Πέμπτη 25 Απριλίου 2024
Μεταλλαγμένα φυτά καθαρίζουν πεδία βολής από τα εκρηκτικά

Όταν σκάει μια βόμβα ή ένα φουρνέλο με τρινιτροτολουόλιο (TNT), η καταστροφή συνεχίζεται για καιρό μέσα στο χώμα: η εκρηκτική ουσία είναι δηλητηριώδης για τη βλάστηση και δύσκολα απομακρύνεται από το έδαφος. Τη λύση θα μπορούσαν να δώσουν μεταλλαγμένα φυτά που απορροφούν και συγκρατούν την επικίνδυνη ουσία.

Ερευνητές στο Πανεπιστήμιο της Υόρκης ανακάλυψαν ζιζάνια του είδους Arabidopsis thaliana (φυτού που χρησιμοποιείται ευρέως στην έρευνα) τα οποία έφεραν μια φυσική μετάλλαξη στο γονίδιο του ενζύμου MDHAR6, το οποίο σχετίζεται πιθανώς με την προστασία από στρεσογόνους παράγοντες.

Τα μεταλλαγμένα φυτά αναπτύσσονται χωρίς πρόβλημα σε εδάφη μολυσμένα με TNT, αναφέρουν οι ερευνητές στο περιοδικό Science. Η μετάλλαξη με κάποιο τρόπο εμποδίζει το ένζυμο
MDHAR6 να αντιδράσει με τo τρινιτροτολουόλιο και να παραγάγει τοξικό υπεροξείδιο του υδρογόνου.

Ποικιλίες φυτών που διαθέτουν τη μετάλλαξη θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για απορρύπανση του εδάφους σε πεδία βολής, ζώνες εμπόλεμης σύγκρουσης και παλιά ορυχεία που χρησιμοποιούσαν φουρνέλα.

Όπως επισημαίνει η ερευνητική ομάδα σε ανακοίνωσή της, λόγω της μεγάλης ζήτησης για εκρηκτικά στρατιωτικής χρήσης, το TNT «θα συνεχίσει να χρησιμοποιείται μαζικά σε παγκόσμια κλίμακα».

Μια άλλη εφαρμογή που θα μπορούσε να προκύψει από τη μελέτη, λένε οι ερευνητές, είναι η ανάπτυξη νέων ζιζανιοκτόνων που θα στοχεύουν στο ένζυμο MDHAR6.

Βαγγέλης Πρατικάκης

Έφερε τη σειρά στα ίσια με μπρέικ το Μαϊάμι (vid)

Οι Χιτ σόκαραν τους Σέλτικς, καθώς επικράτησαν με 111-101 στη Βοστώνη και έφεραν στα ίσια (1-1) τη σειρά του πρώτου γύρου των playoffs.

Πέμπτη 25 Απριλίου 2024