγελματίες ηθοποιούς, το 1995, ανεβάζει ένα ακόμα σύγχρονο ελληνικό έργο, τη σατιρική κωμωδία των Δημήτρη Κεχαΐδη – Ελένης Χαβιαρά, «Με δύναμη από την Κηφισιά».

Ακολουθούν επιτυχημένες παραστάσεις όπως: «Ο Μισάνθρωπος» του Μολιέρου (1996), «Ελένη» του Ευριπίδη, «Η νύχτα της κουκουβάγιας» του Γιώργου Διαλεγμένου (1998) για την οποία τιμήθηκε με το βραβείο σκηνοθεσίας «Φώτος Πολίτης» και το βραβείο Κάρολος Κουν, βραβείο της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών Κριτικών, «Οι Πέρσες» του Αισχύλου (1999), «Τέφρα και σκιά» του Χάρολντ Πίντερ (2000).

Το 2001 ανεβάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα Σάρα Κέην, το «Καθαροί πια», όπου κρατά τον ρόλο του Τίνκερ. Το 2003, σκηνοθετεί το έργο, της Λούλας Αναγνωστάκη, «Σ’ εσάς που με ακούτε» και για δεύτερη φορά Σάρα Κέην, το «Crave» (Λαχταρώ).

Ακολουθεί το 2004, ένας δεύτερος Μολιέρος, «Το Σχολείο των γυναικών».Το 2005 σκηνοθέτησε και έπαιξε σ’ ένα ακόμα έργο του Γιώργου Διαλεγμένου, το «Bella Venezia», για το οποίο απέσπασε το βραβείο Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής, Κάρολος Κουν.

Το 2006 έκλεισε το Φεστιβάλ Επιδαύρου με την νέα του παράσταση της «Αντιγόνης» του Σοφοκλή, ενώ το καλοκαίρι του 2007 η παράσταση άνοιξε, αυτή τη φορά, το ίδιο Φεστιβάλ.

Το 2007, σε συνεργασία με τον Γ. Σκεύα, ανεβάζει και πρωταγωνιστεί στην «Ήμερη» του Φ. Ντοστογιέφσκι. Ακολουθούν τρία θεατρικά έργα: το «Υστατο σήμερα» του Χάουαρντ Μπάρκερ, το «Θερμοκήπιο» του Χάρολντ Πίντερ και «Ο Τόκος» του Δημήτρη Δημητριάδη, τα οποία σκηνοθετεί και ανεβάζει ο ίδιος στο ανακαινισμένο θέατρο της Οδού Κυκλάδων.

Στον κινηματογράφο συμμετέχει σχεδόν αποκλειστικά στις ταινίες του Νίκου Παναγιωτόπουλου, με τον οποίο τον συνέδεε μία μεγάλη φιλία («Τα οπωροφόρα της Αθήνας», «Αθήνα- Κωνσταντινούπολη», «Beautiful people», «Ονειρεύομαι τους φίλους μου», «Η γυναίκα που έβλεπε τα όνειρα», «Βαριετέ», «Μελόδραμα»).

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ

Sports in

«Αυτό είναι ξενοφοβία» – Στην αντεπίθεση οι Πολωνοί για την κριτική στον Σιμόν Μαρτσίνιακ

Οι Πολωνοί πέρασαν στην αντεπίθεση για την κριτική των Γερμανών στον διαιτητή του αγώνα Ρεάλ-Μπάγερν, Σιμόν Μαρτσίνιακ.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Πέμπτη 09 Μαϊου 2024