Παρασκευή 19 Απριλίου 2024
Η Εξέλιξη δεν γυρίζει πίσω, δείχνει πείραμα με τη μύγα Drosophila

Μπορεί άραγε να αναστραφεί η διαδικασία της εξέλιξης, αν βάλουμε ένα ζώο στη μηχανή του χρόνου και το επαναφέρουμε στις περιβαλλοντικές συνθήκες που επικρατούσαν στο μακρινό παρελθόν; Όχι, είναι η απάντηση που προκύπτει από πειράματα στη μύγα των φρούτων Drosophila.

Έρευνα που δημοσιεύεται στο περιοδικό Nature Genetics δείχνει ότι η εκ νέου προσαρμογή του εντόμου στις συνθήκες κάτω από τις οποίες ζούσαν οι πρόγονοί του δεν επαναφέρει πλήρως το γενετικό υλικό στην προγονική κατάσταση.

Οι μύγες Drosophila melanogaster που χρησιμοποιούνται σήμερα ως πειραματόζωα σε όλο τον κόσμο είναι απόγονοι άγριων πληθυσμών που πέρασαν σε συνθήκες αιχμαλωσίας το 1975, αναφέρει το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων. Οι μύγες σταδιακά προσαρμόστηκαν στις εργαστηριακές συνθήκες και πλέον διαφέρουν σημαντικά απόεκείνους τους προγονικούς πληθυσμούς.

Αμερικανοί και Πορτογάλοι ερευνητές, με επικεφαλής τον Ενρίκ Τεοτόνιο, απενέφεραν ομάδες εργαστηριακών πληθυσμών στις συνθήκες που επικρατούσαν στο αρχικό φυσικό τους περιβάλλον και τις άφησε να αναπαραχθούν εκεί για 50 γενιές.

Στη συνέχεια εξέτασαν ένα χαρακτηριστικό τμήμα του γενετικού τους υλικού, που εντοπίζεται στο χρομόσωμα 3, και το συνέκριναν με το αντίστοιχο τμήμα της άγριας Drosophila.

«Η αντίστροφη εξέλιξη φαίνεται να σταματά όταν ο πληθυσμός πετύχει την προσαρμογή στο προγονικό περιβάλλον, η οποία ενδέχεται να μη συμπίπτει με την προγονική [γενετική] κατάσταση» γράφουν οι ερευνητές.

«Κατά μέσο όρο, μόνο οι μισές από τις γονιδιακές συχνότητες [στον πληθυσμό] επανέρχονται στις προγονικές γονιδιακές συχνότητες» καταλήγουν.

Το πείραμα έδειξε επίσης ότι η μύγα προσαρμόζεται στο προγονικό της περιβάλλον αξιοποιώντας κυρίως υπάρχουσες, και όχι νέες, ποικιλίες των διαφόρων γονιδίων.

«Δεν περίμενα να ζήσω τέτοιο πάθος» – Τρελάθηκε ο Μεντιλίμπαρ με την υποδοχή στο «Βενιζέλος»