Σάββατο 20 Απριλίου 2024
Εξωτικό αλογάκι της Παναγίας αποδεικνύεται καλό μπουμπούκι

Ένα ασυνήθιστο αλογάκι της Παναγίας που ζει στην τροπική Ασία αποδεικνύεται το πρώτο είδος ζώου που δελεάζει τη λεία του μεταμφιεσμένο σε λουλούδι. Όπως φαίνεται, ο φυσιοδίφης Άλφρεντ Ουάλας του 19ου αιώνα είχε μαντέψει σωστά το ποιόν του δολοφόνου.

Σχεδόν όλα τα αλογάκια της Παναγίας -παγκοσμίως έχουν αναγνωριστεί γύρω στα 2.400 είδη- είναι δεινοί, επιθετικοί θηρευτές. Συχνά καμουφλάρονται στο πράσινο χρώμα των φύλλων και παραμονεύουν για ανυποψίαστα έντομα, τα οποία διαμελίζουν με τα μπροστινά τους πόδια.

Το είδος Hymenopus coronatus, το οποίο απαντάται στα υγρά τροπικά δάση της Νοτιοανατολικής Ασίας, προχωρά την τέχνη της παραπλάνησης ένα βήμα παραπέρα, μεταμφιεσμένο ως κομψό κίτρινο-ροζ άνθος. Ακόμα και τα πόδια του έχουν εξελιχθεί να μοιάζουν με πέταλα.

Η ιδέα ότι το H.coronatus μεταμφιέζεται σε λουλούδι για να ξεγελάσει τα έντομα προτάθηκε τον 19ο αιώνα από τον φυσιοδίφη Άλφρεντ Ουάλας, ο οποίος είχε συλλάβει την ιδέα της Εξέλιξης των ειδών ανεξάρτητα από τον Δαρβίνο. Μέχρι σήμερα, όμως, κανείς δεν είχε αποδείξει αυτή τη θεωρία για το σπάνιο έντομο.

Προκειμένου να δώσουν μια οριστική απάντηση, βιολόγοι του Πανεπιστημίου Macquarie της Αυστραλίας ταξίδεψαν στη Μαλαισία και μελέτησαν το έντομο στο φυσικό του περιβάλλον.

Σε πρώτη φάση, οι ερευνητές επιβεβαίωσαν ότι τα χρώματα του H.coronatus είναι ίδια με τα χρώματα 13 ειδών λουλουδιών που υπάρχουν στο περιβάλλον του. Τα χρώματα εξετάστηκαν όχι μόνο στο ορατό τμήμα του φάσματος αλλά και στο υπεριώδες, στο οποίο βλέπουν πολλά έντομα που τρέφονται με νέκταρ.

Επιπλέον, οι ερευνητές κατέγραψαν 13 περιστατικά με έντομα που έκαναν το λάθος να πλησιάσουν την παγίδα και έπεσαν στις φονικές ροζ δαγκάνες του κυνηγού.

Σύμφωνα μάλιστα με τον Δρ Τζέιμς Ο’Χάνλον, επικεφαλής της μελέτης, το αλογάκι της Παναγίας καταφέρνει να προσελκύει περισσότερα έντομα κι από τα ίδια τα άνθη τα οποία μιμείται.

Όπως φαίνεται, ο Άλφρεντ Ουάλας είχε μαντέψει σωστά το ποιόν του δολοφόνου.

Η μελέτη θα παρουσιαστεί τον Ιανουάριο στην επιθεώρηση American Naturalist.

Η UEFA αποθέωσε τον Ολυμπιακό για τις δύο προκρίσεις (pic)