Παρασκευή 19 Απριλίου 2024
Άγνωστο στρώμα μάγματος «δρα ως λιπαντικό για τις τεκτονικές πλάκες»

Ένα στρώμα λιωμένων πετρωμάτων που ανακαλύφθηκε κάτω από το γήινο φλοιό έξω από τη Νικαράγουα ενδέχεται να λειτουργεί ως λιπαντικό που βοηθά στην κίνηση των τεκτονικών πλακών, εκτιμούν αμερικανοί γεωλόγοι.

Αμερικανοί ερευνητές ανακάλυψαν ένα στρώμα λιωμένων πετρωμάτων στον μανδύα της Γης το οποίο μπορεί να λειτουργεί ως ένα είδος «λιπαντικού» που βοηθά τις τεκτονικές πλάκες να γλιστρούν. Η ανακάλυψη μπορεί να ανοίξει νέους δρόμους στην κατανόηση της γεωλογικής λειτουργίας του πλανήτη μας γενικότερα και να φωτίσει φαινόμενα όπως οι σεισμοί και η ηφαιστειακή δραστηριότητα.

Ερευνητές του Ινστιτούτου Ωκεανογραφίας Scripps ανακάλυψαν το άγνωστο στρώμα μάγματος στο ρήγμα της Κεντρικής Αμερικής έξω από τις ακτές της Νικαράγουας. Χρησιμοποίησαν προηγμένη τεχνολογία ηλεκτρομαγνητικής απεικόνισης του πυθμένα της θάλασσας η οποία έχει αναπτυχθεί στο Scripps. Η έρευνα αποκάλυψε την ύπαρξη ενός στρώματος μάγματος πάχους 25 χιλιομέτρων το οποίο βρίσκεται κάτω ακριβώς από την τεκτονική πλάκα Κόκος στον Ειρηνικό Ωκεανό. Η πλάκα αυτή έχει πάρει το όνομα της από το νησί Κόκος που βρίσκεται στα ανοιχτά της Κόστα Ρίκα από την πλευρά του Ειρηνικού Ωκεανού.

«Ήταν αναπάντεχο. Εμείς προσπαθούσαμε να βρούμε στοιχεία για το πώς τα υγρά αλληλεπιδρούν κατά τη διαδικασία της καταβύθισης τεκτονικών πλακών και τελικά ανακαλύψαμε ένα στρώμα μάγματος το οποίο δεν αναμέναμε να συναντήσουμε, ήταν πραγματική έκπληξη» αναφέρει ο Κέρι Κι, μέλος της ερευνητικής ομάδας που δημοσιεύει τη μελέτη της στην επιθεώρηση «Nature». Οι ερευνητές συνεχίζουν τις έρευνές τους προσπαθώντας τώρα να εντοπίσουν την πηγή που τροφοδοτεί το άγνωστο στρώμα με μάγμα.

Η UEFA αποθέωσε τον Ολυμπιακό για τις δύο προκρίσεις (pic)