Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
Οι μύγες προτιμούν το μπλε, δείχνει παγίδα στρατιωτικής τεχνολογίας

Η νέα μυγοπαγίδα με την οποία θα εφοδιαστούν οι Αμερικανοί στρατιώτες αυξάνει το ποσοστό επιτυχίας εκμεταλλευόμενη την άγνωστη ως σήμερα προτίμηση της μύγας στο μπλε χρώμα. Όπως ανέφεραν οι ερευνητές, η μπλε μυγοπαγίδα έχει δοκιμαστεί στο Ιράκ, το Αφγανιστάν αλλά και στην Ελλάδα.

Η μπλε μυγοπαγίδα προέκυψαν από πειράματα στο Πανεπιστήμιο της Φλόριντα, τα οποία έδειξαν ότι οι οικιακές μύγες προτιμούν το βαθύ μπλε, σε σχέση με το κίτρινο που χρησιμοποιείται στις συμβατικές παγίδες.

«Προτιμούν το μπλε σε σχέση με το κίτρινο σε αναλογία 4 προς 1» είπε στο Reuters ο Φιλ Κέλερ, καθηγητής αστικής εντομολογίας, ο οποίος ανέπτυξε την παγίδα για λογαριασμό του Πενταγώνου.

Στις πρώτες δοκιμές, η παγίδα «Florida Fly-Baiter» σκότωσε 40.000 μύγες σε διάστημα ενός μήνα, με το ποσοστό επιτυχίας να φτάνει το 96%.

Εκτός του ότι θα χρησιμοποιηθεί από το στρατό, θα διατεθεί και σε ανθρωπιστικές οργανώσεις, για χρήση σε περιοχές που έχουν υποστεί φυσικές καταστροφές, και αργότερα θα μπορούσε να φτάσει και στο εμπόριο.

Όπως ανέφερε ο Κέλερ, η νέα παγίδα έχει δοκιμαστεί στο Ιράκ, το Αφγανιστάν αλλά και την Ελλάδα.

Μάχη με τις μύγες

Στο πλαίσιο του Προγράμματος Προστασίας Μαχητών του αμερικανικού υπουργείου Άμυνας, ο Κέλερ κλήθηκε να προστατεύσει τα στρατεύματα από τις μύγες που σχηματίζουν σμήνη και μεταδίδουν ασθένειες στο πεδίο της μάχης.

«Δεν μπορείς να μιλήσεις στους γύρω σου επειδή το βούισμα είναι υπερβολικά δυνατό, ούτε καν να ανοίξεις το στόμα σου, αφού θα μπουν μέσα μύγες» είπε ο ερευνητής.

Όπως εξήγησε, ο ψεκασμός εντομοκτόνων από αεροσκάφη δεν είναι καλή ιδέα: «Την ώρα που ψεκάζουν, οι μύγες πέφτουν σαν βροχή και αν απλώσει κανείς το χέρι του θα γεμίσει ψόφιες μύγες».

Το μυστικό της επιτυχίας, εξηγεί ο Κέλερ, ήταν η μελέτη των χρωματικών προτιμήσεων των εντόμων. Σε ένα από τα πειράματα, η ομάδα του καθηγητή κατέγραψε την ηλεκτρική δραστηριότητα στον αμφιβληστροειδή της μύγας, προκειμένου να ανακαλύψει ποιο χρώμα προκαλεί την εντονότερη αντίδραση. Σε ένα άλλο, συμπεριφορικό πείραμα, οι μύγες τοποθετήθηκαν σε έναν σωλήνα με κίτρινο καπάκι στη μια άκρη και μπλε στην άλλη. Τα έντομα είχαν την τάση να συγκεντρώνονται στην μπλε άκρη.

Περαιτέρω πειράματα έδειξαν ότι οι μύγες προτιμούν ακόμα περισσότερο τις μπλε επιφάνειες με λεπτές μαύρες ρίγες, πιθανώς επειδή νομίζουν ότι οι ρίγες είναι χαραμάδες από τις οποίες μπορούν να μπουν σε κτήρια.

Για ποιο λόγο όμως οι περισσότερες συμβατικές μυγοπαγίδες είναι κίτρινες; Αφού ολοκλήρωσε τη μελέτη του στις χρωματικές προτιμήσεις των μυγών, ο Κέλερ έκανε την ερώτηση σε έναν κατασκευαστή μυγοπαγίδων. «Μου απάντησε ότι πάντα αυτό το χρώμα είχαν. Κανείς δεν γνωρίζει γιατί» ανέφερε ο ερευνητής.

Το Florida Fly-Baiter, όμως, προσελκύει τις μύγες όχι μόνο με το μπλε χρώμα αλλά και με φερομόνες που προκαλούν στα έντομα σεξουαλική διέγερση. Και όταν τελικά καθίσουν στην παγίδα, σχεδόν όλες οι μύγες σκοτώνονται επιτόπου από ένα δηλητηριασμένο δόλωμα.

Η νέα παγίδα απέδειξε την αξία της σε στρατιωτική βάση στην Αίγυπτο. Μάλιστα, στρατιώτης που τη χρησιμοποίησε για να απαλλάξει το στρατόπεδο από τις μύγες τιμήθηκε με μετάλλιο, υπερηφανεύτηκε ο Κέλερ.

Εκτίμησε επίσης ότι, όταν το Florida Fly-Baiter φτάσει στην αγορά, η τιμή χονδρικής χωρίς το δηλητηριασμένο δόλωμα θα κυμαίνεται γύρω στα 10 δολάρια.

Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024