Αρχίζει η Μόστρα στις 28 Αυγούστου

Οι ελληνικοί «Τίτλοι Τέλους» του Γιώργου Ζώη στο Φεστιβάλ της Βενετίας

Οι ελληνικοί «Τίτλοι Τέλους» του Γιώργου Ζώη στο Φεστιβάλ της Βενετίας
O καλλιτεχνικός διευθυντής της φετινής Μόστρα, Αλμπέρτο Μπαρμπέρα   (Φωτογραφία:  Reuters )
in.gr audio player
Αθήνα
Με τον νέο καλλιτεχνικό διευθυντή Αλμπέρτο Μπαρμπέρα στο τιμόνι και μια ενδιαφέρουσα κριτική επιτροπή, ξεκινά στις 28 Αυγούστου, το αρχαιότερο κινηματογραφικό φεστιβάλ του κόσμου, η Μόστρα της Βενετίας.

Το Χρυσό Λιοντάρι του 69ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, θα διεκδικήσουν 18 ταινίες και ονόματα της 7ης Τέχνης, όπως ο Μπράιαν ντε Πάλμα με την ταινία Passion, ο Τέρενς Μάλικ με την τελευταία του ταινία To the wonder και τον Μπεν Άφλεκ στον πρωταγωνιστικό ρόλο, ο Μάρκο Μπελόκιο με την Bella addorementata και τον Τόνι Σερβίλο, ο Κορεάτης Κιμ Κι Ντουκ με την ταινία Pieta, ο Ολιβιέ Ασαγιάς, ο Τακέσι Κιτάνο και άλλοι σκηνοθέτες με τις τελευταίες τους δουλειές.

Πρόεδρος της κριτικής επιτροπής είναι φέτος ο σκηνοθέτης Μάικλ Μαν (Ο τελευταίος των Μοϊκανών). Ενδεικτικά ονόματα των μελών της επιτροπής είναι ο Ιταλός σκηνοθέτης Ματέο Γκαρόνε (Γόμορα), η διάσημη εικαστικός και περφόμερ, Μαρίνα Αμπράμοβιτς, η Γαλλίδα ηθοποιός Λετίτσια Κάστα, ο Ισραηλινός σκηνοθέτης Άρι Φόλμαν (Το βαλς με τον Μπασίρ).

Το κόκκινο χαλί της Μόστρας θα πατήσει για δεύτερη φορά μέσα δύο χρόνια ο Γιώργος Ζώης, με τη διάρκειας 11 λεπτών ταινία του, Τίτλοι τέλους, στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα Μικρού Μήκους του Φεστιβάλ. Η πρώτη ήταν με το επίσης μικρό και ιδιαίτερα επιτυχημένο Casus Belli, που ταξίδεψε και διακρίθηκε στα μεγάλα διεθνή Φεστιβάλ του εξωτερικού.

Πανευτυχής ο Γιώργος Ζώης για την επιλογή της ταινίας του, ανάμεσα στις 14 διαγωνιζόμενες μικρού μήκους και άλλο τόσο προσγειωμένος στη δεινή ελληνική πραγματικότητα.

Οι Τίτλοι τέλους ίσως εννοιολογικά να ακούγονται βαρύγδουποι, όμως «ταιριάζουν με την ταινία». Μεταφορικά, σημαίνουν το τέλος μιας εποχής, που έληξε σε όλα τα επίπεδα -οικονομικά, κοινωνικά, συναισθηματικά, ψυχολογικά» λέει ο 30χρονος σκηνοθέτης, χωρίς να αποκαλύψει λεπτομέρειες της ταινίας του. Παρά μόνον, ότι κίνητρό του ήταν να αποτυπώσει «την παράνοια της ύπαρξής μας, έτσι όπως την βιώνουμε».

Και επειδή γνωρίζει ότι «η ίδια η ζωή είναι το πιο σύνθετο φιξιόν που έχει υπάρξει», χρησιμοποίησε την τέχνη του «όχι για να επιβάλει κάποιο νόημα, αλλά σαν ένα διαπεραστικό φίλτρο της τρομακτικής πραγματικότητας», συνεχίζει ο ίδιος.

Αντίθετα με το «Casus Belli», όπου έπαιζαν 140 ηθοποιοί, υπακούοντας στον πλήρη σκηνοθετικό έλεγχο και την κατασκευή της ταινίας, στους Τίτλους Τέλους δεν συμμετέχει κανένας ηθοποιός και όλες οι σκηνές έχουν συμβεί στην πραγματικότητα. Τα γυρίσματα έγιναν σε ολόκληρη την Αττική, διήρκεσαν 27 ημέρες, σε σπαστά διαστήματα από τον χειμώνα του 2011 έως το καλοκαίρι του 2012 και το ολιγομελές συνεργείο ήταν ο σκηνοθέτης, ο διευθυντής φωτογραφίας Γιάννης Κανάκης και ο ηχολήπτης-μοντέρ Γιάννης Χαλκιαδάκης.

Μεθοδικά, το συνεργείο περίμενε το κάθε πλάνο, διάφορες ώρες της ημέρας και επαναλάμβανε την κινηματογράφηση των ίδιων εξωτερικών χώρων πολλούς μήνες, μετά την πρώτη τους κινηματογράφηση. Γιατί; Για να συνοψίσει ο σκηνοθέτης «άδεια κάδρα χωρίς μήνυμα. Μια πόλη εκτός κάδρου. Τίτλοι Τέλους».

Η παραγωγή είναι ανεξάρτητη, καθώς ο Γιώργος Ζώης προτίμησε να μην εισπράξει την κρατική επιχορήγηση της ΕΡΤ, αλλά τα χρήματα να δοθούν σε κάποιον νεότερο σκηνοθέτη. Εξηγεί ότι ο ίδιος χρηματοδότησε την ταινία του από τα πνευματικά δικαιώματα του Casus Belli, στο εξωτερικό (έχει προβληθεί σε γαλλικές αίθουσες και ξένες τηλεοράσεις).

Αυτή την εποχή, βρίσκεται σε φάση προετοιμασίας της πρώτης μεγάλου μήκους ταινίας του, με τίτλο Stage Fright (όρος ψυχιατρικός για το άγχος του ηθοποιού πάνω στη σκηνή). Θέμα της ταινίας, εξηγεί ο Γιώργος Ζώης, «ο φόβος της έκθεσης του εαυτού μας απέναντι στους άλλους». Το σενάριό της απέσπασε, πέρυσι, το βραβείο ανάπτυξης σεναρίου στο Φεστιβάλ του Σαράγεβο.

Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

14o
14%
meteorologos.gr

Θεσσαλονίκη