Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
Βλάβη στον κυνηγό πλανητών Kepler απειλεί την αποστολή

Το διαστημικό τηλεσκόπιο Kepler, ειδικευμένο στην αναζήτηση πλανητών σε άλλα άστρα, εμφάνισε βλάβη στο σύστημα που ρυθμίζει τον προσανατολισμό του οργάνου, και η NASA προσπαθεί τώρα πυρετωδώς να σώσει την αποστολή.

Ο κυνηγός πλανητών Kepler ξεκίνησε την αποστολή του το 2009, φέρνοντας επανάσταση στη μελέτη των λεγόμενων εξωπλανητών, με την ανακάλυψη εκατοντάδων πλανητών που είναι σε τροχιά γύρω από άστρα που έχουν χαρακτηριστικά παρόμοια με αυτά του Ηλίου.

Συγκεκριμένα έχει εντοπίσει 132 επιβεβαιωμένους πλανήτες και περισσότερους από 2.500 πιθανούς πλανήτες, κάποιοι εκ των οποίων μοιάζουν με τη Γη. Το τηλεσκόπιο βρίσκεται σε τροχιά περίπου 64 εκατ. χιλιόμετρα από τη Γη και έχει σχεδιαστεί να κοιτάζει σταθερά σε περίπου 100.000 άστρα του Γαλαξία και να ψάχνει για πλανήτες.

Το Kepler έχει υποστεί βλάβη σε δύο από τους τέσσερις «σφόνδυλους αντίδρασης», μηχανισμούς που βοηθούν το σκάφος να διατηρεί τη θέση και τον προσανατολισμό του. Πρόκειται για μια σημαντική βλάβη η οποία όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν οι ειδικοί καθιστά το τηλεσκόπιο «ανάπηρο». Τα στελέχη της NASA δεν δίνουν ακόμη πολλές λεπτομέρειες για την κατάσταση που βρίσκεται το τηλεσκόπιο και τις προβλέψεις για την αποκατάσταση της ζημιάς. Έτσι εκφράζονται φόβοι ότι είναι πιθανό η αποστολή να τερματιστεί πρόωρα.

«Σίγουρα δεν είναι καλή είδηση για την αποστολή, η οποία έχει έως τώρα καλές επιδόσεις και είχε προσφέρει πολλές υποσχέσεις για ακόμη καλύτερα αποτελέσματα» δήλωσε μέσω τηλεδιάσκεψης ο Τσαρλς Σόμπεκ ,αναπληρωτής διευθυντής της αποστολής του Kepler. Πιο αισιόδοξο ήταν το επιτελικό στέλεχος της NASA Τζον Γκράνσφελντ, «oι τεχνικοί μας εργάζονται για την αποκατάσταση του προβλήματος. Δεν θα έλεγα ακόμη ότι το Kepler είναι οριστικά εκτός λειτουργίας» τόνισε ο Γκράνσφελντ.

Σύμφωνα με τον υπάρχοντα προγραμματισμό, το Kepler θα ολοκληρώσει την αποστολή του το 2016. Τη θέση του θα πάρει ο TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) που θα «σαρώνει» μεγαλύτερη έκταση του Διαστήματος από εκείνη που καλύπτει με τα «μάτια» του το Kepler. Το Kepler εξερευνά περίπου 100 χιλιάδες άστρα στον Γαλαξία ενώ το TESS θα εξερευνά περί τα δύο εκατομμύρια άστρα.

Βασικός στόχος του TESS θα είναι η ανακάλυψη μικρομεσαίων βραχωδών πλανητών που βρίσκονται στη λεγόμενη φιλόξενη ή κατοικήσιμη ζώνη. Πλανήτες που βρίσκονται σε απόσταση τέτοια από το μητρικό τους άστρο ώστε να υπάρχουν εκεί συνθήκες ευνοϊκές για την ανάπτυξη ζωής όπως π.χ. νερό στην επιφάνεια τους.

Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024