Σάββατο 20 Απριλίου 2024
Χρωμόσωμα του χιμπατζή αποκαλύπτει εντυπωσιακές διαφορές από τον άνθρωπο

Οι διαφορές ανθρώπου και χιμπατζή είναι πιο περίπλοκες από όσο είχε εκτιμηθεί, αποκαλύπτει το χρωμόσωμα 22 του πλησιέστερου συγγενή μας. Τα δύο είδη διαφέρουν μόνο κατά 1,5% στο γονιδίωμά τους, όμως οι διαφοροποιήσεις στη φυσιολογία τους είναι τεράστιες.

Οι διαφορές ανθρώπου και χιμπατζή είναι πολύ πιο περίπλοκες από όσο εκτιμούσαν οι γενετιστές, αποκαλύπτει το χρωμόσωμα 22 του πλησιέστερου εν ζωή συγγενή μας. Παρόλο που τα δύο είδη διαφέρουν ελάχιστα στο γονιδίωμά τους, η διαφορά αυτή προκαλεί μεγάλες, μη αναμενόμενες διαφοροποιήσεις στη φυσιολογία τους.

Από παλαιότερες, προκαταρκτικές αναλύσεις του γονιδιώματος του χιμπατζή ήταν γνωστό ότι το DNA του είναι κατά 98,5% όμοιο με το ανθρώπινο. Οι επιστήμονες ήλπιζαν ότι το υπόλοιπο 1,5% θα αποκάλυπτε την ανθρώπινη φύση.

Τώρα όμως που οι ερευνητές προσδιόρισαν την πλήρη αλληλουχία στο χρωμόσωμα 22 του χιμπατζή, οι διαφορές από το αντίστοιχο ανθρώπινο χρωμόσωμα 21 φαίνονται τεράστιες.

Τα αντίστοιχα τμήματα των δύο χρωμοσωμάτων διαφέρουν όντως κατά μόλις 1,44%, αναφέρει η πολυεθνική ερευνητική ομάδα στο περιοδικό Nature.

Όμως οι διαφορές αυτές εντοπίζονται όχι σε «άχρηστες» περιοχές του DNA, όπως πιστευόταν, αλλά μέσα σε λειτουργικά γονίδια. Έτσι, το 83% των 231 γονιδίων που εξετάστηκαν παρουσίαζαν διαφορές που επηρέαζαν τις πρωτεΐνες που παράγονται με την πληροφορία των γονιδίων αυτών. Από τις πρωτεΐνες αυτές, το 20% παρουσίαζε «μεγάλες δομικές διαφορές», εξηγεί το Nature.com.

Επιπλέον, οι ερευνητές εντόπισαν 68.000 περιοχές που ήταν παρούσες στο ένα είδος αλλά απουσίαζαν από το άλλο. Διαπίστωσαν μάλιστα ότι το 20% των γονιδίων που εξετάστηκαν παρουσίαζαν διαφορές στα πρότυπα της λειτουργίας τους.

Επόμενος στόχος θα είναι να προσδιοριστούν οι λειτουργικές διαφορές στις πρωτεΐνες ανθρώπου και χιμπατζή. Αν και ένα προσχέδιο του γονιδιώματος του χιμπατζή είναι διαθέσιμο από τον Αύγουστο του 2003, η πλήρης αλληλουχία θα δημοσιευτεί στο Nature αργότερα φέτος.

Δεδομένου ότι το χρωμόσωμα 22 αντιστοιχεί μόλις στο 1% του γονιδιώματος, νέες εκπλήξεις ίσως περιμένουν τους επιστήμονες.

Η UEFA αποθέωσε τον Ολυμπιακό για τις δύο προκρίσεις (pic)