Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024
Παγκόσμια αμμοθύελλα αναμένεται να τυλίξει τον Άρη

Άνεμοι που σηκώνουν τεράστιες ποσότητες σκόνης αναμένεται να σκεπάσουν ολόκληρο τον Άρη με ένα αδιαφανές πέπλο τους επόμενους μήνες, προβλέπουν ερευνητές της NASA.

Χάρη στη μελέτη τους, οι τερατώδεις αμμοθύελλες του Άρη θα μπορούσαν να γίνουν πιο προβλέψιμες, ώστε να προστατευθούν τα ρομπότ που εξερευνούν τον πλανήτη, αλλά και οι μελλοντικές επανδρωμένες αποστολές.

Αμμοθύελλες εκδηλώνονται συχνά στον Άρη, ειδικά την περίοδο του καλοκαιριού στο νότιο ημισφαίριο, όταν ο Άρης βρίσκεται πιο κοντά στον Ήλιο. Οι θύελλες αυτές είναι συνήθως τοπικές, ωστόσο σε αρκετές περιπτώσεις επεκτείνονται σε όλο τον πλανήτη.

Η πιο πρόσφατη παγκόσμια αμμοθύελλα ξέσπασε το 2007 και απείλησε το Spirit και το Opportunity, δύο δίδυμα ρομπότ της NASA που επιχειρούσαν σε διαφορετικές περιοχές του πλανήτη. Η θύελλα μείωσε δραστικά την ηλιακή ακτινοβολία με την οποία κινούνταν τα ρομπότ, τα οποία έμεναν αναγκαστικά αδρανή για το μεγαλύτερο μέρος της αρειανής μέρας.

Η πρόβλεψη για επικείμενη παγκόσμια αμμοθύελλα έρχεται από τον Τζέιμς Σίρλεϊ του Εργαστηρίου Αεριώθησης (JPL) της NASA στην Καλιφόρνια, ο οποίος δημοσίευσε μελέτη το 2015 για το ιστορικό μοτίβο που δείχνει να ακολουθεί το ακραίο καιρικό φαινόμενο.

Ο ερευνητής παρατήρησε ότι ότι οι παγκόσμιες αμμοθύελλες είναι πιο συχνές όταν ο Άρης αποκτά τη μέγιστη ορμή του καθώς κινείται σε τροχιά γύρω από τον Ήλιο. Η ορμή του πλανήτη, εξηγεί ανακοίνωση της NASA, επηρεάζεται από άλλους πλανήτες του Ηλιακού Συστήματος και ακολουθεί έναν κύκλο με περίοδο 2,2 ετών, πιο μεγάλη σε σχέση με το έτος του Άρη, που ισούται με 1,9 γήινα χρόνια.

Καμία παγκόσμια αμμοθύελλα δεν έχει καταγραφεί σε περιόδους μείωσης της ορμής του πλανήτη κατά την έναρξη της σεζόν κατά την οποία εκδηλώνονται τοπικές αμμοθύελλες.

«Ο Άρης θα βρεθεί στο μέσο της φετινής σεζόν στις 29 Οκτωβρίου του τρέχοντος έτους» αναφέρει ο Σίρλεϊ. «Πιστεύουμε ότι είναι πολύ πιθανό να ξεκινήσει μια παγκόσμια αμμοθύελλα μερικές εβδομάδες ή μήνες μετά την ημερομηνία αυτή».

Παρατηρήσεις της αρειανής ατμόσφαιρας τους επόμενους μήνες θα επιβεβαιώσουν ή θα διαψεύσουν την πρόβλεψη.

Βαγγέλης Πρατικάκης

Αυτός είναι ο πρώτος υποψήφιος για τον πάγκο της Λίβερπουλ

Μετά την διαφαινόμενη παραμονή του Τσάμπι Αλόνσο στη Μπάγερν Λεβερκούζεν, η Λίβερπουλ έχει τον επόμενο υποψήφιο αντί-Κλοπ.

Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024