Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024
Πρώτο νέο είδος ποταμίσιου δελφινιού εδώ και έναν αιώνα

Ρύγχος μακρύ, σώμα γκρίζο προς το ροζ, μικρά, σχεδόν τυφλά μάτια. Για πρώτη φορά από το 1918, ερευνητές στη Βραζιλία αναφέρουν ότι ανακάλυψαν ένα νέο είδος δελφινιού στη λεκάνη του Αμαζονίου. Το ποταμίσιο θηλαστικό διέφευγε ως σήμερα της προσοχής τους λόγω της μεγάλης ομοιότητας με το κύριο είδος δελφινιού που επιζεί στα θολά νερά της περιοχής.

Το νέο δελφίνι πήρε την ονομασία Inia araguaiaensis από τον ποταμό Αραγκουάια τον οποίο αποκαλεί σπίτι.

Είναι μόλις το πέμπτο είδος ποταμίσιου δελφινιού που γνωρίζει η επιστήμη, μαζί με άλλα δύο είδη που ζουν στον Αμαζόνιο και δύο ακόμα στην Ασία.

Ένα έκτο είδος, το περίφημο δελφίνι του ποταμού Γιανγκτσέ ή μπαΐτζι, ανακηρύχθηκε πιθανώς εξαφανισμένο είδος το 2007.

Η μελέτη των ακριβοθώρητων ποταμίσιων δελφινιών είναι δύσκολη στο φυσικό τους περιβάλλον, και το Inia araguaiaensis έμεινε απαρατήρητο ως σήμερα λόγω της ομοιότητάς του με το συγγενικό είδος Inia geoffrensis, περισσότερο γνωστό ως μπότο, το κύριο είδος ποταμίσιου δελφινιού στον Αμαζόνιο.

Στα ελάχιστα δείγματα που είχαν καταφέρει να συλλέξουν, οι ερευνητές του Ομοσπονδιακού Πανεπιστημίου της Αμαζονίας παρατήρησαν αρχικά μικρές διαφορές στον αριθμό και το σχήμα των δοντιών.

Οι υποψίες τους ότι πρόκειται για ξεχωριστό είδος επιβεβαιώθηκαν με γενετικές αναλύσεις, οι οποίες έδειξαν ότι τα δύο είδη παρουσιάζουν σημαντικές διαφορές στο λεγόμενο μιτοχονδριακό DNA, το οποίο εξετάζει τη μητρική προέλευση των δειγμάτων.

Η ανάλυση έδειξε ότι τα δύο είδη πρέπει να διαχωρίστηκαν πριν από δύο εκατομμύρια χρόνια -πιθανώς όταν οι εκβολές του ποταμού Αραγκουάια μετακινήθηκαν προς τα ανατολικά, από τον Αμαζόνιο στις ακτές του Ατλαντικού.

Παρουσιάζοντας τα ευρήματά τους στην επιθεώρηση PLoS ONE, οι ερευνητές προτείνουν να συμπεριληφθεί προληπτικά το δελφίνι στα «ευάλωτα είδη» της επίσημης Κόκκινης Λίστας.

Όπως και οι συγγενείς του, το νέο είδος κινδυνεύει από τα φράγματα και την υπεραλίευση, και οι ερευνητές εκτιμούν ότι το σύνολο του πληθυσμού ίσως δεν υπερβαίνει τα 1.000 άτομα.

Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024