Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
Ο «παπαγαλόσαυρος» πρώτα μπουσουλούσε και μετά περπατούσε

Ποιο είναι το ζώο που μπουσουλάει μέχρι την ηλικία των τεσσάρων ετών και μετά περπατάει όρθιο; Όχι, δεν είναι ο άνθρωπος. Είναι ο ψιτακκόσαυρος (ψιττακός σημαίνει παπαγάλος) ένας σχετικά μικρός δεινόσαυρος που ζούσε στην Ασία πριν από 130 με 100 εκατομμύρια χρόνια.

Μια νέα μελέτη δείχνει ότι ορισμένα είδη δεινοσαύρων αναπτύσσονταν με τρόπο ανάλογο με τον άνθρωπο: ως μωρά κινούνταν στα τέσσερα πόδια, δηλαδή… μπουσουλούσαν πριν τελικά καταφέρουν να σταθούν στα δύο τους πόδια.

Διεθνής ομάδα επιστημόνων μελέτησε και συνέκρινε τα οστά ψιττακόσαυρων διαφόρων ηλικιών, μωρών, παιδιών και ενήλικων. Οι ψιττακόσαυροι (ψιττακός σημαίνει παπαγάλος) ήταν ένα μικρό φυτοφάγο είδος δεινοσαύρων που ζούσε πριν από 130-100 εκατομμύρια έτη σε περιοχές της Ανατολικής Ασίας. Οι ψιττακόσαυροι έφταναν σε μήκος τα δύο μέτρα, σε ύψος το ένα μέτρο και ζύγιζαν περίπου 20 κιλά.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι ψιττακόσαυροι γεννιούνταν με μακριά άνω άκρα και κοντά πόδια και εκτιμούν ότι τα «χέρια» του μεγάλωναν συνεχώς τα τρία πρώτα χρόνια της ζωής του. Αυτό το ανατομικό χαρακτηριστικό κάνει τους ερευνητές να πιστεύουν ότι κατά τη διάρκεια της βρεφικής τους ηλικίας και μέχρι την ηλικία των τεσσάρων ετών οι ψιττακόσαυροι μπουσουλούσαν.

Τότε, στην ηλικία των τεσσάρων ετών, ο ανατομικός μηχανισμός των ψιττακόσαυρων αντιστρεφόταν με την ανάπτυξη των άνω άκρων να αρχίζει να μειώνεται σταδιακά και την ανάπτυξη των ποδιών να γίνεται ταχύτερη.

Σύντομα τα πόδια του ψιττακόσαυρου αποκτούσαν διπλάσιο μέγεθος από τα άνω άκρα του επιτρέποντας του τελικά να σηκωθεί όρθιος.

Η μελέτη δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Nature Communications».

Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024