Παρασκευή 19 Απριλίου 2024
Ερευνητές εντοπίζουν γονίδιο που προδιαθέτει για κατάθλιψη στις γυναίκες

Αμερικανοί ερευνητές εντόπισαν για πρώτη φορά συγκεκριμένο γονίδιο που σχετίζεται με την κατάθλιψη. To CREB 1 δημιουργεί προδιάθεση για τη διαταραχή στις γυναίκες, ενώ οι άντρες που το κληρονομούν δεν φαίνονται να επηρεάζονται.

Αμερικανοί ερευνητές εντόπισαν για πρώτη φορά συγκεκριμένο γονίδιο που σχετίζεται με την κατάθλιψη. Δημιουργεί προδιάθεση για τη διαταραχή στις γυναίκες, ενώ οι άντρες που το κληρονομούν δεν φαίνονται να επηρεάζονται.

«Πάνω από το 80% των γυναικών στην μελέτη μας που κληρονόμησαν μια συγκεκριμένη ποικιλία του γονιδίου CREB 1 παρουσίασαν καταθλιπτικές διαταραχές, ενώ μια δεύτερη ποικιλία του ίδιου γονιδίου φαίνεται να έχει προστατευτική δράση» εξηγεί ο Δρ Τζορτζ Ζουμπένκο, επικεφαλής των ερευνητών στο Πανεπιστήμιο του Πίτσμπουργκ.

Η συχνότητα της κατάθλιψης στις γυναίκες είναι περίπου διπλάσια από ό,τι στους άνδρες. Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι το φαινόμενο οφείλεται, τουλάχιστον εν μέρει, σε διαφορές στα πρότυπα ενεργοποίησης των γονιδίων ανάμεσα στα δύο φύλα.

Το CREB 1 βρίσκεται στο χρωμόσωμα 2 και περιέχει την πληροφορία για τη σύνθεση ενός «ρυθμιστικού παράγοντα», μιας πρωτεΐνης που ελέγχει τη λειτουργία πολλών άλλων γονιδίων στον εγκέφαλο και άλλα όργανα.

Οι ερευνητές έχουν ενδείξεις ότι το ίδιο γονίδιο ίσως σχετίζεται και με άλλες ασθένειες, όπως η νόσος του Αλτσχάιμερ, καθώς φαίνεται να παίζει ρόλο στη μακροπρόθεσμη μνήμη και την ικανότητα των νευρώνων να δημιουργούν νέες συνδέσεις.

Μεταβολές στην έκφραση του CREB1 έχουν ανιχνευθεί σε ζωικά μοντέλα για τη μελέτη της μείζονος κατάθλιψης, σε πειραματόζωα στα οποία είχαν χορηγηθεί αντικαταθλιπτικά, καθώς και μετά θάνατον στον εγκέφαλο ασθενών με μείζονα κατάθλιψη.

Η κατανόηση του γενετικού υποβάθρου της διαταραχής θα οδηγήσει στην εξατομίκευση της θεραπείας, καθώς οι γιατροί θα μπορούν να ελέγχουν το γενετικό προφίλ του κάθε ασθενή για να καταλήξουν στο πιο κατάλληλο φάρμακο.

H έρευνα του Δρ Ζουμπένκο δημοσιεύεται στο περιοδικό Molecular Psychiatry.

Η μεγαλύτερη βραδιά στην ιστορία του Ολυμπιακού