Παρασκευή 19 Απριλίου 2024
Αυστραλοί επιστήμονες αμφισβητούν την αποκλειστικά αφρικανική προέλευση του σύγχρονου ανθρώπου

Αναλύοντας την αλληλουχία του αρχαιότερου DNA που έχει ποτέ βρεθεί σε ανθρώπινα λείψανα, ερευνητές από το Εθνικό Πανεπιστήμιο της Αυστραλίας κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η θεωρία «Πέρα από την Αφρική», σύμφωνα με την οποία ο σύγχρονος άνθρωπος πρωτοεμφανίστηκε στην Αφρική, δεν ευσταθεί. Ισχυρίζονται ότι πληθυσμοί σύγχρονων ανθρώπων εμφανίστηκαν ταυτόχρονα σε διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές, προερχόμενοι από προγονικές ομάδες ανθρωπίδων που είχαν ήδη εγκαταλείψει την αφρικανική ήπειρο.

Οι ερευνητές ανέλυσαν DNA που προήλθε από τα ανθρώπινα λείψανα που ανακαλύφθηκαν το 1974 στη λίμνη Μάνγκο στην πολιτεία της Νέας Νότιας Ουαλίας και έχουν ηλικία 56.000 με 68.000 χρόνια, σύμφωνα με χρονολόγηση του 1999.

Η ανάλυση έγινε στο DNA των μιτοχονδρίων, των οργανιδίων του κυττάρου που θεωρούνται τα «ενεργειακά εργοστάσια» του οργανισμού και κληροδοτούνται στους απογόνους αποκλειστικά από τη μητέρα.

Στο μιτοχονδριακό DNA συσσωρεύονται στην πορεία του εξελικτικού χρόνου μεταλλάξεις με σταθερό ρυθμό, ο οποίος ονομάζεται και «μοριακό ρολόι». Συγκρίνοντας τις ποικιλομορφίες μεταξύ μιτοχονδριακών DNA διαφορετικών ατόμων, οι εξελικτικοί μοριακοί βιολόγοι είναι σε θέση να προσδιορίσουν τη μεταξύ τους συγγένεια.

Η υπόθεση «Πέρα από την Αφρική»

Ο ανθρωπολόγος Αλαν Θορν, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας, δηλώνει ότι ο σκελετός και το DNA του Ανθρώπου του Μάνγκο δεν συνδέονται με προγόνους του ανθρώπου από την Αφρική που έχουν βρεθεί σε άλλες ηπείρους.

«Υπάρχουν σύγχρονοι άνθρωποι στην Αυστραλία που δεν έχουν καμία σχέση με την Αφρική» δηλώνει χαρακτηριστικά.

Ο Ανθρωπος του Μάνγκο φαίνεται να ανήκει σε ένα πληθυσμό που έχει πια εξαφανιστεί, ωστόσο η ανατομία του είναι ίδια με αυτή ενός σύγχρονου ανθρώπου.

Η υπόθεση Πέρα από την Αφρική (Out of Africa hypothesis) προβλέπει ότι πληθυσμοί του Homo sapiens άρχισαν να μεταναστεύουν από την Αφρική πριν από 100.000 με 150.000 χρόνια. Καθώς όμως ανατομικά σύγχρονοι άνθρωποι, με μιτοχονδριακές ποικιλομορφίες που δεν απαντώνται αλλού, βρίσκονταν στην Αυστραλία ήδη πριν από 60.000 χρόνια, οι Αυστραλιανοί επιστήμονες θεωρούν ότι η θεωρία αυτή δεν μπορεί να ευσταθεί.

Η θεωρία της Περιφερειακής Συνέχειας του δρ. Θορν

Υποστηρίζουν αντίθετα τη θεωρία της Περιφερειακής Συνέχειας (Regional Continuity), την οποία μάλιστα είχε διατυπώσει πρώτος ο Θορν, σε συνεργασία με άλλους επιστήμονες. Σύμφωνα με αυτήν, αφρικανικοί πληθυσμοί ανθρωπίδων άρχισαν να μεταναστεύουν σε άλλες ηπείρους πριν από 1,5 εκατ. χρόνια, χωρίς να χάσουν από τότε τη μεταξύ τους γενετική επικοινωνία, η οποία οδήγησε στην ανεξάρτητη εμφάνιση του σύγχρονου ανθρώπου σε πολλά σημεία του πλανήτη.

Στο άρθρο που πρόκειται να δημοσιεύσουν στην αμερικανική επιθεώρηση Proceedings of the National Academy of Sciences, οι ερευνητές προτείνουν ένα νέο εξελικτικό δέντρο. Σύμφωνα με αυτό, από την εξελικτική γραμμή που έδωσε το σύγχρονο άνθρωπο, διαχωρίστηκε αρχικά το παρακλάδι του ανθρώπου του Νεάτερνταλ και στη συνέχεια το παρακλάδι του Ανθρώπου του Μάνγκο, οι οποίοι αργότερα εξαφανίστηκαν.

Αλλοι επιστήμονες, που κλήθηκαν από την εφημερίδα The Australian να σχολιάσουν τα συμπεράσματα αυτά, δηλώνουν μεν εντυπωσιασμένοι, δεν φαίνονται όμως πρόθυμοι να εγκαταλείψουν έτσι εύκολα την κρατούσα θεωρία, η οποία εξάλλου έχει επιβεβαιωθεί στο παρελθόν από άλλες ανθρωπολογικές και γενετικές αναλύσεις.

Ο γενετιστής του Πανεπιστημίου La Trobe θεωρεί ότι η θεωρία της Περιφερειακής Συνέχειας δεν ευσταθεί, απλώς η Έξοδος του ανθρώπου από την Αφρική ίσως άρχισε παλαιότερα από ό,τι πίστευαν έως τώρα οι επιστήμονες.

Ο δρ. Θορν δεν διευκρινίζει, στη συνέντευξη που παραχώρησε, εάν ο Ανθρωπος του Μάνγκο κατατάσσεται στο είδος Homo sapiens ή σε άλλο συγγενικό είδος του γένους Homo. Εάν ανήκει σε άλλο είδος, τα νέα ευρήματα δεν είναι αναγκαστικά ασύμβατα με τη θεωρία Πέρα από την Αφρική, η οποία αναφέρει ότι, αν και ο Homo sapiens πρωτοεμφανίστηκε στην Αφρική, άλλοι συγγενικοί ανθρωπίδες είχαν μεταναστεύσει από την αφρικανική ήπειρο σε άλλες περιοχές αρκετά νωρίτερα.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ,Reuters

Βαθμολογία UEFA: O Ολυμπιακός κρατάει το όνειρο της Ελλάδας ζωντανό

Η ιστορική πρόκριση του Ολυμπιακού στα ημιτελικά δίνει έξτρα βαθμούς στην Ελλάδα και κρατάει το μεγάλο όνειρο της 15ης θέσης ζωντανό.

Παρασκευή 19 Απριλίου 2024