Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
Νέες λειτουργίες του μηχανισμού επιδιόρθωσης του DNA ανακαλύφθηκαν στην Κρήτη

Ένας από τους βασικούς μηχανισμούς με τους οποίους τα κύτταρα επιδιορθώνουν τις βλάβες του DNA παίζει σημαντικό ρόλο και στα πρώιμα στάδια της ανάπτυξης των θηλαστικών, αποκαλύπτει ελληνική μελέτη που δημοσιεύεται σε έγκριτη αμερικανική επιθεώρηση.

Όπως εξηγεί ανακοίνωση του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ) στο Ηράκλειο Κρήτης, το DNA εκτίθεται αδιάκοπα σε πλήθος γενοτοξικών παραγόντων που προσβάλλουν την εύθραυστη δομή του.

Τα κύτταρα αντιμετωπίζουν τις βλάβες ενεργοποιώντας πρωτεΐνες που εξειδικεύονται στην επιδιόρθωση γενετικών βλαβών. Στα θηλαστικά, ένας από τους πλέον διαδεδομένους επιδιορθωτικούς μηχανισμούς είναι ο μηχανισμός εκτομής νουκλεοτιδίων, ή NER.

Σε ορισμένα σπάνια σύνδρομα που οφείλονται σε μεταλλάξεις των γονιδίων του NER, πολλοί ασθενείς γερνούν πρόωρα και άλλοι εμφανίζουν ραγδαία αύξηση της συχνότητας διαφόρων τύπων καρκίνου. Μέχρι σήμερα, οι επιστήμονες θεωρούσαν ότι τα προβλήματα αυτά οφείλονται αποκλειστικά στη σταδιακή συσσώρευση γενετικών βλαβών.

Η νέα μελέτη, που δημοσιεύεται στο Proceedings of the National Academy of Science, δείχνει τώρα να ανατρέπει αυτή την άποψη.

Χρησιμοποιώντας γενετικά τροποποιημένα ποντίκια που φέρουν βλάβες στο μηχανισμό NER και γερνούν πρόωρα, οι ερευνητές του Ινστιτούτου Μοριακής Βιολογίας και Βιοτεχνολογίας του ΙΤΕ ανακάλυψαν ότι ο ίδιος μηχανισμός επιδιόρθωσης ρυθμίζει και την ανάπτυξη των θηλαστικών.

Ο Δρ Γιώργος Καρίνης και οι συνεργάτες το διαπίστωσαν ότι ο μηχανισμός NER συμμετέχει και στην ενεργοποίηση της έκφρασης αυξητικών ορμονών που είναι απαραίτητες στα πρώιμα στάδια της ανάπτυξης.

Βλάβες σε ορισμένες πρωτεΐνες του NER οδήγησαν σε καθυστέρηση της ανάπτυξης, πρώιμη γήρανση και θάνατο.

Η ανακάλυψη, ελπίζουν οι ερευνητές, θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην ανάπτυξη νέων μεθόδων για τη θεραπεία νοσημάτων που σχετίζονται με τη γήρανση και τον καρκίνο.

Λίβερπουλ και Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ ένωσαν τις δυνάμεις τους

Η Λίβερπουλ και η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ ξεκίνησαν κοινό εκπαιδευτικό πρόγραμμα μέσω των ιδρυμάτων τους, για την αντιμετώπιση της «τοξικότητας» στο ποδόσφαιρο.

Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024