Τετάρτη 24 Απριλίου 2024
Λείψανα μαστόδοντου βρέθηκαν στη Μηλιά Γρεβενών

Τα λείψανα ενός μαστόδοντου -προϊστορικού παχύδερμου που θυμίζει μαμούθ- βρέθηκαν στην περιοχή Μηλιά Γρεβενών στη βόρεια Ελλάδα. Οι μήκους πέντε μέτρων χαυλιόδοντες -οι μακρύτεροι που έχουν ανακαλυφθεί- βρίσκονται σε πολύ καλή κατάσταση.

Τα λείψανα ενός μαστόδοντου -προϊστορικού παχύδερμου που θυμίζει μαμούθ- βρέθηκαν στην περιοχή Μηλιά Γρεβενών στη βόρεια Ελλάδα Οι μήκους πέντε μέτρων χαυλιόδοντες -οι μακρύτεροι που έχουν ανακαλυφθεί- βρίσκονται σε πολύ καλή κατάσταση.

Η ομάδα των Ελλήνων παλαιοντολόγων με επικεφαλής την καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Ευαγγελία Τσουκαλά και Ολλανδούς ερευνητές ξεκίνησε στις 16 Ιουλίου.

Το ζώο υπολογίζεται ότι ζύγιζε περίπου έξι τόνους και ήταν τρεισήμισι μέτρα στο ύψος του ώμου. Οι χαυλιόδοντες του είναι οι μεγαλύτεροι που έχουν ανακαλυφθεί μέχρι σήμερα σε προϊστορικό ζώο.

Επιστήμονες της διεθνούς κοινότητας θεωρούν ότι τα ευρήματα μπορούν να εξηγήσουν ίσως γιατίτα μαστόδοντα εξαφανίστηκαν από την Ευρώπη πριν από δύο με τρία εκατομμύρια χρόνια, ενώ στην Αμερική επέζησαν μέχρι πριν από περίπου 10.000 χρόνια.

Τα μαστόδοντα, τριχωτά όπως τα μαμούθ, ήταν λίγο μικρότερα σε μέγεθος από τους ελέφαντες και έφεραν χαυλιόδοντες όχι μόνο στην πάνω σιαγόνα, αλλά και στην κάτω. Οι τεράστιοι χαυλιόδοντές τους ήταν επίσης ίσιοι, και όχι κυρτοί.

Μαστόδοντα είχαν βρεθεί στην Ελλάδα το 1998 και το 2005.

Σχεδόν ταυτόχρονα με την ανακάλυψη στα Γρεβενά, Γερμανοί ερευνητές του Ινστιτούτου Εξελικτικής Ανθρωπολογίας Max Planck στη Λειψία ανακοίνωσαν ότι κατάφεραν να αναλύσουν τμήμα του γενετικού υλικού ενός μαστόδοντου 50.000 έως 130.000 ετών που είχε βρεθεί στην Αλάσκα.

Το DNA των μιτοχονδρίων -δομών του κυττάρου που παράγουν ενέργεια και περιέχουν το δικό τους γενετικό υλικό- δείχνει ότι ο τελευταίος κοινός πρόγονος ελεφάντων, μαμούθ και μαστόδοντων έζησε πριν από περίπου 7,6 εκατ. χρόνια.

Η ανάλυση, που δημοσιεύεται στην ηλεκτρονική επιθεώρηση PLoS Biology, δείχνει ότι ο ασιατικός ελέφαντας συγγενεύει λιγότερο στενά με τον αφρικανικό ελέφαντα απ ό,τι με το μαμούθ.

Παναθηναϊκός – Ολυμπιακός: Στέψη ή επιστροφή στον Ρέντη;

Παναθηναϊκός και Ολυμπιακός αναμετρώνται στο Μετς σήμερα Τετάρτη (24/4, 17:30) για τον τέταρτο τελικό της Volley League γυναικών, με τις «ερυθρόλευκες» να προηγούνται 2-1