Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024
Ύδρα και Νιξ, τα νέα φεγγάρια του Πλούτωνα

Γνωρίστε τους «νεώτερους» ένοικους του Ηλιακού Συστήματος: Ύδρα και Νιξ. Οι δύο δορυφόροι που ανακαλύφθηκαν πέρυσι να περιφέρονται γύρω από τον Πλούτωνα βαφτίστηκαν και επίσημα την περασμένη εβδομάδα με ονόματα εμπνευσμένα από την ελληνική μυθολογία.

Μέχρι πέρυσι, οι επιστήμονες νόμιζαν ότι ο Πλούτωνας διαθέτει μόνο ένα φεγγάρι, τον Χάροντα. Όμως το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble εντόπισε δύο ακόμα σώματα σε τροχιά, πολύ αμυδρότερα από τον Χάροντα και σε υπερδιπλάσια απόσταση από τον μικρό πλανήτη.

Το δίδυμο ήταν μέχρι τώρα γνωστό με τα προκαταρκτικά ονόματα S/2005 P 2 και S/2005 P 1. Νωρίτερα φέτος, οι αστρονόμοι που ανακάλυψαν τους δορυφόρους, με επικεφαλής τον Αλαν Στερν του Southwest Research Institute στο Μπούλντερ του Κολοράντο, κατέθεσαν τις προτάσεις τους για τα επίσημα ονόματα στη Διεθνή Αστρονομική Ένωση (IAU).

Οι ονομασίες επιλέχθηκαν εν μέρει επειδή τα αρχικά τους γράμματα («Ν» και «Η» στα αγγλικά) παραπέμπουν στο σκάφος New Horizons (Νέοι Ορίζοντες) που αναχώρησε φέτος για τον Πλούτωνα σε μια αποστολή εννέα ετών. Ο Δρ Στερν είναι ο επιστημονικός υπεύθυνος της αποστολής.

Η «Νιξ» γραφόταν αρχικά «Νυξ» στην πρόταση της ομάδας του Στερν. Η Νύξ ήταν το μυθικό μαύρο πουλί της νύχτας που υπήρχε νωρίτερα από ότιδήποτε άλλο στον Κόσμο και γέννησε το ασημένιο αβγό του μέσα στο απέραντο σκοτάδι. Η Λερναία Ύδρα ήταν το χθόνιο τέρας με τα πολλά κεφάλια που φύλαγε την είσοδο του Κάτω Κόσμου στη Λέρνη. Ο Πλούτωνας ήταν ο ρωμαϊκός θεός του Κάτω Κόσμου.

Νυξ, ωστόσο, ονομαζόταν ήδη ένα άλλο σώμα του Ηλιακού Συστήματος, ένας αστεροειδής κοντά στη γειτονιά της Γης. Έτσι, η Διεθνής Αστρονομική Ένωση άλλαξε τη γραφή για να αποφύγει τη σύγχυση.

Αυτό το καλοκαίρι, η Ένωση θα συζητήσει το κατά πόσον ο Πλούτωνας θα συνεχίσει να θεωρείται πλανήτης. Η ανακάλυψη ενός παγωμένου σώματος μεγαλύτερου από τον Πλούτωνα στην μακρινή Ζώνη του Κούιπερ αναζωπύρωσε τη συζήτηση για το αν ο Πλούτωνας πρέπει να αφαιρεθεί από τη λίστα των εννέα πλανητών ή αν πρέπει να προστεθούν και άλλοι πλανήτες.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ,Associated Press

«Τελικός» για Παναθηναϊκό στην Μπολόνια και στο… βάθος ντέρμπι «αιωνίων»

Ο Παναθηναϊκός φιλοξενείται (29/3, 21:30) στην έδρα της Βίρτους Μπολόνια για την 32η αγωνιστική της Euroleague με στόχο να διατηρηθεί στην τετράδα και να συνεχίσει στην διεκδίκηση της δεύτερης θέσης.

Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024