Πέμπτη 02 Μαϊου 2024
weather-icon 21o
Δανία και Βαλκάνια στο 14ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Δανία και Βαλκάνια στο 14ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Ντοκιμαντέρ πρόσφατης παραγωγής από τη βαλκανική χερσόνησο και τη Δανία θα προβληθούν στο 14ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Πολιτικές αναταράξεις, ιστορική μνήμη, ανθρώπινες αφηγήσεις βρίσκονται στο επίκεντρο των ντοκιμαντέρ που θα παρουσιαστούν στο Φεστιβάλ, το οποίο διαρκεί απο τις 9 έως τις 18 Μαρτίου.

Ντοκιμαντέρ πρόσφατης παραγωγής από τη βαλκανική χερσόνησο και τη Δανία θα προβληθούν στο 14ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Πολιτικές αναταράξεις, ιστορική μνήμη, ανθρώπινες αφηγήσεις βρίσκονται στο επίκεντρο των ντοκιμαντέρ που θα παρουσιαστούν στο Φεστιβάλ, το οποίο διαρκεί απο τις 9 έως τις 18 Μαρτίου.

Αφιέρωμα στα δανέζικα ντοκιμαντέρ

Με καταγωγή από μια χώρα που έχει αφήσει το ξεχωριστό στίγμα της στο διεθνή κινηματογραφικό χάρτη, οι Δανοί ντοκιμαντερίστες αποδεικνύονται ισάξιοι των μυθοπλαστών ομότεχνών τους.

«Οπλισμένοι» με οικουμενική ματιά και προσανατολισμένοι στην ανθρωποκεντρική διάσταση των θεμάτων τους, καταπιάνονται με ζητήματα ακανθώδη. Σύγχρονες πολιτικές αναταράξεις, ιστορική μνήμη, σκοτεινές όψεις του κόσμου και ακραίες ανθρώπινες αφηγήσεις, διαμορφώνουν μια δυναμική θεματική παλέτα, που χαρακτηρίζεται από σκηνοθετική πρωτοτυπία και υφολογικούς πειραματισμούς και επιτυγχάνει να αναδείξει την αφανή όψη της πραγματικότητας.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, το ντοκιμαντέρ The Ambassador του Μαντς Μπρούγκερ. Ο σκηνοθέτης, μέσα από το γνώριμο – από το βραβευμένο Red Chapel – «αντάρτικο» στυλ του, «εισβάλλει» με κρυφές κάμερες ως διπλωμάτης – επιχειρηματίας στη Δημοκρατία της Κεντρικής Αφρικής και, ισορροπώντας τολμηρά ανάμεσα στην κωμωδία και το θρίλερ, αποκαλύπτει τους απόκρυφους μηχανισμούς διαφθοράς και εξαθλίωσης της μετα-αποικιακής Μαύρης Ηπείρου.

Ακτιβιστές, από διαφορετική σκοπιά, είναι και οι δημιουργοί του ντοκιμαντέρ Half a Revolution που έζησαν και κατέγραψαν τις πρώτες μέρες από το ξέσπασμα της αιγυπτιακής επανάστασης. Ο Δανοπαλαιστίνιος Ομάρ Σαρκάουι και ο Αιγυπτιοαμερικανός Καρίμ Ελ Χακίμ μεταδίδουν εκ των έσω τον αληθινό παλμό της εξέγερσης, με ωμά ρεαλιστικά πλάνα που σφύζουν από φόβο, παράνοια και ελπίδα.

Πολιτική χροιά διαθέτει και το ντοκιμαντέρ Putin’s Κiss της Λίζε Μπιρκ Πέντερσεν, ένα διεισδυτικό προφίλ της σύγχρονης, εύθραυστης ρωσικής δημοκρατίας, ιδωμένο μέσα από το ηθικό δίλημμα μιας 19χρονης, εκπροσώπου της πατριωτικής νεολαίας του Πούτιν, που διχάζεται ανάμεσα στο δεσποτισμό του χθες και το φιλελευθερισμό του αύριο.

Ο άνθρωπος τοποθετείται στο επίκεντρο των ιστοριών που πραγματεύονται τα δανέζικα ντοκιμαντέρ. Στο Harbour of Ηope του Μάγκνους Γκέρτεν ξετυλίγεται ένα συγκινητικό κουβάρι αναμνήσεων με βάση τις μαρτυρίες τριών εκ των 30.000 επιζώντων του Ολοκαυτώματος που βρήκαν σωτηρία στο λιμάνι Μάλμο της Σουηδίας.

Στο καταγγελτικό Au Pair των Νικόλ Χοράνι και Χάιντι Κιμ Άντερσεν, τρεις νεαρές Φιλιππινέζες που ζουν στη Δανία βιώνουν την απόλυτη εκμετάλλευση, καθώς μέσω του θεσμού au pair μετατρέπονται σε οικονομικές μετανάστριες.

Η πρωτοφανής δικαστική υπόθεση ενός Δανού που σκότωσε κατά λάθος τον καλύτερο φίλο του με ένα σπαθί σαμουράι, διερευνάται στην ταινία The Samurai Case της Έβα Μούλβαντ.

Εκρηκτικές ερωτικές ιστορίες καταγράφουν τα ντοκιμαντέρ Love Addict της Περνίλε Ρόζε Γκρένκγιαρ και Ballroom Dancer των Κρίστιαν Μπόνκε και Αντρέας Κέφεντ. Στο Love Addict κλέβουν την παράσταση οι γενναιόδωρες εξομολογήσεις επτά ανθρώπων, οι οποίοι εθισμένοι στον έρωτα, οδηγούνται σε ένα φαύλο κύκλο εμμονής, αυτοκαταστροφής και μοναξιάς. Από την άλλη, το Ballroom Dancer, χτίζει το πορτρέτο ενός πρώην παγκόσμιου πρωταθλητή χορού, που προσπαθεί να κάνει δυναμική επάνοδο με παρτενέρ τη σύντροφό του.

Balkan Focus

Το 14ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου αιώνα, μέσα από το αφιέρωμα Balkan Focus – το οποίο εντάσσεται στο πρόγραμμα «Θεσσαλονίκη – Σταυροδρόμι πολιτισμών» του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού – αναδεικνύει την θεματική και αισθητική ποικιλομορφία του έργου δημιουργών απ’ τη βαλκανική χερσόνησο. Ντοκιμαντέρ απ’ τη Ρουμανία, τη Σερβία, την Κροατία και την Τουρκία, συνθέτουν ένα συναρπαστικό ψηφιδωτό του σύγχρονου κόσμου.

Δυνατή είναι η εκπροσώπηση της Ρουμανίας, με τρεις ταινίες που ξεδιπλώνουν διαφορετικές πτυχές της έννοιας «αγάπη». Οι Ράντου Μουντεάν και Αλεξάντρου Μπάτσιου, στο Visiting Room (Ρουμανία, 2011), την ανιχνεύουν πίσω από τα δεσμά της φυλακής, καθώς απ’ το 2006 το ρουμάνικο σωφρονιστικό σύστημα επιτρέπει το γάμο μεταξύ κρατούμενων. Παρά τη στέρηση της ελευθερίας τους, οι ήρωες αυτού του ντοκιμαντέρ εκφράζουν την πεποίθηση πως αυτές οι ιδιότυπες συζυγικές σχέσεις αποτελούν ίσως την μοναδική τους ελπίδα για μια διαφορετική προοπτική.

Στο Noosfera (Ρουμανία, 2011), των Ιλεάνα Στανκουλέσκου και Αρτσίλ Χεταγκούρι, ένας καθηγητής κοινωνιολογίας διδάσκει στους φοιτητές του ότι η αληθινή αγάπη είναι πιθανή, ιδέα που έρχεται σε αντίφαση με όσα του έχει διδάξει η ίδια η ζωή. Μέσα από την ιδιότητά του, προσπαθεί να κατανοήσει κάθε προσωπική αποτυχία, την ίδια στιγμή που η ανάγκη του για συντροφικότητα, του ανοίγει νέους ορίζοντες.

Μια δυνατή ιστορία αγάπης και ταυτόχρονα μια χαρτογράφηση της συντηρητικής κοινωνίας της Ρουμανίας αποτελεί το Two of Us (Ρουμανία, 2011) του Κλαούντιου Μίτκου. Ο δημιουργός, με οδηγό δυο νεαρούς ερωτευμένους ομοφυλόφιλους, εισάγει τον θεατή στον κόσμο της νέας γενιάς, η οποία διεκδικεί την σεξουαλική έκφρασή της, σε ένα κράτος που αποδέσμευσε την ομοφυλοφιλία απ’ τον Ποινικό Κώδικα, μόλις το 2001. Ένας αθέατος πόλεμος ενάντια στις προκαταλήψεις, την άγνοια και την μισαλλοδοξία εκτυλίσσεται με μια και μόνη διεκδίκηση: Την υπεράσπιση βασικών ανθρώπινων δικαιωμάτων.

Αντιστοίχως, έναν άνισο αγώνα ενάντια στα μεγάλα συμφέροντα δίνουν οι κάτοικοι τριών κοιλάδων της Μαύρης Θάλασσας, στο A Few Brave People (Τουρκία, 2011), της Ρυγιά Αρζού Κεκσάλ, με στόχο να προστατεύσουν τους ποταμούς που διασχίζουν την περιοχή τους. Δαβίδ εναντίον Γολιάθ, μια μάχη – αρχέτυπο, λειτουργεί μέσα απ’ τη ματιά της Κεκσάλ, ως μια φωνή αφύπνισης, αλλά και αντίστασης.

Το αθλητικό πνεύμα και την υπέρβαση του εαυτού, εξυμνούν οι ταινίες O Gringo (Σερβία, 2011) του Ντάρκο Μπάζιτς και The King (Κροατία, 2011) του Ντέγιαν Ασίμοβιτς. Το O Gringo, ακολουθεί τη διαδρομή του ποδοσφαιριστή Ντέγιαν Πέτκοβιτς από την επαρχία της Σερβίας στην κορυφή του βραζιλιάνικου πρωταθλήματος, ενώ το The King αφηγείται τη συγκλονιστική ιστορία του κροάτη πρωταθλητή των Παραολυμπιακών Αγώνων, Ντάρκο Κράλι.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ

Sports in

Η Κ19 της Λαμίας έκανε pasillo στην αντίστοιχη του Ολυμπιακού για την κατάκτηση του Youth League

Σε μια πολύ όμορφη κίνηση προχώρησε η Κ19 της Λαμίας, προς την αντίστοιχη του Ολυμπιακού λίγο πριν την μεταξύ τους αναμέτρηση.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Πέμπτη 02 Μαϊου 2024