Πέμπτη 18 Απριλίου 2024
Αμφισβητείται η ανακάλυψη οργανισμών που βασίζονται στο αρσενικό

Η NASA είχε ανακοινώσει την είδηση με τυμπανοκρουσίες: στη δηλητηριώδη λίμνη Μόνο της Καλιφόρνια, είπαν οι ερευνητές της υπηρεσίας, ανακαλύφθηκε ένας μικροοργανισμός που ενσωματώνει στο γενετικό υλικό του το τοξικό στοιχείο αρσενικό. Μόνο που η επανάληψη του πειράματος δείχνει τώρα ότι «δεν υπάρχει αρσενικό στο DNA του εν λόγω βακτηρίου». Και η διαμάχη αναμένεται να συνεχιστεί.

Ταφόπλακα στην αμφιλεγόμενη ιδέα ότι το αρσενικό μπορεί να υποστηρίξει τη ζωή έρχονται να βάλουν ευρήματα Καναδών επιστημόνων, ανατρέποντας ταυτόχρονα την υπόθεση της ΝΑSΑ για ύπαρξη ζωής σε πλανήτες πλούσιους σε αυτό το στοιχείο.

Σύμφωνα με ανακοίνωσή της στο διαδίκτυο, η Ρόζι Ρέντφιλντ του Πανεπιστημίου της Βρετανικής Κολούμπια στο Βανκούβερ του Καναδά, δεν μπόρεσε να επαληθεύσει τα ευρήματα των επιστημόνων της ΝΑSA που ήθελαν ένα βακτήριο να «ζει και να βασιλεύει» αξιοποιώντας το αρσενικό. Και ενώ το γεγονός δεν φαίνεται να εξέπληξε την επιστημονική κοινότητα, οι επιστήμονες της ΝΑSΑ δηλώνουν πως θα επανέλθουν δριμύτεροι.

Το χρονικό

Ένα χρόνος έχει περάσει από την πρόσκληση της ΝΑSΑ σε συνέντευξη τύπου με την υπόσχεση ότι οι παρευρισκόμενοι ρεπόρτερ θα πληροφορούνταν για ένα «εύρημα της αστροβιολογίας το οποίο θα είχε σημαντικές επιπτώσεις στην έρευνα για την ανακάλυψη αποδείξεων ζωής σε άλλους πλανήτες».

Αυτό που πληροφορήθηκαν ωστόσο οι δημοσιογράφοι που βρέθηκαν εκεί, αλλά και ο κόσμος ολόκληρος μέσω των ΜΜΕ, δεν είχε να κάνει με ζωή σε άλλους πλανήτες, αλλά με ένα βακτήριο που κατοικούσε στο ακραίο περιβάλλον της λίμνης Μόνο στην Καλιφόρνια. Σύμφωνα με τους ερευνητές της ΝΑSΑ και το σχετικό άρθρο τους στην έγκριτη επιθεώρηση Science, το βακτήριο με το κωδικό όνομα GFAJ-1 της οικογένειας Halomonadaceae, είχε υποκαταστήσει με αρσενικό τον φώσφορο που υπάρχει στο DNA και τις πρωτεΐνες των άλλων οργανισμών. Και αν το βακτήριο αυτό μπορούσε να μεγαλώνει αξιοποιώντας το αρσενικό, τότε η αναζήτηση ζωής σε άλλους πλανήτες θα έπρεπε να λάβει άλλο χαρακτήρα. Με άλλα λόγια, θα έπρεπε οι πλανήτες που έβριθαν αρσενικού να θεωρούνται κατάλληλοι για ανάπτυξη ζωής.

Η επανάληψη του πειράματος

Από την πρώτη στιγμή το εύρημα αμφισβητήθηκε: μια σειρά από άρθρα και επιστολές επεσήμαναν τα λάθη στη μεθοδολογία και τα συμπεράσματά του. Άλλο όμως η θεωρητική αμφισβήτηση και άλλο η πειραματική. Ετσι, η Ρόζε Ρέντφιλντ του Πανεπιστημίου της Βρετανικής Κολούμπια βάλθηκε να επαναλάβει το πείραμα. Όπως ανακοίνωσε: «στο βαθμό που το φασματοφωτόμετρό μας μπορεί να ανιχνεύσει, δεν υπάρχει αρσενικό στο DNA του εν λόγω βακτηρίου».

«Έχουμε πίστη για κάτι μεγάλο»

Ο προπονητής της γυναικείας ομάδας πόλο του Ολυμπιακού, Δημήτρης Κραβαρίτης, μίλησε στο In.gr για το φαϊναλ φορ του Τσάμπιονς Λιγκ και τον στόχο των «ερυθρολεύκων».

Πέμπτη 18 Απριλίου 2024