Τρίτη 23 Απριλίου 2024
Τεχνητές «βιολογικές» μεμβράνες συνηγορούν υπέρ της εξωγήινης προέλευσης της ζωής

Τα βασικά συστατικά της ζωής ενδέχεται να έφτασαν στη Γη μέσω μετεωριτών ή αστεροειδών, ισχυρίζονται οι ερευνητές της NASA που κατάφεραν να δημιουργήσουν «βιολογικές» μεμβράνες σε συνθήκες παρόμοιες με αυτές που επικρατούν στο διαστρικό χώρο. Σε άρθρο τους στο περιοδικό Proceedings of the National Academy of Science περιγράφουν πώς μπορούν να δημιουργηθούν μικροσκοπικές φυσαλίδες στο κενό από απλά ανόργανα συστατικά που δέχονται την επίδραση υπεριώδους ακτινοβολίας.

«Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι τα μόρια που απαιτούνται για τη δημιουργία της μεμβράνης των κυττάρων -και επομένως για την εμφάνιση ζωής- βρίσκονται παντού στο διάστημα. Η ανακάλυψη αυτή παρέχει ενδείξεις για τη δυνατότητα ύπαρξης ζωής οπουδήποτε στο σύμπαν» δηλώνει ενθουσιασμένος στο Reuters ο δρ. Λούις Αλαμαντόλα, επικεφαλής των ερευνητών στο Εργαστήριο Αστροχημείας της NASA.

Σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στη Σάντα Κρουζ, οι ερευνητές της NASA τοποθέτησαν σε ένα ψυχόμενο θάλαμο κενού νερό, μεθανόλη, μονοξείδιο του άνθρακα, αμμωνία και άλλα απλά μόρια που έχουν εντοπιστεί σε μετεωρίτες.

Όταν «βομβάρδισαν» τις ουσίες αυτές με υπεριώδη ακτινοβολία, δημιουργήθηκαν στερεά υλικά, τα οποία, όταν βυθίστηκαν σε νερό, αυτοσυγκροτήθηκαν σε μικροσκοπικές φυσαλίδες.

Οι μεμβράνες αυτές είναι ημιπερατές, επιτρέπουν δηλαδή σε μικρά μόρια όπως το νερό και το οξυγόνο να διέρχονται ελεύθερα μέσα από αυτές, αλλά εμποδίζουν τη διέλευση πολυπλοκότερων ουσιών. Η ιδιότητα αυτή είναι κύριο χαρακτηριστικό των βιολογικών μεμβρανών.

Οι ερευνητές διατυπώνουν την άποψη ότι τέτοια οργανικά υλικά που καταφτάνουν στη Γη από το διάστημα ενδέχεται να αποτέλεσαν τη βάση για την εμφάνιση της ζωής στον πλανήτη.

Σύμφωνα με την κρατούσα άποψη για την αβιοτική προέλευση της ζωής, τα πρώτα κύτταρα αποτελούνταν από αυτοσυγκροτούμενες μεμβράνες λιπιδίων στις οποίες ενσωματώθηκαν μόρια που έχουν τη δυνατότητα να αναπαράγονται, όπως το DNA ή το RNA.

To επόμενο βήμα των επιστημόνων θα είναι να εξακριβώσουν εάν μπορούν να εισαγάγουν στις φυσαλίδες τέτοια βιολογικά ενεργά μόρια, ώστε να δημιουργήσουν «κύτταρα» που διαθέτουν έστω και υποτυπώδη μεταβολισμό.

Φοβερό βίντεο: Η γκολάρα του Μπακούλα από την κερκίδα!

Η καταπληκτική γκολάρα του Μπακούλα σε ένα απολαυστικό βίντεο από την κερκίδα