Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
Ο ανθρώπινος εγκέφαλος συνεχίζει να εξελίσσεται

Οι κοινωνικές πιέσεις δεν έχουν σταματήσει την εξέλιξη των γονιδίων του ανθρώπινου εγκεφάλου, υποδεικνύουν γενετικές αναλύσεις που δημοσιεύονται στο Science: Δύο σχετικά νέες γενετικές ποικιλομορφίες διαδίδονται ταχύτατα στους ανθρώπινους πληθυσμούς.

Οι κοινωνικές πιέσεις δεν έχουν σταματήσει την εξέλιξη των γονιδίων που ελέγχουν την κατασκευή του εγκεφάλου, υποδεικνύουν γενετικές αναλύσεις που δημοσιεύονται στο περιοδικό Science. Οι ερευνητές εντόπισαν δύο σχετικά νέες γενετικές ποικιλομορφίες που διαδίδονται ταχύτατα στους ανθρώπινους πληθυσμούς.

Οι δύο αυτές ποικιλίες πιθανότατα διαδίδονται επειδή προσφέρουν κάποιο προσαρμοστικό πλεονέκτημα. Παραμένει πάντως άγνωστο αν έχουν ουσιαστική επίδραση στο μέγεθος του εγκεφάλου ή τη νοημοσύνη, σχολιάζει το NewScientist.com.

Πάντως οι νέες ποικιλομορφίες απαντώνται με διαφορετική συχνότητα σε πληθυσμούς που κατοικούν σε διαφορετικές περιοχές του πλανήτη, αναζωπυρώνοντας έτσι τη συζήτηση για το κατά πόσο οι φυλετικές ομάδες παρουσιάζουν διαφορές στην εγκεφαλική λειτουργία.

«Ό,τι πλεονέκτημα κι αν δίνουν τα γονίδια αυτά, ορισμένες ομάδες το έχουν και ορισμένες όχι. Αυτό θα είναι ο χειρότερος εφιάλτης για όσους πιστεύουν ότι δεν υπάρχουν διαφορές στην εγκεφαλική λειτουργία μεταξύ των πληθυσμών» υποστηρίζει ο Τζον Χοκς του Πανεπιστημίου του Ουισκόνσιν στο Μέριλαντ, ο οποίος δεν συμμετείχε στη μελέτη.

Η ομάδα του γενετιστή Μπρους Λαν του Πανεπιστημίου του Σικάγο προσδιόρισε σε 89 άτομα διαφορετικών εθνικοτήτων την αλληλουχία δύο γονιδίων -microcephalin και aspm- τα οποία ρυθμίζουν το μέγεθος του εγκεφάλου. Τα άτομα που φέρουν μεταλλάξεις στα γονίδια αυτά πάσχουν από μικροκεφαλία.

Οι ερευνητές αναγνώρισαν χαρακτηριστικές ποικιλίες (αλληλόμορφα) των δύο γονιδίων οι οποίες έχουν αρχίσει να εδραιώνονται στους πληθυσμούς. Ένα συγκεκριμένο αλληλόμορφο του microcephalin, το οποίο πρωτοεμφανίστηκε πριν από 60 έως 14 χιλιάδες χρόνια, έχει ήδη διαδοθεί στο 70% των ανθρώπων.

Το νέο αλληλόμορφο είναι πολύ συχνότερο σε ανθρώπους από την Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αμερική, σε σχέση με κατοίκους της υποσαχάριας Αφρικής.

Όσον αφορά το aspm, ένα νέο αλληλόμορφο, που εμφανίστηκε πριν από 500 έως 14.000 χρόνια πριν, απαντάται σήμερα στο ένα τέταρτο του παγκόσμιου πληθυσμού, αν και είναι πολύ πιο διαδεδομένο στην Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή.

Η επίδραση που έχουν τα νέα γονίδια στη λειτουργία του εγκεφάλου παραμένει άγνωστο. Ωστόσο η ταχύτατη διάδοσή τους φαίνεται να οφείλεται σε φυσική επιλογή, και επομένως ο εγκέφαλος συνεχίζει να εξελίσσεται.

Πάντως πολλοί επιστήμονες σήμερα θεωρούν ότι η εξέλιξη του εγκεφάλου εξαρτάται στον άνθρωπο από τις κοινωνικές προτιμήσεις και τάσεις, παρά σε φυσική επιλογή.

Οι ερευνητές, τώρα, σκοπεύουν να μελετήσουν την επίδραση των αλληλόμορφων στις νοητικές λειτουργίες. Τα νέα γονίδια θα μπορούσαν, για παράδειγμα, να αυξάνουν το μέγεθος του εγκεφάλου, να προάγουν τη διαφοροποίηση της προσωπικότητας ή να προσδίδουν ανθεκτικότητα σε νευρολογικές ασθένειες.

Προς το παρόν, κανένα ενδεχόμενο δεν μπορεί να αποκλειστεί, όσο απροσδόκητο κι αν είναι: «Θα μπορούσε να είναι προτέρημα να είναι κανείς πιο χαζός» χαριτολογεί ο Δρ Λαν.

Σάλος με τον Ρούντιγκερ: Αντιδράσεις για ποστάρισμά του που παραπέμπει σε… ISIS

Ο Αντόνιο Ρούντιγκερ έχει ξεσηκώσει αντιδράσεις με ένα ποστάρισμά του με αφορμή το Ραμαζάνι.

Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024