Παρασκευή 19 Απριλίου 2024
Δραματική αύξηση στα πλαστικά που επιπλέουν στον Ειρηνικό

Η ποσότητα των πλαστικών σκουπιδιών που επιπλέουν στον βορειοανατολικό Ειρηνικό Ωκεανό έχει αυξηθεί κατά 100 φορές τα τελευταία 40 χρόνια, προειδοποιεί νέα δειγματοληπτική μελέτη. Το φαινόμενο είναι ανησυχητικό για την υγεία του ωκεάνιου οικοσυστήματος, έχει όμως και μια θετική συνέπεια: ένα έντομο που περνά όλη του τη ζωή στην επιφάνεια της θάλασσας έχει περισσότερα μέρη για να γεννήσει τα αβγά του.

Από τη δεκαετία του 1990, οι επιστήμονες γνωρίζουν ότι τεράστιες ποσότητες πλαστικών απορριμμάτων παγιδεύονται στον Γύρο του Βορείου Ατλαντικού, ένα σύστημα ρευμάτων που συσσωρεύει τα σκουπίδια στο κέντρο του, μια περιοχή που είναι πια γνωστή ως το «Μεγάλο Μπάλωμα Σκουπιδιών του Ειρηνικού».

Όλα τα πλαστικά αντικείμενα που δεν βυθίζονται διασπώνται τελικά σε μικρά κομμάτια από τη δράση των κυμάτων και της υπεριώδους ακτινοβολίας -αυτό σημαίνει ότι τα περισσότερα σκουπίδια του Μπαλώματος είναι μικρά κομμάτια πλαστικού σε μέγεθος κονφετί.

Η νέα μελέτη είχε στόχο την καταγραφή μεταβολών στα επιπλέοντα στοιχεία από τις τελευταίες αποστολές στην περιοχή τη δεκαετία του 1970. Οι ερευνητές του Ινστιτούτου Ωκεανογραφίας Scripps στην Καλιφόρνια ταξίδεψαν στον βορειοανατολικό Ειρηνικό Ωκεανό, λίγο έξω από το Μεγάλο Μπάλωμα, και μέτρησαν τα επιπλέοντα πλαστικά.

Η ανάλυση έδειξε ότι η ποσότητα των πλαστικών σωματιδίων είχε εκατονταπλασιαστεί από το 1970 μέχρι σήμερα, αναφέρουν οι ερευνητές στην επιθεώρηση Biology Letters. Και η τάση αυτή είναι ανησυχητική, δεδομένου ότι μια προηγούμενη μελέτη του Scripps είχε δείξει ότι το 9% των ψαριών που εξετάστηκαν το 2009 στην ίδια περιοχή είχαν κομμάτια πλαστικού, πιθανώς τοξικά, μέσα στα στομάχια τους.

Στη νέα αποστολή, όμως, οι ερευνητές παρατήρησαν κάτι παράξενο: πορτοκαλί αβγά, σε μέγεθος κόκκου ρυζιού, κολλημένα πάνω στα πλαστικά σκουπίδια.

Όπως διαπιστώθηκε, επρόκειτο για τα αβγά του Halobates sericeus, ενός από τα ελάχιστα έντομα που περνούν όλη τους τη ζωή στη θάλασσα.

Κανονικά, το ζωύφιο γεννά τα αβγά του πάνω σε ξύλα, φτερά, ελαφρόπετρες ή άλλα αντικείμενα που επιπλέουν. Δεδομένου όμως ότι τα αντικείμενα αυτά σπανίζουν, το μικρό έντομο στράφηκε στα σκουπίδια που αφθονούν.

Οι ερευνητές προειδοποιούν ότι τα πλαστικά θραύσματα είναι πιθανότατα επιβλαβή για το περιβάλλον, παραδέχονται όμως ότι η ρύπανση μπορεί να έχει και τη θετική της πλευρά: η αύξηση του πληθυσμού του H.sericeus, ή άλλων οργανισμών που ζουν σε επιπλέοντα αντικείμενα, ίσως προσελκύσει θηρευτές όπως τα καβούρια και τα ψάρια, δημιουργώντας τελικά ένα νέο, πλαστικό οικοσύστημα στη μέση του ωκεανού.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ,Associated Press

«Τρέλα»: Οι πανηγυρισμοί των Ερυθρόλευκων για την ιστορική πρόκριση (pics+vids)

Οι Ερυθρόλευκοι προκρίθηκαν στον τελικό του UEFA Youth League, με τους παίκτες της πειραϊκής ομάδας να πανηγυρίζουν με την ψυχή τους την θρυλική πρόκριση.

Παρασκευή 19 Απριλίου 2024