Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024
Στην Εξέλιξη, τα σκαθάρια είναι παντοτινά

Λέγεται συχνά ότι, σε περίπτωση παγκόσμιας καταστροφής, τα μόνα πλάσματα που θα επιβιώσουν είναι οι κατσαρίδες. Τα σκαθάρια, όμως, αποδεικνύονται καλύτεροι εξπέρ της επιβίωσης.

Σύμφωνα με νέα αμερικανική μελέτη, η τάξη των κολεόπτερων, όπως ονομάζονται επίσημα τα σκαθάρια, είναι μια από τις πιο επιτυχημένες ομάδες ζώων στην πορεία της εξέλιξης.

Οι ερευνητές εξέτασαν 5.500 απολιθωμένα σκαθάρια από όλο τον κόσμο τα οποία χρονολογούνται στα τελευταία 300 εκατομμύρια χρόνια. Όπως έδειξε η ανάλυση, από τις 214 γνωστές οικογένειες σκαθαριών, μόνο οι 35 εξαφανίστηκαν από τον πλανήτη.

Η μεγαλύτερη έκπληξη, επισημαίνει η ερευνητική ομάδα στην επιθεώρηση Proceedings of the Royal Society Β, είναι ότι ορισμένες οικογένειες σκαθαριών επέζησαν ακόμα και από κύματα μαζικής εξαφάνισης ειδών, όπως αυτό που έφερε το τέλος της εποχής των δεινόσαυρων πριν από 65 εκατομμύρια χρόνια.

Αυτό που βοήθησε αυτά τα έντομα να επιζήσουν ήταν πιθανότατα το εξαιρετικά ευρύ τους διαιτολόγιο, η δυνατότητά τους να μετακινούνται σε νέα ενδιαιτήματα, καθώς και η προσαρμοστικότητά τους στις μεταβαλλόμενες συνθήκες.

Σήμερα, τα κολεόπτερα συνεχίζουν να βασιλεύουν. Μέχρι σήμερα έχουν ανακαλυφθεί 380.000 είδη, περισσότερα από ό,τι σε οποιαδήποτε άλλη ομάδα εντόμων ή ζώων γενικά.

Επιμέλεια: Βαγγέλης Πρατικάκης