Τρίτη 16 Απριλίου 2024
Ραδιοτηλεσκόπιο εντοπίζει τον πρώτο «σκοτεινό γαλαξία»

Ένα τεράστιο νέφος υδρογόνου χωρίς καθόλου άστρα, σε απόσταση δύο εκατομμυρίων ετών φωτός από τη Γη, είναι ο πρώτος γνωστός γαλαξίας που αποτελείται σχεδόν εξ΄ολοκλήρου από τη μυστηριώδη «σκοτεινή ύλη», ανακοίνωσαν Αμερικανοί αστρονόμοι.

Ένα τεράστιο νέφος υδρογόνου χωρίς καθόλου άστρα, σε απόσταση δύο εκατομμυρίων ετών φωτός από τη Γη, είναι ο πρώτος γνωστός γαλαξίας που αποτελείται σχεδόν εξ΄ολοκλήρου από «σκοτεινή ύλη».

Το μυστηριώδες αυτό υλικό δεν εκπέμπει καθόλου ακτινοβολία και παραμένει αόρατο. Οι επιστήμονες δεν μπορούν να παρατηρήσουν άμεσα τη σκοτεινή ύλη, έχουν συγκεντρώσει όμως ενδείξεις για την ύπαρξή της από μετρήσεις της πυκνότητας του Σύμπαντος.

Η σκοτεινή ύλη μπορεί να ανιχνευθεί μόνο έμμεσα, από την βαρυτική της επίδραση σε άλλα, ορατά σώματα.

Όπως αναφέρει το New Scientist, Αμερικανοί αστρονόμοι εντόπισαν το νέφος HVC 127-41-330 με το ραδιοτηλεσκόπιο του Αρεσίμπο στο Πουέρτο Ρίκο -το μεγαλύτερο του κόσμου.

Ο Τζόσουα Σάιμον και οι συνεργάτες του στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Μπέρκλεϊ παρατήρησαν ότι το νέφος περιστρεφόταν τόσο γρήγορα ώστε θα είχε διαλυθεί αν δεν συγκρατούνταν από ένα ισχυρό βαρυτικό πεδίο.

Η μάζα της ορατής ύλης στον γαλαξία δεν ήταν αρκετή για να εξηγηθεί η ισχύς της βαρυτικής έλξης -το νέφος, υπολόγισαν οι ερευνητές, θα πρέπει να αποτελείται κατά τουλάχιστον 80% από σκοτεινή ύλη.

Η ανακάλυψη του σκοτεινού γαλαξία σως επιτρέψει ακριβέστερους υπολογισμούς της κατανομής της μάζας στο Σύμπαν.

Σύμφωνα με υπολογιστικά μοντέλα του σχηματισμού γαλαξιών, στην ομάδα του Μίλκι Ουέι πρέπει να υπάρχουν τουλάχιστον 500 γαλαξίες νάνοι. Μέχρι σήμερα, ωστόσο, μόνο 35 έχουν εντοπιστεί.

Οι υπόλοιποι γαλαξίες νάνοι, υποδεικνύει η έρευνα του Δρ Σάιμον, ίσως δεν έχουν γίνει αντιληπτοί επειδή είναι σκοτεινοί και χωρίς άστρα, όπως ο HVC 127-41-330.

Οι γαλαξίες αυτού του είδους, εικάζουν οι επιστήμονες, δεν διαθέτουν άστρα πιθανώς επειδή είναι πολύ μικροί -χωρίς αρκετή μάζα και βαρύτητα, το υδρογόνο δεν μπορεί να συμπυκνωθεί αρκετά ώστε να ξεκινήσουν θερμοπυρηνικές αντιδράσεις.

Ο σκοτεινός γαλαξίας νάνος παρουσιάζεται στο περιοδικό Astrophysics.

8 Ιουλίου-15 Απριλίου: τόσο διάστημα περίμενε ο Σλούκας…

Η μετακίνηση του Κώστα Σλούκα στον Παναθηναϊκό και η ανακοίνωση στις 8 Ιουλίου ήταν μια στιγμή που έφερε δονήσεις στο ελληνικό και ευρωπαϊκό μπάσκετ.

Τρίτη 16 Απριλίου 2024