Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
Μυστηριώδης γιγάντια τρύπα ανακαλύφθηκε στο Σύμπαν

Έκπληκτοι δηλώνουν Αμερικανοί αστρονόμοι από την ανακάλυψη ενός τεράστιου κενού στο Σύμπαν. Η κοσμική τρύπα, με διάμετρο ένα δισ. έτη φωτός, δεν περιέχει καθόλου γαλαξίες, αδέσποτα άστρα ή μαύρες τρύπες, ενώ απουσιάζει ακόμα και η μυστηριώδης σκοτεινή ύλη.

Οι αστρονόμοι γνωρίζουν εδώ και χρόνια ότι υπάρχουν περιοχές στο Σύμπαν που στερούνται ύλης. Ωστόσο αυτό που ανακάλυψαν τώρα οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Μινεσότα, χρησιμοποιώντας δύο διαφορετικά είδη αστρονομικών παρατηρήσεων, είναι πολύ μεγαλύτερο από οποιοδήποτε κενό είχε βρεθεί μέχρι σήμερα.

«Είναι 1.000 φορές μεγαλύτερο σε όγκο από αυτό που θα περιμέναμε να βρούμε σε όρους ενός τυπικού κενού», δήλωσε ο καθηγητής Αστρονομίας Λόρενς Ρούντνικ, συγγραφέας του άρθρου που θα δημοσιευθεί στο Astrophysical Journal.

O Ρούντνικ εξέταζε ένα τμήμα του ουρανού χρησιμοποιώντας δεδομένα από το αμερικανικό Εθνικό Παρατηρητήριο Ραδιοαστρονομίας, που σαρώνει ένα μεγάλο τμήμα του ουρανού. Αντιλήφθηκε ότι μια μεγάλή περιοχή, περίπου 5 με 10 δισ. έτη φωτός από τη Γη, ήταν πρακτικά άδεια.

Η αναπάντητη ανακάλυψη επιβεβαιώθηκε με ανάλυση της κοσμικής ακτινοβολίας μικροκυμάτων υποβάθρου, του αμυδρού «απόηχου» της ακτινοβολίας από τη Μεγάλη Έκρηξη που γέννησε το Σύμπαν.

«Αυτό που βρήκαμε δεν είναι φυσιολογικό, βασιζόμενοι είτε σε μελέτες παρατηρήσεων ή σε υπολογιστικές προσομοιώσεις της εξέλιξης του Σύμπαντος σε μεγάλη κλίμακα», αναφέρει ανακοίνωση των ερευνητών.

Οι αστρονόμοι εκτιμούν ότι στο κενό δεν υπάρχει σκοτεινή ύλη, η οποία δεν μπορεί να παρατηρηθεί άμεσα αλλά γίνεται συνήθως αντιληπτή από τη βαρυτική της δύναμη.

Όπως εξηγούν οι ερευνητές, οι κοσμικές «τρύπες» δημιουργούνται συνήθως όταν η βαρύτητα περιοχών με μεγάλη πυκνότητα ύλης έλκει υλικό από πιο αραιές περιοχές και τις αδειάζει.

Η συγκεκριμένη τρύπα βρίσκεται στην κατεύθυνση του αστερισμού του Ηριδανού, νοτιοδυτικά του Ωρίωνα.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ,Associated Press