Τρίτη 23 Απριλίου 2024
Νέο, βαρύτερο στοιχείο δημιουργήθηκε στο εργαστήριο

Αμερικανοί και Ρώσοι φυσικοί ανακοίνωσαν ότι παρήγαγαν το βαρύτερο γνωστό στοιχείο, με ατομικό αριθμό 118. Οι ερευνητές κατάφεραν να δημιουργήσουν μόλις τρία άτομα του στοιχείου, τα οποία επέζησαν λιγότερο από ένα χιλιοστό του δευτερολέπτου.

Αμερικανοί και Ρώσοι φυσικοί ανακοίνωσαν ότι παρήγαγαν το βαρύτερο γνωστό στοιχείο, με ατομικό αριθμό 118. Οι ερευνητές κατάφεραν να δημιουργήσουν μόλις τρία άτομα του στοιχείου, τα οποία επέζησαν λιγότερο από ένα χιλιοστό του δευτερολέπτου.

Το νέο υπερβαρύ στοιχείο, γνωστό προς το παρόν ως 118, όσα και τα πρωτόνια του πυρήνα του, είναι επίσης το πρώτο τεχνητό ευγενές αέριο -η οικογένεια που περιλαμβάνει το ήλιο, το νέο, το ξένο και το ραδόνιο. Αν η ανακάλυψη επιβεβαιωθεί από ανεξάρτητες ερευνητικές ομάδες, το 118 θα προστεθεί στον περιοδικό πίνακα των στοιχείων κάτω από το ραδόνιο.

Όλα τα στοιχεία που απαντώνται στη φύση είναι γνωστά από το 1925, ωστόσο οι επιστήμονες συνεχίζουν να δημιουργούν όλο και βαρύτερα στοιχεία, τα οποία διασπώνται σε ελάχιστο χρόνο και δεν μπορούν ποτέ να υπάρξουν σε σταθερή κατάσταση.

Το 118 δεν θα αποκτήσει επίσημο όνομα έως ότου εγκριθεί από διεθνή επιτροπή χημικών. Τα τεχνητά στοιχεία 113, 114, 115 και 116 δεν έχουν ακόμα βαπτιστεί.

Τοεξωτικό νέοστοιχείοδημιουργήθηκε από την ομάδα του Κεν Μούντι στο Εθνικό Εργαστήριο Lewrence Livermore στην Καλιφόρνια, σε συνεργασία με το Κοινό Ινστιτούτο Πυρηνικής Έρευνας στη Ρωσία. Τα αποτελέσματα δημοσιεύονται στην επιθεώρηση Physical Review C.

Το στοιχείο δημιουργήθηκε με βομβαρδισμό του τεχνητού στοιχείου καλιφόρνιου με άτομα ασβεστίου. Έπειτα από 0,9 χιλιοστά του δευτερολέπτου, διασπάστηκε στο στοιχείο 114, μετά στο στοιχείο 112 και τελικά χωρίστηκε στη μέση με σχάση, δήλωσε ο Μούντι.

Σκάνδαλο

Η ανακάλυψη πιθανότατα θα γίνει αντικείμενο εξονυχιστικής εξέτασης από την επιστημονική κοινότητα επειδή αφορά ένα «ευαίσθητο» θέμα, σχολίασε ο Ρίτσαρντ Κάστεν, καθηγητής Φυσικής στο Γιέλ και εξωτερικός επιμελητής του Physical Review C.

Το 1999, ένας ερευνητής βουλγαρικής καταγωγής και συνάδελφοί του στο Εθνικό Εργαστήριο Lewrence Livermore ανακοίνωσαν ότι είχαν δημιουργήσει το 118. Απέσυραν όμως τον ισχυρισμό τους το 2002, έπειτα από καταγγελίες για παραποίηση των δεδομένων που οδήγησαν και στην απόλυση ενός ερευνητή.

Τρία άτομα από εκείνη την ομάδα συμμετείχαν στην έρευνα που ανακοινώθηκε τώρα.

Οι ερευνητέςδιαβεβαιώνουν ότι αυτή τη φορά η μεθοδολογία είναι διαφορετική ώστε να αποτραπεί η παραποίηση. «Η ανάλυση των δεδομένων πραγματοποιείται τόσο από εμάς όσο και από τους Ρώσους συναδέλφους μας. Κάνουμε ότι δυνατόν να γίνει για να αποφύγουμε την πιθανότητα εσκεμμένης απάτης ή λανθασμένου χειρισμού των δεδομένων» δήλωσε ο Μούντι.

Η ομάδα θα προσπαθήσει τώρα να δημιουργήσει το στοιχείο με ατομικό αριθμό 120.

Ολυμπιακός – Φερεντσβάρος: Κρίσιμη «μάχη» στον Πειραιά, με «φόντο» το Final-4!

Ο Ολυμπιακός αντιμετωπίζει την πανίσχυρη και αήττητη Φερεντσβάρος, την οποία υποδέχεται στο Παπαστράτειο κολυμβητήριο, για την κρίσιμη 4η αγωνιστική των προημιτελικών ομίλων του Champions League.

Τρίτη 23 Απριλίου 2024