Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
Μορατόριουμ σε πειράματα για μεταλλαγμένη γρίπη υπό το φόβο της βιοτρομοκρατίας

Σταματούν προσωρινά την έρευνα τους οι επιστήμονες από την Ολλανδία που δημιούργησαν ένα πολύ πιο επικίνδυνο στέλεχος της γρίπης των πτηνών Η5Ν1, λόγω των ανησυχιών που διατύπωσε η αμερικανική κυβέρνηση ο νέος ιός θα μπορούσε να γίνει φονικό «όπλο» στα χέρια τρομοκρατών.

Σε επιστολή που δημοσιεύθηκε σε δύο κορυφαία περιοδικά, το αμερικανικό Science και το βρετανικό Nature, ομάδα ειδικών κάνει έκκληση για τη δημιουργία ενός φόρουμ όπου θα συνεκτιμηθούν, από τη μία οι κίνδυνοι της έρευνας, από την άλλη το δικαίωμα της επιστημονικής κοινότητας στην ελεύθερη διακίνηση της ερευνητικής πληροφορίας.

Οι αρχές των ΗΠΑ είχαν καλέσει τον προηγούμενο μήνα τους Ολλανδούς ερευνητές να μην δώσουν στη δημοσιότητα σημεία-κλειδιά των ερευνών τους.

Αυτό πυροδότησε μια ευρεία συζήτηση για την επιστημονική λογοκρισία. Τα δύο περιοδικά, το Science και το Nature, τόνισαν ότι οι πληροφορίες που τυχόν αποκρύπτονται από τις δημοσιεύσεις για λόγους «ασφάλειας» θα πρέπει με κάποιο τρόπο να είναι προσβάσιμες σε αναγνωρισμένους επιστήμονες,

Η αλήθεια είναι ότι ο νέος ιός που δημιούργησε η ομάδα του Ρον Φουκιέ, στο Ιατρικό Κέντρο «Έρασμος» στο Ρότερνταμ, εξαπλώνεται εύκολα από άνθρωπο σε άνθρωπο και πιθανώς σκοτώνει το 60% των θυμάτων του.

Ωστόσο αυτού του είδους οι «ριψοκίνδυνες» έρευνες μπορούν να δώσουν στοιχεία για την αντιμετώπιση της γρίπης, αντιτείνουν οι ερευνητές.

Επισημαίνουν εξάλλου ότι τέτοιου είδους μεταλλάξεις, που επιτρέπουν στον ιό να εξαπλώνεται ευκολότερα, μπορούν να εμφανιστούν και αυθόρμητα στη φύση, οπότε θα πρέπει να γνωρίζουμε πώς να τους αντιμετωπίσουμε.

Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024