Παρασκευή 19 Απριλίου 2024
Το τραύμα του Ολοκαυτώματος κληροδοτείται στα παιδιά;

Οι γενετικές αλλαγές που προκαλούνται από το τραύμα του Ολοκαυτώματος στους επιζώντες του μπορούν να μεταβιβαστούν στα παιδιά, αναφέρει έρευνα του νοσοκομείου της Νέας Υόρκης Mount Sinai. Η έρευνα είναι η πρώτη που εξετάζει σε ανθρώπους τη θεωρία της επιγενετικής κληρονομικότητας: της ιδέας, δηλαδή, ότι οι συνθήκες του περιβάλλοντος μπορεί να επηρεάσουν τα γονίδια.

Όπως αναφέρει η εφημερίδα The Guardian, η έρευνα εξέτασε 32 εβραίους άνδρες και γυναίκες που είτε βρίσκονταν σε στρατόπεδο συγκέντρωσης, είτε είχαν βιώσει βασανιστήρια, ή χρειάστηκε να κρυφτούν στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Παράλληλα, εξετάστηκαν τα γονίδια των παιδιών τους και τα συνέκριναν με τα γονίδια των εβραϊκών οικογενειών που ζούσαν εκτός Ευρώπης στη διάρκεια του πολέμου.

«Οι γενετικές αλλαγές στα παιδιά μπορούσαν μόνο να αποδοθούν στην έκθεση των γονιών στο Ολοκαύτωμα» σημείωνε η επικεφαλής της έρευνας, Ραχήλ Γεχούντα.

Η έρευνα βασίζεται στην θεωρία της «επιγενετικής κληρονομικότητας», η οποία αμφισβητείται στους κόλπους της επιστήμης, καθώς πολλοί θεωρούν ότι κληρονομούνται μόνο οι πληροφορίες που βρίσκονται στο DNA ενός ατόμου.

Η επιγενετική κληρονομικότητα δεν αφορά την αλλαγή της πληροφορίας που κωδικοποιεί το DNA, αλλά χημικές τροποποιήσεις που «προσκολλώνται» στο DNA.

Η ερευνητική ομάδα της Γεχούντα μελέτησε το γονίδιο που ρυθμίζει τις ορμόνες του στρες, οι οποίες επηρεάζονται από τις τραυματικές εμπειρίες. «Ήταν λογικό να εξετάσουμε αυτό το γονίδιο» σημειώνει η Γεχούντα. «Εάν το τραύμα μπορεί να κληροδοτηθεί, θα γινόταν αυτό σε ένα γονίδιο που σχετίζεται με το στρες» σημειώνει.

Τόσο στους επιζώντες του Ολοκαυτώματος, όσο και στα παιδιά τους, οι ερευνητές ανακάλυψαν χημικές τροποποιήσεις που δεν ανακάλυψαν στην ομάδα των εβραίων που ζούσε εκτός Ευρώπης την περίοδο του πολέμου.

Με περαιτέρω γενετική ανάλυση, απέκλεισαν το ενδεχόμενο αυτές οι τροποποιήσεις στα παιδιά να οφείλονται σε τραύματα που είχαν βιώσει τα ίδια.

Αν και μετά τη γονιμοποίηση το DNA «καθαρίζει» από τις χημικές τροποποιήσεις, ορισμένοι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι κάποιες από αυτές καταφέρνουν να… περνούν τον έλεγχο και να μεταφέρονται στα παιδιά.

Μπορεί να κληροδοτηθεί η μνήμη ή το τραύμα;

Αρκετοί επιστήμονες έχουν ασχοληθεί με το ερώτημα αυτό. Επιστήμονες στο Πανεπιστήμιο Emory της Ατλάντα πραγματοποίησαν ένα πείραμα. Καλλιέργησαν σε αρσενικά ποντίκια τον φόβο της μυρωδιάς του άνθους της κερασιάς, συνδυάζοντάς τον με μικρά ηλεκτροσόκ.

Οι επιστήμονες βρήκαν ότι οι απόγονοι των ποντικών αυτών έδειχναν σημάδια φόβου στο άρωμα της κερασιάς, παρόλο που δεν υπήρχε κάποιος λόγος γι’ αυτό και το ίδιο συνέβαινε και με τους δικούς τους απογόνους.

Ο Ολυμπιακός είναι η μεγαλύτερη διαφήμιση για το ελληνικό ποδόσφαιρο στην Ευρώπη