Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
Το ανθρώπινο δέρμα «διαθέτει επεξεργαστή»

Το δέρμα μας έχει πολύ υψηλότερο IQ από ό,τι νομίζαμε. Ερευνητές ανακάλυψαν ότι οι νευρώνες στο ανθρώπινο δέρμα κάνουν πολύ προηγμένους υπολογισμούς, τους οποίους μέχρι σήμερα πιστευόταν ότι είναι σε θέση να κάνει μόνο ο εγκέφαλος. Οι επιστήμονες αναφέρουν ότι το δέρμα μας μεταδίδει πολύ περισσότερες πληροφορίες στον εγκέφαλο από ό,τι φανταζόμασταν.

Γεωμετρικές πράξεις

Οι απτικές εμπειρίες μας αποτελούν αντικείμενο επεξεργασίας νευρώνων στο δέρμα προτού φθάσουν στον εγκέφαλο για περαιτέρω επεξεργασία. Οι ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Ούμεο στη Σουηδία ανακάλυψαν, όπως ανέφεραν με δημοσίευσή τους στην επιθεώρηση «Nature Neuroscience», ότι ουσιαστικώς το δέρμα μας κάνει… γεωμετρικές πράξεις προτού στείλει σήμα στον εγκέφαλο. Μέχρι σήμερα πιστευόταν ότι το δέρμα στέλνει στον εγκέφαλο πολύ πιο απλές, βασικές πληροφορίες.

Όπως συγκεκριμένα αναφέρουν οι ειδικοί του Τμήματος Βιολογίας του Πανεπιστημίου του Ούμεο, οι απτικοί νευρώνες στέλνουν σήμα στον εγκέφαλο ότι κάτι άγγιξε το δέρμα αλλά την ίδια στιγμή επεξεργάζονται και γεωμετρικά δεδομένα σχετικά με το αντικείμενο που άγγιξε το δέρμα. «Η μελέτη μας έδειξε ότι δύο τύποι απτικών νευρώνων που βρίσκονται στο δέρμα στέλνουν πληροφορίες σχετικά με το πότε και το πόσο έντονα το δέρμα ήλθε σε επαφή με ένα αντικείμενο αλλά συγχρόνως στέλνουν και πληροφορίες σχετικά με το σχήμα του αντικειμένου αυτού» εξηγεί ο Αντριου Προυζίνσκι, ένας εκ των ερευνητών.

Το δέρμα λειτουργεί όπως ο εγκέφαλος

Από τη μελέτη επίσης προέκυψε ότι η ευαισθησία των απτικών νευρώνων σε ό,τι αφορά το σχήμα ενός αντικειμένου εξαρτάται από τη θέση τους στις άκρως ευαίσθητες ζώνες του δέρματος. «Ίσως το πιο αναπάντεχο εύρημα της μελέτης μας ήταν ότι οι περιφερικοί νευρώνες, οι οποίοι τίθενται σε λειτουργία όταν οι άκρες των δαχτύλων μας αγγίζουν ένα αντικείμενο κάνουν τους ίδιους υπολογισμούς τους οποίους κάνουν και οι νευρώνες στον φλοιό του εγκεφάλου» τόνισε ο ερευνητής και κατέληξε: «Όλα αυτά δείχνουν ότι οι απτικές εμπειρίες μας περνούν ήδη από επεξεργασία από τους νευρώνες του δέρματος προτού φθάσουν στον εγκέφαλο για περαιτέρω επεξεργασία».

Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024