Σάββατο 20 Απριλίου 2024
Ο Δαρβίνος έκανε λάθος για τις φάλαινες

Μπορεί η θεωρία της εξέλιξης των ειδών του Κάρολου Δαρβίνου να ήταν ορθή στο γενικό της πλαίσιο αλλά πιθανώς σε επιμέρους σημεία της να είχε κάποια κενά ή λάθη. Ενα από αυτά φαίνεται ότι έχει να κάνει με την άποψη που είχε διατυπώσει ο κορυφαίος φυσιοδίφης για την εξέλιξη των φαλαινών.

Ο Δαρβίνος είχε υποστηρίξει ότι τα πρώτα είδη φαλαινών ήταν σχετικά μικρού μεγέθους και «ευγενικά» πλάσματα που είχαν μικρή οδοντοστοιχία και όπως και οι σημερινές φάλαινες τρέφονταν μόνο με πλαγκτόν.

Παλαιοντολόγοι του Πανεπιστημίου Monash και του Μουσείου Βικτόρια στην Αυστραλία μελέτησαν απολιθώματα από προϊστορικά είδη φαλαινών που έχουν εντοπιστεί σε όλον τον πλανήτη και χρησιμοποιώντας υπερσύγχρονο εξοπλισμό όπως εκτυπωτές 3D κατάφεραν να ανασυνθέσουν την εικόνα ορισμένων από αυτά τα αρχαία είδη, όπως για παράδειγμα ένα προγονικό είδος της γαλάζιας φάλαινας που αποτελεί όχι μόνο ένα από τα μεγαλύτερα ζώα στον πλανήτη σήμερα αλλά και ένα από τα μεγαλύτερα που έχουν υπάρξει ποτέ. Ανασύνθεσαν επίσης την εικόνα ενός είδους φάλαινας συγγενικού με τις σημερινές φάλαινες-μπαλένες.

Οπως διαπίστωσαν οι ερευνητές, τα δύο είδη που ζούσαν πριν από περίπου 25 εκατ. έτη είχαν μεγάλο μέγεθος και κυρίως είχαν μεγάλα και κοφτερά δόντια. Οι ερευνητές συνέκριναν τα δόντια των δύο αρχαίων ειδών με αυτά των λιονταριών και άλλων σαρκοβόρων αιλουροειδών όπως τα ντίνγκο και διαπίστωσαν ότι είχαν πολλά κοινά χαρακτηριστικά Σύμφωνα με τους ερευνητές η φάλαινα αυτή ήταν ένας εξαιρετικός θηρευτής και τα δόντια της ήταν έτσι φτιαγμένα για να ξεσκίζει τη σάρκα των θηραμάτων της.

Ο αρχέγονος Μόμπι Ντικ

Ειδικοί του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας του Ινστιτούτου Σμιθσόνιαν στην Ουάσιγκτον μελέτησαν πριν από λίγο καιρό απολιθώματα ενός θαλάσσιου όντος που είχαν βρεθεί το 1909 στην Καλιφόρνια και μέχρι σήμερα πιστευόταν ότι ανήκαν σε ένα εξαφανισμένο είδος θαλάσσιου ελέφαντα.

Η μελέτη αποκάλυψε ότι τα απολιθώματα αυτά ανήκουν σε ένα άγνωστο μέχρι σήμερα είδος φάλαινας μακρινού συγγενούς των σημερινών φυσητήρων. Οι ερευνητές έδωσαν στο είδος αυτό την ονομασία Albicetus που σημαίνει «λευκή φάλαινα», παραπέμποντας έτσι στον θρυλικό Μόμπι Ντικ, τη φοβερή φάλαινα που κυνηγούσε ο καπετάνιος Αχαμπ στο αριστουργηματικό μυθιστόρημα του Χέρμαν Μέλβιλ. Το άγνωστο μέχρι σήμερα είδος ζούσε στον Ειρηνικό Ωκεανό πριν από 15 εκατ. έτη και οι ειδικοί θεωρούν ότι είναι μακρινός συγγενής των φυσητήρων.

Αυτό το αρχαίο είδος εκτιμάται ότι είχε μήκος περίπου 6 μέτρων και βάρος περίπου πέντε τόνων και μπορεί να ήταν μικρότερο από τους σημερινούς φυσητήρες αλλά ήταν εξίσου τρομακτικό και επικίνδυνο αν αποφάσιζε να εξαπολύσει κάποια επίθεση.

Θοδωρής Λαΐνας

LIVE: Φερεντσβάρος – Ολυμπιακός

LIVE: Φερεντσβάρος – Ολυμπιακός. Παρακολουθήστε live στις 15:00 την εξέλιξη της αναμέτρησης Φερεντσβάρος – Ολυμπιακός για τον πρώτο ημιτελικό του EHF European Cup.

Σάββατο 20 Απριλίου 2024