Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024
Αμφιλεγόμενη έρευνα προσομοιώνει έναν τοσοδούλη εγκέφαλο

Ένα αμφιλεγόμενο ερευνητικό πρόγραμμα στην Ελβετία, με απώτερο στόχο την προσομοίωση ενός ανθρώπινου εγκεφάλου στον υπολογιστή, παρουσιάζει τα πρώτα σημαντικά αποτελέσματα: το ψηφιακό μοντέλο μιας περιοχής του εγκεφάλου του αρουραίου σε μέγεθος κόκκου άμμου. Όμως αρκετοί νευροεπιστήμονες δεν δείχνουν να πείθονται για τη χρησιμότητα της προσπάθειας.

Το μοντέλο, η πληρέστερη αναπαράσταση του εγκεφαλικού ιστού που έχει παρουσιαστεί μέχρι σήμερα, προσομοιώνει 31.000 νευρώνες που συνδέονται μεταξύ τους σε 40 εκατομμύρια σημεία ή συνάψεις.

Αρκετοί νευροεπιστήμονες πάντως δεν δείχνουν να πείθονται για τη χρησιμότητα της προσπάθειας.

Το ψηφιακό μοντέλο παρουσιάζεται στην έγκριτη επιθεώρηση Cell από την ομάδα του Blue Brain Project, το οποίο ξεκίνησε πριν από μια δεκαετία στην Ομοσπονδιακή Πολυτεχνική Σχολή της Λωζάννης, με στόχο την δημιουργία ενός ψηφιακού μοντέλου ολόκληρου του εγκεφάλου.

To Blue Brain Project, βασισμένο σε υπολογιστικά συστήματα της IBM, εντάχθηκε πρόσφατα στο ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Ανθρώπινου Εγκεφάλου, ένα από τα δύο ερευνητικά προγράμματα που χρηματοδοτεί η ΕΕ με 1 δισ. ευρώ το καθένα (το άλλο αφορά το θαυματουργό υλικό γραφένιο).

Ένα από τα βασικά ονόματα ήταν ο Χένρι Μάρκαμ, επικεφαλής του Blue Brain Project, ωστόσο ο ρόλος του υποβαθμίστηκε έπειτα από αντιδράσεις εκατοντάδων επιστημόνων για την οργανωτική δομή και τους στόχους του προγράμματος.

Ο Μάρκαμ θεωρεί ότι η νέα δημοσίευση στο Cell προσφέρει τα πρώτα απτά αποτελέσματα και δικαιώνει την προσπάθεια του Blue Brain Project.

To ψηφιακό μοντέλο είναι αποτέλεσμα 20ετούς συνεργασίας ανάμεσα σε 82 ερευνητές σε όλο τον κόσμο, οι οποίοι αρχικά συνέλεξαν μετρήσεις από χιλιάδες πραγματικούς νευρώνες, μετρώντας όχι μόνο τις διαστάσεις αλλά και την ηλεκτρική δραστηριότητα και άλλες ιδιότητες.

Το τελικό μοντέλο, το οποίο αφορά μια περιοχή του εγκεφάλου η οποία δέχεται ερεθίσματα από τα πίσω πόδια, δεν περιλαμβάνει ιστούς όπως τα αιμοφόρα αγγεία και τα κύτταρα της λεγόμενης νευρογλοίας, τα οποία είναι στην πραγματικότητα δέκα φορές περισσότερα από ό,τι οι νευρώνες.

Όπως όμως επισημαίνει η ερευνητική ομάδα, το μοντέλο επιτρέπει προσομοιώσεις που βρίσκονται σε συμφωνία με πειραματικά αποτελέσματα για τα μοτίβα ενεργοποίησης των νευρώνων.

Αυτό όμως δεν εντυπωσιάζει τον Ζάκαρι Μάινεν, νευροεπιστήμονα του Champalimaud Center της Λισαβόνας. «Δεν υπάρχει τίποτα εντυπωσιακό [με τη μελέτη], εκτός του ότι χρειάστηκε πολύ δουλειά» σχολιάζει στο δικτυακό τόπο του Science.

«Μπορείς να έχεις τα ίδια αποτελέσματα με ένα λιγότερο περίπλοκο μοντέλο» σχολιάζει ο Κρις Ελίασμιθ, νευροεπιστήμονας του Πανεπιστημίου του Γουατερλού στον Καναδά.

Ο Ελίασμιθ κλήθηκε να σχολιάσει το θέμα και στο δικτυακό τόπο του Nature, στον οποίο δήλωσε ότι «η πολυπλοκότητα του μοντέλου ξεπερνά κατά πολύ την απλότητα αυτού που καταγράφεται».

Ο Μάρκαμ δηλώνει παρόλα αυτά ότι θα συνεχίζει τη φιλόδοξη προσπάθειά του. Παραδέχεται πάντως ότι ένα μοντέλο ολόκληρου του ανθρώπινου εγκεφάλου θα απαιτούσε ένα δισεκατομμύριο φορές μεγαλύτερους υπολογιστικούς πόρους.

Βαγγέλης Πρατικάκης

Παρτιζάν – Ολυμπιακός 69-74: Τεράστια νίκη στο Βελιγράδι και βήμα τετράδας!

Ο Ολυμπιακός βρέθηκε ακόμα και στο -13, αλλά με αντεπίθεση διαρκείας γύρισε τούμπα το παιχνίδι και πέτυχε μια σπουδαία νίκη στη μάχη για την τετράδα.

Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024