Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
Αγελάδες και ελάφια βόσκουν με πυξίδα, αποκαλύπτει το Google Earth

Οι αγελάδες και τα ελάφια έχουν την τάση να προσανατολίζουν το σώμα τους κατά τον άξονα Βορρά-Νότου όταν βόσκουν ή ξεκουράζονται, αποκαλύπτει ανάλυση δορυφορικών φωτογραφιών στο Google Earth. Ήταν άγνωστο μέχρι σήμερα ότι τα ζώα αυτά χρησιμοποιούν βιολογική πυξίδα.

Οι ερευνητές σημειώνουν ότι ορισμένες φορές τα κοπάδια προσανατολίζονται ανάλογα με τον άνεμο, όταν είναι πολύ ισχυρός, ή έτσι ώστε να δέχονται στο σώμα τους το φως του ήλιου τις κρύες ημέρες.

Γενικά, όμως, αγελάδες και ελάφια προτιμούν να κοιτούν προς το μαγνητικό βορρά ή νότο στο 60 με 70 τοις εκατό των περιπτώσεων, δείχνει η πρωτότυπη μελέτη.

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου Ντίσμπουργκ-Έσσης στη Γερμανία ανέλυσαν τις δορυφορικές φωτογραφίες 8.150 αγελάδων που έβοσκαν σε 308 λιβάδια σε όλο τον κόσμο, καθώς και τις εικόνες 2.794 ελαφιών σε 241 τοποθεσίες στη Δημοκρατία της Τσεχίας.

Παρά την επίδραση του καιρού στον προσανατολισμό των ζώων, το ποσοστό των ζώων που προσανατολίζεται στη διεύθυνση βορρά-νότου είναι μια «σημαντική απόκλιση από την τυχαία κατανομή», γράφει η ερευνητική ομάδα στο Proceedings of the National Academy of Sciences.

Στις δορυφορικές φωτογραφίες, πάντως, οι ερευνητές δεν μπορούσαν να διακρίνουν μήπως οι αγελάδες προτιμούν να κοιτούν μόνο προς τον βορρά ή μόνο προς το νότο.

Η έρευνα βασίστηκε σε προηγούμενες ενδείξεις για μικρότερα ζώα που παρουσιάζουν παθητικό μαγνητικό προσανατολισμό, όπως οι τερμίτες και οι μέλισσες.

Οι επιστήμονες σκοπεύουν τώρα να διερευνήσουν το φαινόμενο και σε άλλα μεγάλα θηλαστικά, όπως το άλογο, το πρόβατο, η κατσίκα και το αγριογούρουνο.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ,Associated Press