Παρασκευή 19 Απριλίου 2024
Παρά την «ιστορική» ανακάλυψη μαμούθ, η κλωνοποίηση παραμένει απίθανη

Η ανακάλυψη ενός «καλοδιατηρημένου» μαμούθ σε ένα νησί έξω από τη Σιβηρία έγινε πρωτοσέλιδο την προηγούμενη εβδομάδα. Ανεξάρτητοι ερευνητές εκτιμούν πάντως ότι οι Ρώσοι συνάδελφοί τους βιάστηκαν να μιλήσουν για την πιθανότητα κλωνοποίησης των εξαφανισμένων παχύδερμων.

Η ομάδα του Σέμιον Γκρικορίεφ στο Βορειοανατολικό Ομοσπονδιακό Πανεπιστήμιο του Γιακούτσκ ανακοίνωσε ότι ανακάλυψε ένα θηλυκό τριχωτό μαμούθ που φαίνεται να παραμένει κατεψυγμένο από το τέλος της εποχής των παγετώνων πριν από 10.000 χρόνια. Ο ερευνητής υποστήριξε ότι το κρέας του ζώου παρέμενε «κοκκινωπό και φρέσκο» και ότι το αίμα του παρέμενε σε υγρή κατάσταση. Δήλωσε μάλιστα στο Γαλλικό Πρακτορείο ότι ελπίζει να εντοπίσει «ζωντανά κύτταρα».

Διαβάστε στο Βήμα Science: Πλησιάζει η ανάσταση των μαμούθ;

Πράγματι, αν οι ερευνητές κατάφερναν να απομονώσουν ζωντανά ή έστω καλοδιατηρημένα κύτταρα, θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν το γενετικό υλικό για να κλωνοποιήσουν το τριχωτό μαμούθ, με τη βοήθεια ενός θηλυκού ελέφαντα στο ρόλο παρένθετης μητέρας.

Φαίνεται όμως ότι ο Γκρικορίεφ ήταν υπερενθουσιώδης στις δηλώσεις του -ο σχηματισμός παγοκρυστάλλων είναι γνωστό ότι πάντα διαλύει τα ζωικά κύτταρα..

Οι ερευνητές στη Σιβηρία «δεν έχουν βρει «ζωντανά κύτταρα». Το καλύτερο που μπορούν να ελπίζουν να βρουν είναι αυτό που οι υποστηρικτές της κλωνοποίησης ονομάζουν κύτταρα με «βιώσιμο DNA»» σχολίασε στο Nature.com ο Ντάνιελ Φίσερ του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν, κορυφαίος ειδικός στα μαμούθ.

Ο Φίσερ θεωρεί απίθανη ακόμα και την απομόνωση κυττάρων με τέτοιο «βιώσιμο» γενετικό υλικό. «Σε γενικές γραμμές, το αρχαίο DNA είναι κατακερματισμένο και με κανένα τρόπο δεν είναι έτοιμο να χρησιμοποιηθεί σε ένα έμβρυο μαμούθ» είπε.

Υγρό αίμα;

Υπό αμφισβήτηση τίθεται όμως και η ανακάλυψη «αίματος» (ένθετη αριστερά) που παραμένει σε υγρή κατάσταση ακόμα και στην κατάψυξη του μουσείου όπου φυλάσσεται το μαμούθ, στους -17 βαθμούς Κελσίου. Η θεωρία του Γκριγκορίεφ είναι ότι το αίμα των μαμούθ περιείχε αντιψυκτικές ουσίες που εμποδίζουν τη στερεοποίηση του αίματος σε αυτές τις χαμηλές θερμοκρασίες.

Ο Κέβιν Κάμπελ. φυσιολόγος του Πανεπιστημίου της Μανιτόμπα που έχει μελετήσει την αιμοσφαιρίνη στο αίμα των μαμούθ, επισημαίνει ότι δεν υπάρχει άλλο γνωστό θηλαστικό που παράγει τόσο ισχυρές αντιψυκτικές ουσίες.

Παρόλα αυτά, θεωρεί πιθανό ότι το παράξενο, μαύρο υγρό περιέχει κάποια ποσότητα αίματος, στο οποίο ενδεχομένως διατηρούνται ανέπαφα ερυθρά αιμοσφαίρια. Τα ερυθρά αιμοσφαίρια όμως, περιέχουν πολύ μικρές ποσότητες DNA και δεν θα ήταν ιδανική πηγή γενετικού υλικού για μια απόπειρα κλωνοποίησης.

Παρόλο όμως που οι Ρώσοι ερευνητές ήταν υπερβολικά ενθουσιώδεις, και μάλιστα ανακοίνωσαν την ανακάλυψη πριν την υποβάλλουν για έλεγχο και δημοσίευση στον επιστημονικό τύπο, το μαμούθ που ξέθαψαν έξω από τη Σιβηρία δεν αποκλείεται να είναι πράγματι το πιο καλοδιατηρημένο που έχει βρεθεί ως σήμερα.

«Όσον αφορά το DNA του ζώου, [το μαμούθ] θα μπορούσε να είναι το πιο καλοδιατηρημένο δείγμα που βρέθηκε ποτέ» σχολίασε στο LiveScience.com η Λαβ Νταλέν, παλαιογενετιστής στο Σουηδικό Μουσείο Φυσικής Ιστορίας.

Ίσως λοιπόν οι ερευνητές θα μπορούσαν να απομονώσουν θραύσματα DNA, τα οποία θα μπορούσαν να ενώσουν στη σωστή σειρά χρησιμοποιώντας ως οδηγό το γονιδίωμα του ελέφαντα.

Κανείς όμως δεν έχει καταφέρει μέχρι σήμερα κάτι τέτοιο. Στην καλύτερη περίπτωση, αυτό που θα προέκυπτε θα ήταν ένα υβρίδιο μαμούθ-ελέφαντα και όχι ένα πραγματικό μαμούθ.

Όπως φαίνεται, για την κλωνοποίηση του προϊστορικού παχύδερμου θα πρέπει να περιμένουμε την ανακάλυψη ενός ακόμα πιο καλοδιατηρημένου δείγματος.

Αυτή είναι η ενδεκάδα της Κ19 του Ολυμπιακού στον ημιτελικό με τη Ναντ

Ποιες είναι οι επιλογές του Σωτήρη Συλαϊδόπουλου για τον σπουδαίο ημιτελικό της Κ19 του Ολυμπιακού με τη Ναντ στο Final Four του Youth League.

Παρασκευή 19 Απριλίου 2024